Oletko koskaan kokeillut somepaastoa tai muunlaista puhelimen käytön vähentämiseen liittyvää haastetta? Tuntuuko ylipäänsä, että puhelin on liiankin läsnä sinun tai jonkin tuttusi elämässä?

Mitä kehittyneemmiksi älypuhelimemme tulevat ja mitä enemmän niihin ladattavia sovelluksia ilmestyy markkinoille, sitä riippuvammiksi puhelimistamme monet meistä tuntevat itsensä. Se ei ole enää pelkän soittamisen ja viestittelyn väline, vaan sitä voidaan käyttää muun muassa navigointiin, työntekoon, tai muuten vaan ajan kulutukseen päivän hitaina hetkinä.

Koetko mahdollisesti kuuluvasi ryhmään, joka käyttää puhelintaan liikaa? Varsinkin uusimmissa puhelimissa löytyy näppärästi toiminto asetuksissa, jonka avulla voit seurata puhelimen käyttösi määrää. Jos puhelimesi ei ole vielä niin uusi, että siitä löytyisi tämän kaltainen toiminto, voit aina myös tarkistella löytyisikö hyvä älypuhelin tarjous, jonka perusteella voisit itsellesi sellaisen puhelimen hankkia. Sovelluskaupoista on myös saatavilla käytönseuraamissovelluksia. Ongelma ei kuitenkaan ole siinä, minkä ikäistä tai laatuista puhelinta käytämme, vaan nimenomaan siitä kuinka paljon sitä käytämme ja mihin tarkoituksiin.

Oli älypuhelimen omistaminen kuinka kätevää tahansa, voi siitä ja sen eri ominaisuuksista helposti tulla riippuvaiseksi, mikä huomaamattamme saattaa jopa syödä elämänlaatuamme. Kuten päätetyökin, voi myös liiallisesta puhelimen käytöstä ilmetä lihassärkyjä ja näön heikkenemistä. Muutoinkin puhelimen käyttö saattaa yllättäen aiheuttaa masennuksen ja ahdistuksen kaltaisia tunnetiloja, sekä vaikeuttaa nukahtamista yöaikaan käytettynä. Somepaasto – oli kyse yhdestä päivästä tai viikosta – ei ehkä mullista maailmaamme täysin ylösalaisin, mutta sillä ja ylipäänsä puhelimen käytön vähentämisellä voi olla moninaisia positiivisia vaikutuksia mielenterveyteemme.

Miksi aloittaa somepaasto?

Vähentäessään sosiaalisen median käyttöä, vähentää nimittäin myös tilaisuuksia, joissa vertailee omaa elämäänsä toisten elämään – ja nimenomaan niihin parhaisiin paloihin, joita yleensä julkisesti jaetaan. Sen rinnalla on helppo kokea itsensä pieneksi. Tunne alkaa kuitenkin lievetä kun päivän aktiviteetit eivät pyöri sosiaalisen median ympärillä, vaan käyttää sen pikemminkin oikeasti ystävien kanssa ajan viettoon tai vaikka itsensä kehittämiseen.
Voi olla, että ainainen puhelimen käsien ulottuvilla pitäminen myös itse asiassa altistaa meitä tylsyyden tunteelle. Koko ajan täytyy olla jotain näprättävää, sen sijaan, että antaisi aivoille vaikka hetken vain olla, tai että oikeasti keskittyisi televisiosta tulevaan elokuvaan. Voit saada unen päästä paremmin kiinni kun et selaile puhelinta sängyssä ja yleisestikin keskittymiskyky saattaa puhelimen käytön vähentyessä parantua.
Lähde siis rohkeasti haastamaan itseäsi somepaastoon tai vastaavaan, voit esimerkiksi ladata puhelimeesi käyttöä rajoittavan sovelluksenkin sekä tietenkin mykistää tai poistaa hälytykset! Vähintään aloita seuraamaan puhelimen käyttösi määrää, joko asetuksista löytyvän statistiikkaominaisuuden kautta tai sovelluskaupasta saatavan sovelluksen avulla. Haaste itsessään ei välttämättä vaikuta kokemaamme onnellisuuden tunteeseen, mutta saattaa silti tuntua vapauttavalta ja olla ensimmäinen askel kohti puhelimen käytön vähentämistä, ja sitä myötä askel kohti onnellisempaa elämää.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat