klo 13:12 | 8.6.2012
Minua kiusaavat maksaläiskät, joita tuntuu tulevan vuosi vuodelta enemmän. Voiko maksaläiskistä päästä eroon edes tilapäisesti?
Minua kiusaavat maksaläiskät, joita tuntuu tulevan vuosi vuodelta enemmän. Voiko maksaläiskistä päästä eroon edes tilapäisesti?
Ladataan...
Maksaläiskä muodostuu, kun ihon pigmenttiä kasaantuu liiaksi yhteen paikkaan. Hormonaalisilla tekijöillä on suuri merkitys, mutta maksaläiskiä voi saada myös lääkityksen tai vääränlaisen ihonhoidon seurauksena. Kun maksaläiskiä kerran saa, ei niistä valitettavasti pääse eroon. Voidaan vain vaalentaa, ennaltaehkäistä ja peittää meikillä.
Koska aurinko voimistaa läiskien väriä, on ainakin kasvojen iho syytä suojata jo ennen kesähelteitä mahdollisimman voimakkaalla aurinkotuotteella, jossa suojakerroin on 30 tai 50. Samalla tulee suojatuksi ihoa myös ennenaikaiselta vanhenemiselta.
Maksaläiskiä vaalentavat tuotteet, kuten esimerkiksi Arbutin vaalentavat ihon pigmenttiä. Kun säännöllinen hoito lopetetaan, läiskä palaa näkyviin. Kosmetologi n tekemä mikrohionta tai entsymaattinen kuorinta voivat myös auttaa tilapäisesti. Ennenvanhaan luotettiin sitruunaan ja kurkkuun!
Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa
Mitä sitten on tuo mainitsemasi vääränlainen ihonhoito? Itse epäilen, että omien kasvojeni pysyviin pikmenttimuutoksiin on vaikuttanut itseruskettavan tuotteen käyttö, koska läiskät rajautuvat alueelle, johon olen tuotetta käyttänyt. Esim. silmien ympärillä on vaaleat alueet ja näiden vaaleiden alueiden jälkeen (poskipäillä ja lähellä kulmakarvoja) on pysyvästi tummempia ihoalueita. Värierot vain korostuvat kesällä.
Mitä on tuo mainitsemasi "vääränlainen ihonhoito", jonka seurauksena voi maksaläiskiä saada?
Itselläni pahenivat vuosi vuodelta, nyt olen ollut kaksi vuotta ilman e-pillereitä, ja läiskät ovat vaalentuneet huomattavasti.
Itsellä lävähti naamalle lapsen syntymän yhteydessä maksaläiskät. E-pillereiden käytön uudelleen aloittamisen jälkeen ne ei ole enää uusiutuneet. Hormoonien heittelyistä kuulemma kans tulee helposti maksaläiskiä (Esim e pillereiden käytön aloitus tai lopetus) jostakin muistan lukeneeni. Tuota Arbutinia käytin raskauden jälkeen niitten läiskien poistamiseen ja ainakin silloin se toimi. Itseruskettavista olen itsekkin kuullut että saattaa altistaa erilaisille ihon vastareaktiolle joten en suosittelisi ainakaan naamaan.
Mullakin tosiaan pillerit toi tullessaan maksaläiskät ja ei ole löytynyt pysyvää ratkaisua ongelmaan. Pitkään oon käyttänyt sävyttävää päivävoidetta, joka auttanu tasoittamaan kasvojen väriä. Toki työläs keino. Nyt puolisen vuotta Arbutiinin käyttöä takana ja jonkin verran on häipyny läiskät. Tarkoitus ei oo vielä luovuttaa vaan kokeilla ainaski vuosi jospa saisi vielä tasavärisen ihon.
Minun kohdalla Arbutin tuotti tulosta. Alunperin sain tädiltäni 50+ vinkin tuotteesta, jota hän käytti ikääntymisen merkkeihin. Kallishan se on, mutta toisaalta jotkut lancome ym. voi olla liki satasen. Nyt olen talvella pitänyt taukoa Arbutinin käytöstä mutta täytynee aloittaa taas kuuri.
Voiko maksaläiskiä tulla tosiaan vääränlaisen ihonhoidon seurauksena? Mitä se sitten on? Itse kuorin ihoa tiheään juuri maksaläiskien vuoksi ja normaalisti voide aamuin illoin. Pyrin käymään myös kosmetologilla muutaman kerran vuodessa. Olen ajatellut että hormonaaliset tekijät syynä minun kohdalla ja varmasti useimmilla, eikä ihonhoito. Kiusallinen vaiva nuo maksaläiskät joista ei tunnu pääsevän eroon.