Sieltä se taas tulee: stressi. Se on läsnä jokaisen meidän elämissämme, toisilla enemmän toisilla vähemmän, ja se saattaa ilmestyä yhdelle ihmiselle eri asiasta ja eri tavalla kuin toiselle. Varsinkin pari viime vuotta tuntuvat olleen erityisen stressaavia lähes kaikille meistä, ja vaikka pieni määrä stressiä saattaakin joskus tehdä hyvää, tekee niin mielelle kuin keholle hyvää pyrkiä eroon liiallisesta stressistä. Monissa hyvinvointilistauksissakin aina mainitaan kuinka stressiä vähentämällä hyvinvointisi paranee. Kuinka paljon on kuitenkaan mahdollista vähentää stressiä elämässä, joka on arvaamaton ja erilaisia velvollisuuksia ja välttämättömyyksiä täynnä? Ja miten se ylipäänsä tehdään? Miten selvitä stressistä juuri sillä hetkellä, kun kokee olevansa stressaantunut?

Tee mindfulness-harjoituksia

Mindfulnessin tarkoitus on kiinnittää tuomitsematta huomiota nykyhetkeen, ja näin ollen kääntää huomiomme takaisin kohti omaa kehoamme ja mieltämme kohti hengitystä apua käyttäen. Näitä harjoituksia tehdessäsi voisit täten ottaa etäisyyttä niin stressin tunteeseen kuin itse stressaavaan tilanteeseenkin, ainakin hetkeksi. Pelkkä luonnossa käveleminen voi toimia osallasi mindfulness harjoituksena, ja meditaatio on toinen erinomainen tapa.

Liiku

Jo yllämainittua mindfulness-harjoitusta voi tehdä lähtemällä kävelylle, eli liikkumalla. Kun otat jonkin sortin liikunnan säännölliseksi osaksi elämääsi, et lievitä stressiä pelkästään sillä hetkellä, vaan voit yleisesti vähentää kokemaasi stressiä. Liikunnan ei välttämättä tarvitse olla sen kummempaa kuin kävelylenkeillä käyminen. Pääasia on, että löydät sinua miellyttävän tavan liikkua, ja suot sille hetken muutaman kerran viikossa. Vaikka liikunta ei olekaan mikään ihmelääke, voi sillä olla monimuotoisia positiivisia vaikutuksia terveyteesi.

Pysähdy ja tarkastele stressitilannettasi lähemmin

Voit pidemmällä tähtäimellä selättää, ainakin osittain, kokemasi stressin, kun tiedät miksi ja milloin koet ongelmallista stressiä. Kun otat itsellesi paussin selvittääksesi mistä stressisi johtuu, osaat tehdä parempia päätöksiä sen vähentämiseksi pitkäaikaisestikin. Esimerkiksi, onko mahdollista, että yrität tehdä liian paljon kerralla? Olisiko mahdollista suorittaa työtehtäviäsi ja muita velvollisuuksiasi mielekkäämmällä tavalla? Onko työelämäsi ja vapaa-aikasi balanssissa? Tämän kaltaisia kysymyksiä hyödyntäessäsi saatat päästä stressisi juurille ja repiä ne irti.

Kokeile erilaisia luonnonlääkkeitä

Pelkkä teenjuonnin äärellä rauhoittuminen saattaa joskus olla yllättävän avulias taktiikka! Myös eri CBD Suomi –tuotteet voivat olla omiaan lievittämään stressin ja ahdistuneisuuden tunteita. Kannattaa lisäksi tarkistaa saatko tällä hetkellä ruokavaliostasi kaikki tarvittavat vitamiinit ja mineraalit, sillä kehon jäädessä niitä vaille, voi mielialasi laskea, niin kuin myös kykysi sietää stressiä.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat