Me kaikki menemme nukkumaan joka ilta noustaksemme aikaisin aamulla töihin tai kouluun. Nukkuminen ja uni saattavat jopa vaikuttaa monille itsestäänselvyyksiltä. Kaikille uni ei kuitenkaan tule helposti ja monet kärsivät jopa univaikeuksista tai öisin tapahtuvasta heräilystä. Mutta miten uni ja lepo vaikuttavat mielen ja kehon palautumiseen? Mitä tulee tehdä, jos unta ei saa riittävästi ja päivittäiset askareet, kuten työt ja opiskelut, kärsivät?

Unen merkitys aivojen ja kehon palautumiselle

Hyvällä unella ja riittävällä levolla on tärkeä merkitys aivojen palautumisessa. Univaje voi vaikuttaa negatiivisesti muun muassa tarkkaavaisuuteen, oppimiseen, muistiin, asioiden hallintaan ja mielialaan. Jopa luovuus voi kärsiä, jos unta ei olla saatu riittävästi. Mitä useampia tehtäviä ihminen joutuu tekemään ja mitä useammalle taholle tarkkaavaisuus jakaantuu, sitä herkempi hän on univajeen vaikutuksille.

Liiallinen työkuormitus voi vaikuttaa yöuneen

Kun työkuormitusta on liikaa, normaali yöuni voi lyhentyä tai pidentyä tavallisesta rytmistä. Uni-valverytmin häiriöt saattavat ilmetä esimerkiksi unettomuutena tai sitten liikaunisuutena. Tämä johtuu siitä, että ihmisen sisäisen kellon synnyttämä vuorokausirytmi ja hänen ympäristönsä noudattama ulkoinen aikataulu ovat ristiriidassa.

Esimerkiksi he, jotka pelaavat nettipokeria, saattavat olla valveilla keskellä yötä osallistuakseen turnauksiin, jotka tapahtuvat paraikaa toisella puolella maailmaa päiväsaikaan. Netti pokeri vaatii keskittymistä, mikä taas kuormittaa aivoja: pokerinpelaaja haluaisi siis varmistaa, että hän saa tarpeeksi unta ennen turnauksen alkamista. Muuten keskittyminen voi herpaantua ja hän voi tehdä huolimattomuusvirheitä.

Uni on hyvä terveysmittari

Unen laatuun vaikuttavat niin psyykkiset kuin fyysiset tekijät. Niiden seurauksena yöuni saattaa pidentyä tai lyhentyä normaalista. Niin lyhentyneet kuin pidentyneetkin yöunet ovat epäterveellistä keholle ja ne lisäävät sydän- ja verisuonitautien ja tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Huonosti nukuttu yö voimistaa väsymystä, jonka seurauksena keskittymiskyky huononee ja tarkkaavaisuus heikkenee. Myös huomiokyky kaventuu ja muistihäiriöt voivat vaivata. Samalla reaktiokyky hidastuu ja tämä voi olla kohtalokasta etenkin autoa ajaessa.

Unella on suuri merkitys työkuormituksesta palautumisessa

Kroppa, aivot ja mieli tarvitsevat unta. Uni poistaa väsymystä, palauttaa vireystilan ja havaintokyvyn sekä parantaa mielialaa. Uni on myös oppimisen ja muistamisen kannalta tärkeää. Unen aikana aivot lajittelevat tietoa edellisen päivän tapahtumiin liittyen ja opitut ja omaksutut asiat tallettuvat aivojen pitkäkestoisen muistin osioon. Virikkeet ja tieto jäsentyvät siis ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.

Aivo-selkäydinneste huuhtoo aivoissa soluja unen aikana. Kun ihminen on unen syvimmässä univaiheessa, soluvauriot korjautuvat ja hermosolujen väliset kytkökset vahvistuvat, mikä on tärkeää etenkin muistin kannalta tärkeillä aivoalueilla. Uusia hermosoluja voi mahdollisesti syntyä näillä aivoalueilla myös aikuisiällä. Samalla tarpeettomia synapsiyhteyksiä karsiutuu sekä tilan säästämiseksi että myös energiakulutuksen vähentämiseksi.

Unen aikana aivot ja mieli käsittelevät tunteita, jotka saattavat päivän askareissa jäädä muuten vaille huomiota. Alitajunnalla on myös tilaa työskennellä unessa ja nukkuminen on näin ollen luovuuden ja mielikuvituksen edellytys.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (1)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat