Langattomat VR-lasit päähän ja matolle, onko tässä tulevaisuuden kuva liikunnasta? Se näyttää olevan ainakin joidenkin VR-laitteiden kehittäjien visio. Vuoden 2020 lopulla nimittäin Oculus toi markkinoille erillisen ohjelmiston nimeltä Oculus Move.

Sen ladanneet käyttäjät pystyvät seuraamaan VR-näytöltä kuluttamiaan kaloreita sekä se mittaa fyysistä aktiivisuutta. Ohjelmiston valikosta voidaan myös asettaa tavoitteita sekä seurata pidempiaikaista suorituskykyä.

Oculus Move on valmistajan vastaus heille, jotka käyttävät VR-laseja kuntoiluun eikä pelaamiseen, johon sen luulisi enemmänkin sopivan. VR-liikuntaa on kuitenkin kehitetty tätä enemmän.

Virtuaalitodellisuutta kokeillaan laajasti monella alalla

Virtuaalitodellisuus on ollut jo käytössä etenkin viihdealalla. Sitä on kokeiltu niin räiskintäpeleissä kuin urheilupeleissä, mutta yhtä lailla rahapeleissä. Nimittäin virtuaalikasinolla voidaan jo pelata kymmeniä erilaisia pelejä, esimerkiksi rulettia.

Virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty elokuvissa, museoissa, opiskelussa ja jopa pelkästään viihteenä. Urheilu on siis uusin valtaus. Oikeastaan teknologiaa on odoteltu otettavan käyttöön jo pidempään, koska virtuaalitodellisuutta on kehitetty useamman vuosikymmenen ajan.

Ensimmäiset virtuaalitodellisuusohjelmat olivat kuitenkin tasoltaan niin heikkoja, etteivät ne olisi sopeutuneet liikuntaan tai edes pelaamiseen. Huhujen mukaan ensimmäiset VR-pelit olivat tehty niin epätasapainoisesti, että niiden pelaajat tulivat pahoinvoiviksi. Tänä päivänä tilanne on muuttunut parempaan.

VR-kuntoilu - mitä se sitten on?

Sovelluskaupoista löytyy kymmeniä erilaisia sovelluksia, jotka voit ladata puhelimellesi. Ne ovat lähes aina maksullisia ja maksat niiden käytöstä joko vuosi- tai kuukausimaksun. Voit valita ohjelmistosta lyhyitä harjoituksia, joita päivitetään useasti.

Joidenkin VR-fitness-harjoitusten pääidea voi olla väistellä näytölle ilmestyviä esineitä, hyppiä renkaiden sisään tai osua objekteihin käsillä. Se voi olla myös tanssimista, nyrkkeilyä tai se voidaan yhdistää kotona löytyvään kuntopyörään ja voit pyöräillä VR-maailmassa.

Sitä voidaan käyttää myös kuntosalilla esimerkiksi soutulaitteessa, jolloin VR-lasit päässä näet itsesi soutamassa aitoa kilpavenettä - tai miltä kuulostaisi valomiekkojen kanssa miekkailu? Tällä hetkellä vaihtoehtoja on vain rajoitetusti.

VR-kuntoilussa on hyvä huomioida seuraavat asiat

1. Virtuaalitodellisuus on täysin oma maailmansa, johon mukaudut lasien kautta. Se ei kuitenkaan vastaa fysiikan lakien tavoin normaalia maailmaa, jonka johdosta virtuaalitodellisuustreenit voivat aiheuttaa pahoinvointia ja päänsärkyä.

2. Harjoitusten tekeminen vaatii runsaasti tilaa ympärilleen. Joudut liikkumaan suurieleisesti, hyppimään ja siirtymään, joten pidä huolta, ettei ympärillä ole mitään särkyvää tai sellaista, joka voisi vahingoittaa sinua.

3. Voit muuttaa harjoitusten vaativuutta yleensä helposta vaikeaan, mutta älä kuitenkaan aloita liian kunnianhimoisesti, koska VR-kuntoilu tuo todellakin hien otsalle ihan lievänäkin versiona. Aloita ensin helpolla ja kasvata vaikeustasoa kehittyessäsi.

4. Muista pitää hauskaa! Tulet näyttämään hauskalta sinua seuraaville, mutta älä anna sen lannistaa, vaan nauti itsekin tästä uudenlaisesta harjoittelumuodosta.

Virtuaalitodellisuus auttaa kotoa kuntoilevia

Jos tykkäät kuntoilla kotoa tai mielesi ei tee lähteä kuntosalille esimerkiksi paukkupakkasilla, voit helposti pistää VR-lasit päähän ja aloittaa taatusti hengästyttävän harjoittelun. Sinulla pitää olla vain tarvittavat välineet ja hyvä internetyhteys sekä mahdollisesti tilaus johonkin VR-fitness-ohjelmaan.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat