Ripsien lähtö

Vierailija

Minulta tippuu joka päivä ripsiä kasvojen puhdistuksen yhteydessä. Tätä on jatkunut jo muutama kuukausi. Käytin ennen ripsiväriä päivittäin ,mutta jätin sen pois , koska luulin sen olevan syy ripsieni lähtöön. Se ei ole kumminkaan tehonnut , joten mikä neuvoksi?

Kommentit (2)

Vierailija

Hiukset, kuten muutkin iholla kasvavat karvat elävät muutaman vuoden kasvuvaiheen ja sitä seuraavan, pari-kolme kuukautta kestävän lepovaiheen syklissä. Lepovaiheen aikana karvoja putoaa pois ja uutta kasvaa tilalle. Hiuksista kuten muistakin karvoista on yleensä yli 80% kasvuvaiheessa ja loput lepovaiheessa. On siis normaalia, että ripsiäkin irtoilee päivittäin, myös pesun yhteydessä. Ripset menettävät tuuheuttaan myös iän myötä, valitettavasti.

Jos ripsiä irtoilee tukuittain aiheuttaen silmäluomiin kaljuja kohtia, on mietittävä, mikä on ripsikadon syynä Kosmetiikka, kuten ripsivärit tai silmämeikit eivät aiheuta silmäripsien irtoamista. (Kosmetiikalla tai erilaisilla lisäravinteilla ei voida myöskään kasvattaa lisää ripsiä). Ripsiä rasittaa vähiten, jos silmämeikin pesee pois sellaisella pesuaineella tai puhdistusemulsiolla, jonka voi huuhtoa vedellä pois. Vaikka silmämeikinpoistonesteet ovat hellävaraisia, eivät kaikkien silmät tykkää pyyhkimisen tuomasta mekaanisesta rasituksesta.

Ripsien irtoilemista voivat aiheuttaa esimerkiksi seuraavat seikat:

- Liian pitkään tai usein harrastettu ripsien kestovärjäys. Kestovärit allergisoivat herkästi ja voit olla huomaamattasi herkistynyt aineille. Tämä voi aiheuttaa kutinaa, ihottumaa, turvotusta sekä ripsien lähtöä. Lääkkeenä on kestovärjäyksen lopettaminen.

- Ripsien mekaaninen kääntely ja vääntely, kuten ripsipermanentit ja ripsentaivuttajat.

- Irtoripsien pidempiaikainen käyttö. Taitamattomasti tehdyt ripsienpidennykset voivat irrottaa ripsiä jo lyhyenkin käytön seurauksena. Lisäksi ripsiliimat voivat allergisoida aiheuttaen monenlaisia ikäviä oireita, kuten ihottumaa, kutinaa, turvotusta ja ripsien lähtöä.

- Silmiin käytettävät lääketipat. Mikäli käytät säännöllisesti jotain silmälääkettä, ota yhteys lääkäriisi.

- Jos sinulta lähtee selvästi myös hiuksia tai ripsien lähtöön ei löydy järkevää syytä/sinulla on kaljuja, ripsettömiä laikkuja silmäluomissasi, ota yhteys ihotautilääkäriin, joka tutkii silmäluomesi tarkemmin ja antaa tarvittavat neuvot ja mahdolliset lääkkeet vaivaasi.

Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa

Vierailija vain

Jos ripsesi ovat kärsineet ripsivärin takia ja vaikka olisitkin lopettanut sen käytön, ei ripset heti kasva takaisin tai lopeta tippumistaan. Tiedän että vanha keskustelu mutta toivottavasti ongelmasi on jo ratkennut! Kannattaa pitää myös huoli ravinnon saannista ja vitamiineista! Minulla on vahvistunut ripset, kulmakarvat ja hiukset kun olen syönyt biotiinia päivittäin, kannattaa kokeilla! Myös risiini öljy toimii! Sitä saa apteekista, netistä tilaamalla ja joistakin kaupoista. Karvojen
Irtoaminen voi myös johtua hormonihäiriöistä tai vaikka esim kilpirauhasten vajaatoiminnasta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat