Työelämä voi olla nykyisin hetkistä ja keskittyminen voi joskus olla koetuksella. Taukojen pitäminen voi tuntua haastavalta, mutta niistä voi saada uutta puhtia. Säännölliset tauot tehostavat työpäivää monella tapaa ja houkutus esimerkiksi sosiaaliseen mediaan pienenee.

Tauoilla voi olla huomattava vaikutus työtehoon, kun ajatukset lentävät korkeammalla ja hommat rullaavat sujuvammin. Virkeämpi mieli ja vetreämpi keho saattavat auttaa ratkaisemaan kinkkisempiä pulmia.

Tauko antaa selkeyttä työhön

Tauon jälkeen näet suuren kuvan paremmin ja pystyt priorisoimaan asioita. Taukojen ei tarvitse olla pitkiä eikä ihmeellisiä, vaan parin minuutin irrottautuminen auttaa. Jokaiselle löytyy taatusti suosikkitapansa, mutta se kannattaa tehdä ilman laitteita.

Ruutuaikaa kertyy nimittäin jo tarpeeksi työpäivän aikanakin ja tietokoneita ja mobiililaitteita käytetään paljon vapaa-aikanakin. Monet viihdykkeet ovat siirtyneet nettiin ja esimerkiksi pelaaminen on lähes täysin digitaalista. Muun muassa pikakasino vedonlyönti ja muu vastaavanlainen pelaaminen tapahtuu suurelta osin verkossa.

Happihyppely herättää kehon ja mielen

Jos työpäivään mahtuu ylimääräinen viisiminuuttinen, käy nopeasti ulkona. Happihyppely on erinomainen tapa pitää vireys oikealla tasolla ja se on erityisen tärkeää kaamosaikaan. Päivänvalo edistää vuorokausirytmin ylläpitoa ja kaamosväsymys pysyy loitolla.

Raitis ilma nostaa energisyyttä aivan uudelle tasolle ja happirikas ilma auttaa keskittymään työtehtäviin. Samalla keho saa mukavaa liikettä, joka on hyvää vaihtelua staattiseen istuma-asentoon.

Ulkona ei tarvitse olla kauaa, vaan voit kävellä esimerkiksi työpaikkasi toimistorakennuksen ympäri. Voit osallistua mahdollisesti myös kokouksiin ja kävellä ulkona samaan aikaan, mikä on erinomaista hyötyliikuntaa. Voit myös ottaa työkaverin mukaan ja keskustella työasioista mahdollisuuksien mukaan ulkona.

Herkuttele lounas työpisteesi ulkopuolella

Lounastauko on säännöllinen osa työpäivää, mutta liian moni käyttää sen hotkimalla sekä ruokaa että aikaa. Lounastauko kannattaa käyttää pieteetillä, koska se antaa pidemmän paussin työpäivän rytmittämiseen. Lisäksi lounas tulisi syödä nauttien ja keskittyen, jotta se olisi mahdollisimman mieluisa.

Lounas on monelle myös sosiaalinen tilaisuus. Käytä se hyödyksesi ja ole läsnä työkavereillesi. Jos nautit enemmän omasta seurastasi, valitse itsellesi rauhallinen paikka, jossa voit nauttia päivän ateriastasi.

Lounaan pitäisi olla myös ravitseva. Pyri syömään hyviä ja laadukkaita raaka-aineita, jotka antavat sinulle erinomaista polttoainetta loppupäiväksi. Lounaan tulisi virkistää, ei tukaloittaa. Jos lounaasta tulee liian täysinäinen olo, muokkaa sitä kevyempään suuntaan.

Pienikin liike on lääke

Pieni taukojumppa vaatii vain pari minuuttia, mutta antaa taatusti uutta virtaa. Jos istut paljon työpäiväsi aikana, voit nousta ylös ja ravistella raajojasi. Taukojumppa ehkäisee lihaksien jumeja ja kireyksiä, jotka ovat todennäköisesti peräisin huonoista työasennoista.

Taukojumppa ei vaadi myöskään mitään ihmeellisiä välineitä. Oman kehon paino ja vastus toimivat siinä loistavasti. Jos innostut taukojumpasta enemmän, voit toki hankkia yksinkertaisia välineitä toimistollesi. Kuminauha ja keppi ovat mainioita välineitä pieniin liikuntahetkiin, eivätkä ne vie liikaa tilaa.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat