Seuraa 

Onko närästys tuttu vaiva? Miten sinä olet pärjännyt sen kanssa? Hyvä terveys tekee juttua närästyksestä ja sen hoidosta joulukuun numeroon, kerro meille oma hoitovinkkisi tässä viestiketjussa ja kommentoi muiden keinoja.

• ylös 15
  • alas 12

Kommentit (14)

Olen varmaan tietämättäni sairastanut lapsesta asti refluksitautia palleatyrineen. Paras konsti pitää närästys poissa on välttää niitä aiheuttavia ruokia ja juomia:
Nro 1 olut ja valkoviini
nro 2 chili ja muut tuliset mausteet
nro 3 suklaa
nro 4 hernekeitto
nro 5 tosi rasvaiset ruuat
nro 6 kaalilaatikkoa pienenä annoksena kestää. :)

On ollut parasta, kun näitä olen välttänyt. Sisätautilääkärini sanoi, että koko Ruotsin valtio on rakennettu ostamillamme happolääkkeillä. Turha niitä on syödä, kun ruoka- ja juomatottumuksilla voi parantaa oloaan. :evil:

• ylös 10
  • alas 6

Hö..pakko syödä reseptinärästyslääkettä tai olo olisi niin paha, ettei voisi olla. Tähystetty on ja muuta syytä löytynyt, kuin rakenteellinen löysyys. ( virallista nimeä muista). Jos falskaa, niin falskaa. Olen kokeillut olla ilman lääkettä, seuraus: kurkku kipeä ja nielemisvaikeuksia. No lääke aiheuttaa maksa-arvoihin jotakin häikkää, että olisi kiva tietää, onko lääkkeiden syöminen jopa haitallista?

• ylös 11
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Somac Lääkityksestä oli aluksi apua mutta ei pitemmän pääle. Oli parempi kokeilla ruoka muutoksilla. Aamulla syön vaikka kevyt viilin mutta puuroakaan ei kestä. Ei kahvia eikä teetä, Capuccino parempi vaihtoehto kun vointi parempi ehkä parinviikon kuluttua niin voi päivällä muutaman puoli kuppisen kahvia maistaa. Näkkileipä ja tummat leivät pois sekä paistetut ja rasvaiset ruuat myös suklaa ja muut makeat pois, pullat, hapolliset juomat. Purukumi helpottaa koska erittää sylkeä. Jos Somac lääkitys niin lääkäri suositteli vain Gaviskonia närästykseen lisäksi mutta itse olen jättänyt resptilääkkeet pois koska ei ole vastetta enää muutenkin särkylääkkeitä pitäisi välttää, ainoastaan Paracetamoli helpottaa.

Olen syönyt säännöllisesti maitohappotabuja jo kuusi vuotta. Kun närästys alkoi antibiottikuurin jälkeen ja paheni vain haponestäjillä, tajusin aloittaa vasta vuoden päästä ottamaan maitohappoja jopa tupla-annosta ja samalla ternimaitotabuja kurkun käheyteen. Kävin aluksi tähystyksessä ja lääkäri määräsi Somacia ja muita haponestäjiä, mutta ne vain pahensi tilannetta. Hieman löytyi löysyyttä vatsan ja ruokatorven välisestä sukijasta, mutta ennen antibioottikuuria minulla ei ollut minkäänlaisia närästysoireita. Nyt olen 46-vuotias.

Nykyään tilanne on hyvä, ja pystyn syömään rasvaisia ruokia ja juomaan maitokahvia. Tosin käytämme paljon tummaa murukahvia, kun se on vatsaystävällisempää. Alkuun piti välttää myös punaviiniä ja kaikkia väkeviä. Ja kannattaa viettää stressitöntä elämää ja hoitaa syytä eikä seurausta.

Olen jättänyt hiivaa sisältävät tuotteet pois ruokavalikoimistani ja voin hyvin. Syön puuroja ja vellejä mutta en leipää.

Kahvi, sipulit ja paistetut ruuat ovat refluksivatsalleni myrkkyä. Lisäksi kun muistaa syödä tarpeeksi pieniä annoksia ja sen, ettei syö illalla klo18. jälkeen ei tarvitse käyttää mitään lääkkeitä närästysvaivoihin.

Vaivani sain ilmeisesti aikoinaan buranasta, siitä kaikkein vahvimmasta, jota syötettiin viikko, kun ei löydetty sairaalassa keuhkokuumeeseen heti oikeaa antibiottia.

Närästys vaivannut vuosia,on refluksi ja palleatyrä.Somacia syönyt viitisen vuotta ja auttanut paljon.Kuitenkin rinnalla kulkee tiiviisti ruokavaliohoito eli ei liian suuria annoskokoja,ei käristettyjä ruokia kuin pieniä annoksia,ei hiilihappojuomia eikä alkoholia tai kavia kuin kuppi pari ja suklaata myös vältettävä.

Kahvi, alkoholi, happamat ruoat, nuo tuottaa välillä ongelmia :( Mutta stressi ja myöhään syöminen vaikuttaa kanssa todella paljon...

En haluaisi olla liikaa riippuvainen lääkkeistä joten olen yrittänyt löytää luontaistuotetta joka toimisi ja auttaisi mutta vielä en oo löytänyt... :(

Meillä närästyslääkkeenä on käytetty jo vuosikausia Valmariinia, joka on luontaistuote. On auttanut hyvin!

Antibiootit ovat merkittävä närästyksen aiheuttaja. Tiedän monta, jolla on vatsa alkanut reistailla kuurin jälkeen. Kumma kun lääkärit eivät suosittele syömään maitohappoja kuurin aikana. Antibiootit tappavat oman suolistoflooran.

Sairastan refluksitautia (vakituinen lääkitys + itsehoito käytössä).

Ylösnousu on erittäin ongelmallista, koska se myös kurkkun puolelle päästessään syö myös työkykyä eli vaikuttaa merkittävästi ääneen. Töitä on joutunut sen takia vähentämään.

Varsinaisen taudin ja sen hankalien oireiden kanssa ei pidä jäädä yksin, jonka vuoksi refluksitautia sairastaville perustettiin 2009 oma info ja vertaistukisivusto Suomen Refluksi http://www.refluksi.fi Toivottavasti tänä vuonna näemme vielä potilasjärjestön perustamisen!

Jissu
En haluaisi olla liikaa riippuvainen lääkkeistä joten olen yrittänyt löytää luontaistuotetta joka toimisi ja auttaisi mutta vielä en oo löytänyt... :(

kokeileppa,laita pienen leivänpalasen päälle kanelia ja päälle levitettä mitä muutenkin käytät niin ei mene pölyt kurkkkuun
syöt pois ja ihme voi tapahua sullekin ettet närästystä enään
olekaan. Toinen hyvä tapa on jos kahvi närästää,laita kahviin maitoa
mutta ehdottomasti kevytmaitoa tämä on viisaan lääkärin neuvo.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat