Kosteutusta kantapäille

Vierailija

Miten saisi talven sukissa piilotelleet kuivat, karheat ja halkeilleet kantapäät nopeasti kuntoon kotikonstein?

Kommentit (1)

Vierailija

Jalkojen elvytys kannattaa aloittaa kunnon kylvyllä. Sitä varten voit hankkia erityistä kylpysuolaa tai napata merisuolaa/ruokasuolaa keittiön kaapista. Jalkoja liotetaan mahdollisimman lämpimässä suolavedessä noin 15 minuuttia. Jos sinulla on erityinen kiire saada jalat kuntoon, voit varovasti hioa pehmennyttä ihoa raspilla tai höylällä. Urea- eli karbamidivoiteet pehmittävät ja ohentavat paksuuntunutta ihoa tehokkaimmin, kunhan muistaa rasvata joka päivä. Esimerkiksi apteekista saatavassa Widmer carbamid forte jalkavoiteessa on 18% karbamidia, joka on tehon kannalta riittävä määrä. Luomuvaihtoehto karbamidivoiteelle on eteerisiä öljyjä ja mehiläisvahaa sisältävä Weledan skin food.

Huomioithan että sukillakin on merkitystä. Luonnonkuidut, kuten puuvilla ja villa ovat keinokuitua parempia. Tilapäinen apu halkeilleisiin kantapäihin löytyy ns. keinoiholaastareista (esimerkiksi Compeed), jotka vähentävät kipua ja pitävät ihon kosteana nopeuttaen paranemista. Mikäli kantapäät eivät kohennu omahoidolla tai halkeamat ovat syviä ja kipeitä, suosittelen jalkaterapeutin tai lääkärin konsultaatiota.

Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat