Kristoffer87

muistaminen voi kuulostaa uskomattomalta. Ihminen voi muistaa esimerkiksi, mikä kaikki 40 kuvaa hänelle näytettiin juuri peräkkäin. Tämä kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on.

Muisti ei kuitenkaan ole kaikilla samanlainen eikä se toimi aina samalla tavalla. Niinpä sitä voi boostata eri keinoin. Voit siis jonkin verran vaikuttaa siihen, kuinka muistisi toimii. Muistissa on nimittäin voimaa ja voit yrittää valjastaa sen eri keinoin. Tästä artikkelista pääset lukemaan muutamia vinkkejä oman muistin tehostamiseksi. Jos tällä sivulla mainitut vinkit eivät auta muistin tehostamiseen, voi olla tarpeen kääntyä lääkärin puoleen.

Haasta aivosi eri aktiviteetteihin

Hyvä muisti tarvitsee aivojen aktivointia. Voit esimerkiksi kokeilla tehdä ristikkoa, soittaa jotakin musiikkisoitinta tai pelata pelejä. Esimerkiksi kasinot tai online-pelisivustot tarjoavat hauskoja vaihtoehtoja. Korttipelit ovat myös hyvä keino aktivoida aivoja. Tai valitse vaikka vaihtoehtoinen reitti, jota pitkin ajatkin töiden päätteeksi kotiin. Näin mielesi pääsee aktiivisesti hommiin.

Liikunta aktivoi mieltä ja kehoa

Liikunta on tärkeää koko kehon hyvinvoinnin kannalta. Liikunnalla voidaan parantaa koko kehon verenkiertoa ja näinollen myös aivoihin kiertävää verenkiertoa, joka vaikuttaa muistiin. Ota siis osaksi päivittäisiä rutiinejasi jokin sinulle sopiva liikunnan muoto. Se voi olla lenkkeilyä, kävelyä, jumppa kotona tai treeni salilla. Liiku omaan tahtiisi, oman jaksamisesi mukaan.

Pidä huolta hyvistä yöunista

Hyvä uni on tärkeää muistin hyvinvoinnille. Jos yöunet jäävät toistuvasti liian lyhyiksi, alkaa tämä nopeastikin vaikuttamaan negatiivisesti muistiin. Saatat unohdella asioita, esineitä, sovittuja tapaamisia. Huolellisuus kärsii ja kodinhoitokin saattaa unohtua. Hyvät yöunet ovat siis kaiken a ja o, jotta jaksat ja jotta aivosikin jaksavat.

Syö hyvin

Aivot tarvitsevat muunmuassa erilaisia rasvoja voidakseen hyvin. Ruokavalio onkin asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota, jos huomaat muistisi takkuilevan. Syötkö tarpeeksi kalaa ja erilaisia kasviksia? Alkoholin käyttö kannattaa pitää kohtuullisena.

Elämä järjestykseen

Tämä kappale kuuluu mielestämme viimeiseksi, sillä järjestyksen luominen ei välttämättä ole niin helppoa kuin on sanottu, jos edellämainitut asiat eivät ole kunnossa. Kun olet ensin kiinnittänyt niihin huomiota, on ympäristön vuoro.

Ihmisen mieli ei lepää ympäristössä, joka on jollain lailla sotkuinen tai sekava. Niinpä kodin siisteys voi hyvinkin vaikuttaa siihen, kuinka hyvin muistat esimerkiksi sen, mihin laitoit avaimesi kotiin tullessasi tai mihin television kaukosäädin on päätynyt. Niinpä asioiden järjestely on paikallaan maksimoidaksesi muistisi toimivuuden. Kun ympäristö on harmoniassa, niin on mielesikin.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat