Akne on yleinen ihosairaus, josta kärsii arviolta 10 prosenttia väestöstä. Aknen syntyyn vaikuttavat useat eri tekijät, kuten genetiikka, bakteerit, taustalla oleva tulehdusreaktio ja talin ylituotanto. Aknen hoidossa voi joutua turvautumaan lääkärin apuun, mutta myös omilla jokapäiväisillä valinnoilla voi vaikuttaa tilanteeseen.

Pyri vähentämään stressiä

Yksi tärkeimmistä asioista, jonka voit tehdä aknen ehkäisemiseksi tai minimoimiseksi, on vähentää stressiä elämässäsi. Fyysinen tai emotionaalinen stressi vaikuttaa kehon kortisolitasoihin, jotka puolestaan ovat yhteydessä ihon talirauhasten aktiivisuuteen. Tästä syystä kannattaa tehdä kaikki voitava vähentääkseen stressiä elämässään - rentoutumalla, olemalla tietoisempi ja keskittymällä omaan hyvinvointiin. Riittävästä ja laadukkaasta unesta huolehtiminen on avainasemassa elimistön stressireaktioiden hillitsemisessä. Mikäli unen laadussa tai määrässä on puutteita, voi olla tarpeen miettiä keinoja tilanteen parantamiseksi.

Ruokavalion vaikutus akneen

Ei ole olemassa tarkkoja suosituksia ruokavalion muutoksille, jotka auttaisivat parantamaan aknea, mutta tutkimuksia aiheesta tehdään jatkuvasti. On kuitenkin saatu viitteitä siitä, että korkean glykeemisen indeksin omaavilla elintarvikkeilla, kuten prosessoiduilla hiilihydraateilla ja makeisilla, saattaa olla yhteys akneen.
Yleisenä ohjeena ruokavaliossa voi pitää sitä, että ruoka-aineet, jotka ovat sydämelle terveellisiä, auttavat pitämään huolta myös ihosta. Tasapainoinen, antioksidanttirikas ruokavalio tekee hyvää koko keholle, niin myös iholle. Tyhjiä kaloreita sisältäviä ruokia kannattaa välttää ja lisätä ruokavalioon hedelmiä, vihanneksia, täysjyvätuotteita sekä terveellisiä proteiinilähteitä.

Ihonhoito ja akne

Viimeaikaisten tieteellisten tutkimusten perusteella CBD aknen hoidossa voi olla tehokas sen anti-inflammatoristen ominaisuuksiensa vuoksi. Sillä on talin tuotantoa vähentävä vaikutus.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että CBD-öljy esti talirauhassoluja erittämästä liiallista talia, vaikutti tulehdusta ehkäiseviin vaikutuksiin ja esti "aknea edistävien" aineiden, kuten tulehdussytokiinien, aktivoitumisen.
Liikunnan harrastaminen on hyvä keino alentaa stressiä, mutta hikoillessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota muutamaan asiaan, jotka auttavat hillitsemään aknea. Iho kannattaa puhdistaa ennen ja jälkeen harjoittelun, jotta se ei pahenna kehon aknea.

Meikin poistaminen kasvoilta ennen treenaamista esimerkiksi puhdistuspyyhkeillä auttaa pitämään ihohuokoset avoimena. Kasvopyyhkeet, jotka ovat öljyttömiä ja ei-komedogeenisiä (tarkoittaa, että ne eivät tuki ihohuokosia) ovat hyvä valinta. Kasvot voi myös pestä miedolla puhdistusaineella ja huuhdella haalealla vedellä.

Treenatessa ihoa kannattaa mieluummin taputella kuin hangata pyyhkeellä, jos se hikoilee liikaa, sillä hikisen ihon hankaaminen voi ärsyttää turhaan ihoa. Treenin lopuksi suihku ja vaatteiden vaihtaminen heti harjoittelun loputtua auttaa estämään ongelmia, joita voi aiheutua treenivaatteiden imemästä hiestä ja ihon rasvoista.

Apua aurinkosuojasta

On tärkeää suojata iho ultraviolettisäteilyn (UV) vaurioilta päivittäisellä aurinkosuojalla ja ehkäistä kuivaa ihoa. Jos iho on liian kuiva, se antaa keholle signaalin tuottaa lisää talia, ja tämä voi aiheuttaa negatiivisen kierteen öljyntuotannossa. Akneiholle parhaita tuotteita ovat öljyttömät, ei-komedogeeniset tuotteet, joiden SPF on 30 tai korkeampi ja suoja sekä UVA- että UVB-säteitä vastaan. Monet näistä aurinkovoiteista auttavat samalla myös kosteuttamaan ihoa.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat