Sivut

Kommentit (89)

Mä lähdin tänne nettiin myös etsimään vähän niinkuin kortisonin syömisen hyötyjä ennemmin kuin hauttavaikutuksia. Minulla on colitis ulcerosa sekä lisämunuaiskuoren vajaatoiminta joihin kumpaankin syön kortisonia. Lisämunuaiseen (lievä addison) on kiistelty aihe mutta sain lääkäriltäni hydrocortisonia 25-30 mg/pv annoksella. Söin tätä puolitoista vuotta jonka aikana en kertaakaan turvonnut/lihonnut. Päinvastoin, sain elämäni takaisin. Kun kroppani ei saanut kortisolia; stressinsietokyky petti (kauppaan en uskaltanut mennä sekä sain valtavan itkupaniikkikohtauksen kun minun "piti" mennä rakkaan isäni luo kylään), minulle tuli valtavia tärinäkohtauksia sekä ajatukset ja puhe alkoi olla sekavia. Pahoinvointi oli pahinta ja sitä euraava oksentelu ja laihtuminen. Väsymys oli valtaisaa, en jaksanut nostaa kynää pöydältä. Pieni määrä kortisonia ei auttanut vaan fysiologinen hc-kortisolikuuri oli ainut joka auttoi. Kuitenkin lääkärit järjestelmällisesti torppaavat lääkkeensyönnin. Luulisi että haittavaikutukset olisivat tuollaisella annoksella tulleet jo monta kertaa jos olisin saanut liikaa sitä. Miksi siis kaikki vain kertovat huonoja seikkoja kun se kuitenkin on aine mitä keho itsessäänkin jo tuottaa?

enkä tällä halua vähätellä ihmisten hAittavaikutusoireita vasn puolustaa hiukan kortison-lääkettä ja että sille on kuitenkin syy miksi sitä syödään:)

Sain prednisolon kortisonin cu-vaivaani viime vuoden lopulla. Annos oli 50 mg/pvä. Sitten alkoi haittavaikutukset pukkaamaan päälle, eli turvotus etenkin kasvoissa, lihominen, yöheräilyt. Ne tosin lippuivat aika pian kun lopetin lääkkeen. Prednisolon onkin oitkävaikutteinen jote siksi esim yöunet lähtee. Komppaan tuolla aiempaa viestä jossa liputettiin pieniä annoksia pitkin päivää, kevyttä liikuntaa sekä veden juontia. Puhtaan suolan käyttö jeesaa myös. Vatsansuojalääkkeet auttaa  ettei maha tai suolisto mene huonoon kuntoon eli maitohappobakteeria, boulardiita sekä glutamiinia. 

Tsemppiä kaiklle ja kiitos kortisolin ourkista, pystyn elämään normaalia elämää ^__^

• ylös 47
  • alas 48

Olen kymmenen vuotias poika minulla oli jatkuvaa yskää ja minulle epäiltiin astmaa vaikkei sitä minulla ollutkaan sen jälkeen lääkäri antoi minulle kortisoni kuurin sitä minun piti ottaa joka päivä olin ottanut sitä yli 3 vuotta kunnes äitini ja isäni erosivat isä päätti heittää kortisonin pois koska se oli turha nytten olen lihonut kortisonin ansiosta yli 60 kiloiseksi ja hävettää katsoa peilistä mitä minulle on tapahtunut laihdutus on aivan hemmetin vaikeata ja minulla on vielä välillä erittäin rajua yskää. =(

• ylös 52
  • alas 49
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sain nivelkipuihin kortisonia ja kivuthan hellittivät heti. Ensin piikityksellä ja nyt syön predisolia 10 mg päivässä. Ei mitään haittaa toistaiseksi,mutta kuurikin on kestänyt vasta pari viikkoa. Ihmettelin vaan sitä että pitikö odottaa niin kauan että menin melkein kävelemättömäksi polvi -ja nilkkakipuni ja turvotuksen kanssa ennenkuin aloitettiin.

• ylös 46
  • alas 45
Vierailija

Olen kymmenen vuotias poika minulla oli jatkuvaa yskää ja minulle epäiltiin astmaa vaikkei sitä minulla ollutkaan sen jälkeen lääkäri antoi minulle kortisoni kuurin sitä minun piti ottaa joka päivä olin ottanut sitä yli 3 vuotta kunnes äitini ja isäni erosivat isä päätti heittää kortisonin pois koska se oli turha nytten olen lihonut kortisonin ansiosta yli 60 kiloiseksi ja hävettää katsoa peilistä mitä minulle on tapahtunut laihdutus on aivan hemmetin vaikeata ja minulla on vielä välillä erittäin rajua yskää. =(

hei, ehkäpä ihan hyvä, että kokeilet elämää ilman kortisonia. Kortisoni on kuitenkin voimakas lääke. Anmoskoko vaikuttaa myös lääkkeen voimakkuuteen ja mahdollisiin sivuvaikutuksiin. 

Anna itsellesi aikaa, kyllä painosi normalisoituu kun lisäät vähitellen liikuntaa kehoasi kuunnellen ja muistat ravita itseäsi terveellisellä ruualla. Terveellisestä ruuasta on monia käsityksiä, mutta ensi alkuun kannattaa jättää esim sokerilimut, light-tuotteet ja valkoinenvilja minimiin. Mikäli perheessänne käytetään mikroa, voit kokeilla jättää sen käytön myös minimiin, sillä mikron kuumennus muuttaa ruuan rakennetta ja tuhoaa keholle tärkeät ravintoaineet. Yskäsilin saattaa parantua ravitsevalla ruualla. Joskus jokin ruoka-aineallergia saattaa oireilla yskänä. Kyllä se siitä!

• ylös 45
  • alas 64

Ihan sama täällä: oireet ja lääkkeet. Sain nopeasti, kun kerroin lääkärille, että minulla reaktiivinen artriitti.

• ylös 40
  • alas 37
Vierailija

Kokemukseni kortisonihoidosta: Jouduin alussa syömään krooniseen käänteishyljintään kortisonia 40mg päiväannoksella.

Kasvot ja muu kroppa alkoi kerätä nestettä jo ensimmäisellä viikolla. Myös aknea, unettomuutta, valtavaa ruokahalua ja yliaktiivisuutta seurasi kyseisän lääkkeen johdosta. En ole huomannut mitenkään valtavan suuria mielialan vaihteluita, vaikka avovaimoni saattaa olla asiasta toista mieltä. =) 

Olen harrastanut paljon salitreeniä koko ikäni, huomasin että kortisoni vaikuttaa lihaksistoon ja niiden hermotukseen huomattavan paljon.

Minun ohjeeni on että jos urheilette ja liikutte niin älkää lopettako liikkumista kortisonikuurin aikana. Näin ollen minimoit lihasrappeuman ja lääkityksen loputtua pääset paljon nopeammin entiseen kuntoonsi.

Lääkitystäni on pudotettu asteittain: 40mg-32mg-24mg-16mg-12mg-8mg

eli nyt mennään 8mg/vrk Huomasin lihaskuntoni lähtevän taas positiiviseen kehitykseen 16-12mg annoksella. Mikä on hyvä asia että tiedän että kuntoni ei enää heikkene.Myös univaikeudet ja jatkuva näläntunne alkoi helpotti tuon annoksen kohdalla.

Nestekertymää voi hieman helpottaa kun välttää nopeita hiilihytraatteja (karkit,sokeri, pullat etc...) sekä runsaalla vedenjuonnilla, liikunnalla ja useaan osaan päivässä jaetulla ruokailulla.

Mielestäni kortisoni ei ole sivuvaikustensa takia mikään maailman miellyttävin lääke käyttää, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on se ettei kortisonin sivuvaikutukset ole lähellekkään niin pahoja mitä nettikeskustelujen perusteella annoin itsenikin olettaa.O

Oireet ovat varmasti yksilöllisiä ja en halua vähätellä kenenkään oireita/tuntemuksia.

Sinä joka olet aloittamasssa kortisoni lääkitystä, elä pelottele itseäsi liikaa nettikeskustelujen perusteella, mielestäni tänne kirjoittavat suurin osa ihmisistä jotka ovat joutuneet kohtaamaan vaikeita sivuvaikutuksia/tuntemuksia.

Paranemisia!

• ylös 37
  • alas 39

Sairastan mikroskooppiseen polyangiittiin kuuluvaa munuaiskerässairautta, kuuluu reumasairauksiin. Ja siihen olen saanut Pretnisolonia ensin aloituksella kaksi kuukautta 60mg ja nyt on 30mg, sekä Mab Thera (Rituksimabia ) solusalpaaja hoitoa. Joten kortisoni on moneen sairauden ihme lääke. Olen myös pulleampi kuin ennen, mutta pääasia että tauti saadaan pysymään aisoissa.4562

• ylös 43
  • alas 38

Hei ! Onko kellään addisonin tautia .Olen syönyt vajaa vuoden kortisonia ja pikkuhiljaa lopettiin kun kortisoli oli normaali.kysyn kuinka kauan kestää silmien ja mahan ynm turvotus. Kiitos

• ylös 54
  • alas 41

Minulla Angioödeema Urticaria, johon joudun ottamaan yleesä aina ensin epipenin ja sen jälkeen Predrisolonia 60mg ja siitä sitten hiljalleen alspäin. Hoitojakso on yleensä noin 1,5 viikkoa vaan, mutta sivuoireet ovat kortisonista ihan kamalia. Nukutuksi ei saa yhtään, mikään unilääke ei auta. Hikoilen, tärisen, kaikki lihakset ovat kuin hyytelöä, päässä surisee ajatuksia ei saa kokoon millään, näkö sumenee. Kamala nälkä, mutta ruokaa ei saa alas. Hirveä myrkky on kortisoni ja tunnen todella myötätuntoa teitä kohtaan, jotka joudutte syömään suuria annoksia ja pidemmän aikaa.

• ylös 39
  • alas 44

Hei! Äiti ja kahden pienen lapsen kanssa. - Olen todella surullinen, että

sinulla on noin paljon sivuvaikutuksia kortison-lääkkeestä. Tiedustan nyt,

että onko kortisonlääkkeesi sinulle nyt mikä vahvuus, elikkä sinulle ehkä

liian vahva, ja mitä muita lääkkeitä sinulla ehkä on, jolloin käytössä yhtä

aikaa olevien lääkkeiden vaikutusta ottajan kuntoon tulisi tutkia ehdottomasti

pian.- Itselläni on myös "kuunaama", öisiä suonenvetoja jaloissa, vartalonturvotusta, ym. Lääkkeenä on 2 x pv. Filxotide Diskus 250 /annos.

Ja ties kuinka kauan, kun on paha astma ja keuhkoahtauman oireet.

Mutta olen täyttänyt jo 74 vuotta, ja haluan elää vielä kauankin, minulla

on positiivinen mieli elämässä ollut aina, vaikeista lapsuussairauksista lähtien.

terv. ja uskoa selviytyä eteenpäin!

Kerttu

• ylös 44
  • alas 34

Tunnen todella myötätuntoa kaikkia teitä kohtaan jotka olette saaneet noinkin pahoja sivuvaikutuksia kortisonin käytöstä.
Itse olen käyttänyt hydrocortisonia 31:den vuoden ajan.Tuolloin minulta leikattiin aivolisäke kasvain josta seurasi useamman aivolisäkehormonin puute eli panhypotuitarismi ja samalla myös addisonin tauti sekä kilpirauhasen vajaatoiminta.
Hydrocortison lääkityksen alussa lihoin toista kymmentä kiloa mutta ne lähti aika äkkiä pois. Muutaman vuoden kuluttua havaittiin uusi kasvain joka leikattiin ja silloin sain myös sädehoitoa. Leikkaukset menivät hyvin niistä jäi vain elin-ikäinen lääkkeiden käyttö ja minulle hydrocortison on elintärkeä.
Leikkaukset minulle tehtiin OYS:ssa jossa käyn edelleen vuosittain endokrinologin erikoislääkärillä kontrolleissa.
Hydroconrtisonin ansiosta olen voinut elää täysin normaalia ja täydellistä elämää ilman minkäänlaisia haitta vaikutuksia,välillä jopa unohtaen sairastavani edellä mainittuja sairauksia.
Viime syksynä, kuin salama kirkkaalta taivaalta sairastuin addisonin kriisiin ja hengenlähtö oli lähellä. Mutta asiantunteva lääkäri tunnisti heti oireet ja huomasi että kortisoli arvot olivat romahtaneet Sain hydrocortisonia suoraan suoneen, kuuden tunnin välein ja selvisin.
Se oli todella rankka kokemus. Tuolloin hydrocortisoni vaihdettiin prednisoloniin ja en tästäkään ole tuntenut mitään haitta vaikutuksia. Lääkkeen säännöllinen käyttö, samaan kellon aikaan otettuna on erittäin tärkeää.
Samalla myös määrättiin solu-cortef, lihakseen tarvittaessa pistoksena.. Sehän on myös kortisonia. Halusin kirjoittaa tänne siksi että joku, joka on aloittamassa kortisoni hoitoa saisi myös positiivista palautetta kyseisestä lääkkeestä.
Joku kirjoitti että "kortisoni on myrkkyä" tuollaista ei kannata uskoa vaan sen voi jättää täysin omaan arvoonsa.
Se täytyy muistaa että jokainen meistä on yksilö joihin kaikki lääkkeet vaikuttavat erilailla.
Jostain syystä näissä kirjoituksissa kaikki kirjoittavat vain negatiivisesti.
Kaikille oikein hyvää kevättä!
Toivottaa hydrocortisonin ansiosta elossa oleva.

• ylös 57
  • alas 44

itse sain ensimmäisen kerran vasempaan käteen kortisonipiikin ,kun kipu oli niin voimakas,kipu helpottui heti,enkä varmaan ota enää toista kertaa,koska toimenpide oli tosi kivulias,kipukynnys on toisilla herkempi kuin toisilla,ymmärrän kyllä jos joku haluaa helpotusta kipuun,käyttäköön kortisonia

• ylös 42
  • alas 49

olen syönyt toista vuotta kortisonia kaikilla eri annoksilla ,,,korkein annos päivälle oli 80mm ,,sairastuin keuhkoveritulppaan yli vuos sitte ,siitä kaikki alkoi 6 keuhkokuumetta viimevuonna joten kortisonista tuli avaava lääke kun sairastan astmaa ja ahtauma tautia,nyt en pääse lääkkeestä eroon kun annosta purotetaan meinaan tukehtua ,nytkin annos on 50mm,,,,painoni nousi n,20kg kasvot on turvoksissa ,en nuku,onko kortison terveellinen lääke,,,näinki pitkään käytettynä,,kiitos

• ylös 46
  • alas 42

Olen syönyt Prednisolonia viime keväästä asti polymyalgiaan 20 mg:sta pienenevinä annoksia ja nyt olen viidessä millissä, jota jatketaan näillä näkymin kesäkuuhun ja lopetetaan sitten. Olen koko ajan syönyt 20 mg Somacia vatsansuojaksi. Kivut ovat pysyneet poissa melko hyvin. Yksi takapakki tuli, kun sain lisäksi kamalan iskiasvaivan syksyllä - silloin annosta pariksi viikoksi suurennettiin 2,5 millillä muistaakseni, mutta pienennettiin taas, kun todettiin iskiaksen hellittäneen raisulla Tramal-kuurilla! Haittavaikutuksia on mielestäni ollut kovin vähän, jos ei lasketa naaman ja muunkin vartalon pyöristymistä - noin 10 kg! Odotan, että hoikistun takaisin, kunhan lääkitys loppuu. Olen kyllä äärettömän kiitollinen että muutamassa päivässä diagnoosi ja lääkitys löytyivät.  Lääkityksen alussa olin kuin duracell-pupu jonkun viikon, kun olin ollut niin voimaton ja kipeä sitä ennen!

D-vitamiinia täytyy syödä ympäri vuosista (ainakin näin vanhan naisen, 62 v.) jo muutenkin ja kalsiumin (maitotuotteista) imeytymiseksi eritoten, ettei osteoporoosi iske. Ja liikkua pitää ja harjoittaa lihaksia - rankamettään vaan!

Nyt kyselen kohtalotovereilta, onko perää, että kortisonilääkityksellä olevan pitää varoa auringossa oleskelua - ja millaisia vaikutuksia sillä on?

Itse en huomannut viime kesänä mitään vikaa "auringonotossa", joskaan en tainnut ehtiä paljon ulkona olemaankaan...

Kivutonta kevättä kaikille!

• ylös 42
  • alas 44

Prednisoloonia olen nyt ottanut alenevina annoksina aloitus 40mg noin puolitoistakuukautta sitten ja nyt 30 mg . Sairaus aortankaaren oireyhtymä. Vähintään 2 vuotta pitäisi ottaa kortisinia alenevilla annoksilla. luuston suojaainetta tippana vuoden vaikuttava annos annettiin sairaalassa kun diagnoosi selvisi ja kortisonihoidolla se pitäisi hävitä jos häviää. Sivuvaikutukset minulla ovat hermostollisia kun ei oikein pysty keskittymään mihinkään ja sitten on unirytmi mennyt ihan sekaisin. Valvon myöhään ja herään aikaisin. Virtsaamassa saa käydä jatkuvasti ja hermot on kireällä ilman mitään syytä. Verikokeissa käynyt nyt noin kahdenviikon välein ja arvot menossa normaalimmiksi siitä kun koko rulianssi alkoi noin 3 kuukautta sitten. Onkohan sivuvaikutukset sitten lieviä nykyisiin verrattuna kun annos alennetaan ihan minimiin jolla vain ylläpidetään lääkitystä yllä sen noin 2 vuotta. En käytä mitään muita lääkkeitä ja olen muuten perusterve 52 vuotias mies. Lopettanut sairauden myötä alkoholin käytön ja tupakoinnin eikä tee edes mieli enään niitä nautintoaineita vaikkakin luulen että hermot on siksi kireällä kun elämä tuntuu välillä tyhjältä ilman niitä mihin on tottunut,vaikka niissäkin oli jo kohtuus ollut jo vuosia. Kortisonihoito on kuitenkin ainoa keino käsittääkseni saada sairauteni kuriin ja pitää vaan yrittää kestää se 2 vuotta kunhan ei sivuvaikutukset pahene ajankuluessa. 

• ylös 44
  • alas 44

Hei,

Minä olen syönyt kortisonia 1 1/2 vuotta ja alkuun annos oli 100mg pvä.

energiaa riitti eikä unta tarvinnut. Naama paisui, ja näytin ihan alkoholistilta. Ennen kuurin alkamista minulla todettiin osteobenia, eli osteoporoosin esiaste ja sain kalkki D plussan lääkemääräyksenä. Paino ei noussut, vaan laski.

Annosta on pienennetty ja naama on jo normaalin näköinen, mutta kortisonin suun kuivattava vaikutus heikensi hammaskuntoni.....

• ylös 40
  • alas 43

käytin aluksi kortisonia 80mg päivässä munuaissairauteen nyt puotettiin 70mg kohta on lääkäriaika luulen että 10mg puotetaan,olen syönyt jo maaliskuusta lähtien ensin pienillä annoksilla jota sairauden myötä sit nostetiin tälläistä elämä on pienestäisompaan ja taas toisin päin . Mutta pitää löytää auringoa joka päivään vaikka ei paistakaan.

• ylös 38
  • alas 33

Olen käyttänyt kortisonia (prednisolonia) colitis ulcerosaan 2007 vuodesta asti jolloin olin reilu kaksikymppinen.Alkuun haittavaikutukset oli aikas koviakin mutta ajallaan kun joutui tankkaamaan lääkkeitä 2-3 kertaa vuodessa n.3kk kerrallaan alkoi kroppa tottua siihen sekä vaikutukset hävisi (tai en huomannut niitä). nyt sitten minulla todettiin toinen sairaus johon sitten joudun syömään medrolia(myöskin kortisoni) annokset sieltä vajaa 70mg nolliin 8mg pudotuksilla.you know :D.

mutta itse aiheeseen!!jo hetken näitä myrkkyjä syötyäni voin sanoa että vaikka ne kuinka väsyttäisi niin yrittäkää urheilla mahdollsimman paljon.Se tottakai piristää päivällä ja alkaa myös väsyttämään illalla kun sitä aikansa urheilee.minulla on ollut jo reilu puolivuotta medrol lääkitys päällä ja olen käynyt salilla 4-5krt viikkoon + olen töissä raksalla joten väsymyksestä ei tietoakaan,kuunaamakaan ei ole niin valtava koska se on nestettä ja nestettä luovutetaan urheillessa :D kokeilkaa.(tietenkin kaikki tyyliillään mutta tämä toimii minulla)

lääkärini sanoi minulle että kortisoni jarruttaa lihaskehitystä mutta sen enempää en siltä tajunnut tentatakkaan joten jos jollain teistä on samanlaista tietoa niin voisiko joku mahdollisesti kertoa siitä enemmän?

• ylös 42
  • alas 42

kortisoni vaikuttaa usein lamaannuttavasti muuhunkin, kuin hoidettavaan sairauteen ja suorastaan ihminen käy puoliteholla elintoimintoineen. Olen nähnyt myös päinvastaisia reaktioita. Se on niin yksilöllistä, kuinka eri lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Itse menen aika pysäkille kortisonilla.

• ylös 36
  • alas 45

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat