Eroon hilseestä

Vierailija

Millaiset tuotteet ovat tehokkaimpia päänahan hilseilyyn? Minulle tulee ajoittain hilsettä, joka näkyy ikävästi tummilla vaatteilla. Minulla on lyhyet hiukset ja pesen ne joka päivä.

Kommentit (3)

Vierailija

Iholta irtoilee koko ajan kuollutta solukkoa pieninä hiukkasina, joita ei silmä erota. Isompia, näkyviä hiukkasia kutsutaan hilseeksi. Hilseen syistä ja parhaista hoitokeinoista ollaan montaa mieltä. Pääasiallinen syy on kuitenkin hiivasienessä, joka jostain syystä alkaa kasvamaan hieman liian innokkaasti aiheuttaen kutinaa, punoitusta ja hilsettä. Mikrobikasvuston epätasapainoa päänahassa voivat aiheuttaa esimerkiksi stressi, hormonitoiminta, vähemmän terveelliset elämäntavat tai iholle sopimattomat tuotteet sekä muotoilutuotejäämät.

Iho voi pölistä hilseestä kuivuuttaan. Päänahan iho ei ole sen kummempaa kuin muukaan iho, mutta sitä harvemmin hoidetaan, ainoastaan pestään innokkaasti ja levitetään hoitoainetta vain latvoihin. Jos hilse johtuu kemikaalien aiheuttamasta ärsytyksestä ja iho on kuiva, kannattaa valita hellävarainen sampoo ja tihentää pesuvälejä hilseen häätämiseksi. Sampoon voi korvata kokonaan hoitoaineella, joka irrottaa myös likaa ja talia. Jos iho on oikein kuiva päänahkaan voi levittää yöksi kerroksen kevyttä kosteusvoidetta. Voide voi olla sitä samaa, josta kasvotkin pitävät.

Liian runsas talineritys saa päänahan rasvoittumaan ennenaikojaan. Kutinan ja hilseen vaivaamasta, punoittavasta ja rasvoittuvasta päänahan ihottumasta käytetään nimitystä seborroinen ekseema, jota voi olla myös otsalla ja kulmakarvoissa. Hilseen häätämiseksi on tärkeää saada talia pois ja päänahka rauhoittumaan. Pesuvälejä kannattaakin tihentää ja hankkia sampoo, joka irrottaa lian, talin ja hilseen tehokkaasti.

Mikäli hilseily ei vähenny omalle ihotyypille tarkoitetuilla tuotteilla, kannattaa kokeilla hilsesampoita. Valikoimaa riittää aina apteekeista marketteihin. Ketokonatsoli- nimistä sienilääkettä sisältävät sampoot ovat tehokkaita ja niitä käytetään pakkauksen ohjeen mukaan kuurina. Seleenisulfidi toimii tehokkaasti rasvoittuvaan päänahkaan ja hilseeseen (esimerkiksi apteekin Selukos). Niinikään apteekista löytyy laadukas, Sveitsissä valmistettava Rausch- sarja, josta löytyy tuotteet sekä kuivaan että rasvaiseen hilseeseen.

Viimeinen keino hilseen häätämiseksi on ihotautilääkäri, joka tutkii päänahan tarkemmin ja antaa vaivaan tarvittavat lääkkeet, mikäli omahoito ei auta.

Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa

Vierailija

Hei, kärsin tosi kuivasta päänahasta, kutinasta ja hilseilystä. Olen kokeillut jos jonkinlaisia sampooita, mutta mikään ei tunnu auttavan. Kokeilinn myös kalliita Vahva Tyrniöljy + Mustikka & Omega -kapseleita ilman minkäänlaista vaikutusta. Luontaistuotekaupassa sanoivat, että syynä voi olla myös hiivasieni, jonka voi itse testata vesilasin ja aamusyljen avulla. Mitä ammattilainen sanoo, tarvitaanko hiivasienen toteamiseen ihotautilääkäriä? Ja onko apteekista saatavissa mitään reseptivapaata lääkettä tarkoitukseen?

Vierailija

Hei!
Minullakin oli hilseongelma viime kevääseen saakka, jolloin satuin kokeilemaan Dr. Hauschkan 'Neem Hair Lotion' -hiusvettä. En ole koskaan erityisemmin uskonut tuote-etikettien lupauksiin, mutta muutaman viikon käytön jälkeen oli uskottava, tuote oli tehnyt minkä lupasikin: rauhoittanut herkkää päänahkaa ja vahvistanut hiuksia. Hilseily loppui ja ohuet hiukseni ovat paksumman tuntuiset. Käytin tuotetta tuolloin ohjeistuksen mukaisesti useampaan kertaan viikossa tavallisen hiustenpesun jälkeen, mutta nyttemmin kun päänahkani voi taas hyvin, kerran pari kuussa on näyttänyt pitävän hilseilyn kokonaan poissa ja hiukset terveenä. Kyllä tavallisista hilseshampoistakin on apua ollut, mutta niiden vaikutus ei ole ollut kovin pitkäkestoinen ainakaan minulla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat