avioliiton ongelmat

Vierailija

Olemme olleet yhdessä 13v, joista naimisissa 9v. Meillä on 6- ja 9v. lapset. Viimeisen vuoden-kahden ajan on ollut vaikeita ajanjaksoja jotka vain tihenevät ja pitenevät. Mies ei osaa puhua ja minä huono näyttämään tunteitani/hellyyttä. Huono itsetunto.Emme ole osanneet hoitaa suhdettamme. Aika ajoin olen ottanut mieltäni vaivaavat asiat puheeksi - tunnen itseni yksinäiseksi, kodinhoitajaksi, muiden passaajaksi, ilman kehuja, huomioita, hellyyttä. Kumpikaan ei kuitenkaan osaa asioille tehdä mitään. Nyt olen jo siinä tilanteessa, että en haluisikaan mieheltäni enää läheisyyttä vaan se on alkanut ahdistaa minua. Kotona on hyvä olla yksin,mutta yhdessä olosta on tullut ahdistavaa ja vaivaantunutta. Emme osaa kohdata toisiamme enää millään tavalla. Miten tästä eteenpäin,mikä neuvoksi? Olen huolissani miten lapset voivat. Nimim. kuollut rakkaus

Kommentit (4)

Vierailija

Hei! Tuo mistä puhut, on tietyssä mielessä ihan tavallista, nimittäin siinä, että jokaiseen avioliittoon mahtuu näitä myötä- ja vastamäkiä. Silmiini pistää se, kun sanoit että "kuollut rakkaus". Saattaahan se siltäkin välillä tuntua, mutta on kyllä niin, että rakkaus on monasti myös pitämisessä: Kysytään tahtoa rakastaa toista, vaikka ei aina siltä tuntuisikaan. Mutta siinä mielessä, kun sanoit, että keskustelu ei oikein suju ja et kaipaa läheisyyttä mieheltäsi, nämä ovat mielestäni sellaisia asioita jotka tulee hoitaa. Haluaisin kannustaa teitä hakeutumaan perheterapian puoleen. Esim. seurakunnat tarjoavat sitä. Mutta myös on monia muita paikkoja, jossa voisitte käydä keskustelemassa yhdessä/ ja tai erikseen siitä, miten avioliittonne voitaisiin saada raiteilleen. Keskustelu näistä asioista on erittäin tärkeää, siksi olisi tärkeää rakentaa keskusteluyhteys. Ja siinä voi olla suurena apuna ulkopuolinen ammatti-ihminen. Itse tiedän että monesti tästä on ollut apua. Puhuminen auttaa. Voimia!

Vierailija

Erittäin yleinen vaiva varmastikkin pitkissä suhteissa.Ajan myötä toiseen tottuu ja "turtuu",pitää toista itsestäänselvyytenä.Arki ja muut paineet syövät parisuhdetta,aikaa ei tahdo löytyä kun muut asiat vievät huomion ja pian huomaakin olevansa enempi kaveri kuin puoliso.Irtiotto tutuista ympyröistä ihan kahdestaan voi auttaa,ainakin väliaikaisesti,mutta tärkeimpänä pidän kuitenkin sitä arkena osoitettavaa huomiota.Pusu,halaus,kivat sanat,ne tekevät jokaiselle hyvää,eivätkä vaadi suuria keneltäkään.Se,että osoittaa välittävänsä edes jollain tapaa oikeasti ja aidosti toisesta ja toisen tarpeista.Joskus vaaditaan toiselta osapuolelta venymistä ja epäitsekkäitä tekoja ja "kivat" jutut ovat hyvinkin yksipuolisia,mutta usein se kantaa pitkällä tähtäimellä hedelmää.Kärsivällisyyttä vaaditaan usein,ymmärrystä toisen erillaisuutta kohtaan ja sitä TAHTOA rakastaa,kuten edellinen kirjoittajakin kirjoitti pitkissä parisuhteissa.Ajan saatossa moni asia muuttuu ympärillä,mutta myös varsinkin itsessä ja meissä jokaisessa.Silloinkin vaaditaan näitä taitoja.Monesti vasta menetettyään läheisen,ymmärtää vasta todella toisen arvon ja silloin voi kaduttaa,ettei ainakin omalta osaltaan yrittänyt kaikkeansa,jotta parisuhde voisi hyvin.Ja vaikka tässä nyt,tänäpäivänä,voisi tuntua helpolta luovuttaa ja luopua toisesta niin tunteiden voimakkuus eron jälkeen voi totaalisesti yllättää.Usein kun hiukan kauempaa näkee tarkemmin lähelle,mutta silloin voi olla jo myöhäistä..Usein kun toisesta näkee vain ne ikävät piirteet,ei niinkään niitä mukavia,jos ei itse tietoisesti pyri niitä muistamaan.Tsemppiä,toivottavasti asiat selkiytyvät.Ja tottahan sitä ulkopuolista apuakin kannattaa käyttää,kun sitä nykyään tarjolla on.Kokeilla ainakin kaikkea,ennenkuin luovuttaa,ettei sitten jälkeenpäin huomaa tehneensä suurta virhettä..

Vierailija

Rakkaus pysyy rakastamalla. Pitkässä suhteessa helposti käy niin, että tuntiessaan jostakin asiasta tyytymättömyyttä, kiinnittyy huomio siihen, ja huomion kierre tyytymättömyyttä tuoviin asioihin lisääntyy. Rakkauden saa suhteessa pysymään vain rakastamalla, tekemällä tekoja rakkaudella, ilmaisemalla rakkautta, pitämällä rakkauden mukana ajatuksissaan ja teoissaan suhteen kaikissa käänteissä. Erityisesti silloin, kun pintaan alkaa nousta ärsyttäviä tai tyytymättömyyttä tuottavia asioita. Voi kysyä itseltään: Mitä rakkaus tässä tekisi? Mitä rakkaus minulle kertoisi tästä tilanteesta? Mikä on sellainen rakkauden teko, jonka voin nyt itse tehdä? Toiselle, itselle, suhteelle? Moni umpikuja avautuu yllättäen, kun kääntää huomion esteistä rakkauden mahdollisuuksiin, vaikka vain pieniin kerrallaan.

Suhteen laatu muodostuu siitä, miten suhdetta eletään. Koko elämä muodostuu elämisestä. Millaisen parisuhteen toivot itsellesi, miehesi kanssa? Elätkö jo sellaista suhdetta ajatuksissasi, teoissasi, arjen käänteissä? Jos et, niin voit aloittaa vaikka heti. Hyvä tai unelmasuhde ei tule itsestään jostakin, toisen mukana, tai ei edes riipu (pelkästään) siitä toisesta osapuolesta. Se tulee siitä, mitä suhteeseen tuo, miten sitä elää. Miten voin lisätä juuri nyt sitä hyvää suhteeseeni, mitä näen hyvään suhteeseen kuuluvaksi? Mikä olisi ensimmäinen pieni askel, jota voin luoda suhteeseemme lisää? Hymy? Kiitos, kosketus, hyvä sana, kannustus, katse...? Lisää vähitellen hyvän suhteen elementtejä. Älä kiinnitä huomiota niihin häiritseviin asioihin, mikä ei vielä toimi, koita sivuuttaa se, ja tunnustele mielessäsi, miltä tuntuisi kun asia olisi jo niin kuin toivot. Elätä näitä hyviä tunteita. "Huijaa itseäsi" vähän tarvittaessa, ja anna ihmeiden tapahtua. Todellisuus seuraa perässä, toteuttaa sitä, mitä luot. Näin käy joka tapauksessa, tahdoit tai et, siksi kiinnitä huomioita siihen mitä luot. Tämän kaiken voit jo tehdä riippumatta miehestäsi, eikä siinä tarvitse odottaa, lähteekö toinen mukana vai ei, tai miten hän toteuttaa omaa osuuttaan. Vaikutukset taatusti näkyvät aikanaan paluupostissa sinulle asti, alkuun pääsee vaikka yksinkin. Ja sen jälkeen onkin jo hyvä tie jatkaa luomista yhdessä. Hyvän suhteen muodostaminen ei ole odottamista tai vaatimista, vaan nimenomaan luomista. Hyvin luodussa suhteessa on molemmilla hyvä olla. Hyviä luomishetkiä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat