Hyvin usein arjen kiireiden keskellä ei jää enää aikaa hoitaa omaa hyvinvointia. Siihen voi herätä viimeistään uutena vuotena, jolloin lupaat taas kerran kiinnittäväsi enemmän huomiota asiaan uutena vuotena. Tosin voit huomata että sujahdat taas takaisin vanhoihin tapoihin hyvin pikaisesti.

Kiire ja rutiinit eivät saisi olla tekosyitä hyvinvoinnin laiminlyömiselle. Kun voimme itse hyvin, pystymme huolehtimaan myös arjesta ja ihmissuhteistamme paremmin ja energisemmin. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla treenaamista joka päivä tai vain terveellisesti syömistä, vaan kyseessä on paljon kokonaisvaltaisempi prosessi ja keinot siihen ovat monipuolisia.

Määrittele ensin tilanteesi ja motivoidu

Ensimmäinen askel priorisointiin on uskotella se itsellesi. Määrittele oma tilanteesi mielessäsi ja mieti, mitä haluat siinä muuttaa. Oletko väsynyt, kaipaatko enemmän aikaa omille harrastuksillesi vai haluaisitko olla paremmassa fyysisessä kunnossa? Mitä siis haluat parantaa elämässäsi?

Yleisen kartoituksen jälkeen pystyt helpommin tekemään pitkäjänteisen suunnitelman hyvinvointisi parantamiseksi etkä vain kokeile mitä tahansa uutta hyvinvointivinkkiä ja odota sen parantavan tilannettasi. Suunnittele heti aikaa itsellesi joka päivälle äläkä aseta itsellesi tekosyitä. Pyydä mahdollisesti perhettäsi tai ystäviäsi avuksesi, jos tiettyjä arjen askareita voi jakaa muillekin.

Tee siitä itsellesi tärkeä asia

Hyvin usein epäonnistumiset alkavat siitä, että rupeat lipsumaan hyvinvoinnin parantamiseen varatuista ajoistasi. Et jaksa tai viitsi tehdä mitään, koska et koe sitä välttämättä tarpeelliseksi ja muut asiat tuntuvat tärkeimmiltä. Tämä tulee muuttaa heti alussa. Tärkein sääntö hyvinvoinnin parantamisessa on se, että siitä tulee tärkein asia elämässä.

Jos sinulla on 10 minuutin tauko töistä, käytä se katsomalla, mitä uudet pikakasinot tarjoavat pelien saralla. Kuuntele tai lue lempikirjaasi, meditoi tai vaikka jumppaa. Kaikilla näillä on hyvinvoinnin kannalta tärkeämpi asema kuin esimerkiksi työkaverin auttaminen taukosi aikana. Aseta itsesi ykköseksi!

Pilko mukava tekeminen pieniin osiin

Älä suunnittele hyvinvoinnin hoitoa vain yhdelle päivälle viikossa, vaan pilko se osiin. Pieninä, vaikkapa 15 minuutin pituisina osina tehdyt mielekkäät harjoitukset, lukeminen, meditointi ja vaikkapa pelkkä kävelylenkki metsässä vaikuttavat enemmän kuin kerran viikossa tehty toiminto. Tällä tavoin saat joka päivälle jotain mieleistä.
Hyvinvointia varten ei tarvitse käyttää rahaa

Joillekin esteenä voi olla luulo siitä, että hyvinvoinnin huoltaminen vaatii suuria rahamääriä hierontoihin, kauneushoitoihin ja liikuntaan. Se ei ole kuitenkaan totta. Hyvin monet asiat voidaan tehdä täysin ilmaiseksi, kunhan siihen löytyy oikeanlainen motivaatio. Lähimetsässä kävely on ilmaista, jos se vain on itselleen riittävää.

Meditaatioita, tansseja, joogaa ja jopa jumppaa voidaan nykyään tehdä netistä löytyvien videoiden ohjaamana ja nekin ovat ilmaisia. Listaa voisi jatkaa vielä loputtomiin. Tärkein asia on kuitenkin oma motivaatio ja päätös siitä, että haluaa tehdä itsensä hyväksi jotain nyt ja tulevaisuudessa.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat