Vierailija

Elikkkäs oon justiin täyttänyt 14 ja oon 170cm pitkä ja painan 78.4kg. Oon painoindeksejen mukaan lievästi ylipainoinen ja mulla kyllä löytyy tuota läskiä keskivartalossa ja reisissä.. Mulle on tullu myös tosi paljon raskausarpia jalkoihin ja vyötärölle. Se kysymys kuuluu siis näin: MITEN SAAN LAIHDUTETTUA JA KIINTEYTTEY KEHOONI HELPOSTI ILMAN PAASTOA YM.? TARTTEN OIKEESTI APUA JA NOPEESTI! ??? ???

Kommentit (11)

Kuulostaa tietysti itsestäänselvyydeltä, mutta kyse on kysynnän ja tarjonnan laista eli syöt vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Käy reippaasti liikkumassa (n. tunnin ajan) kolmesti viikossa (ei mitään rääkkivauhtia mutta sillä tavalla että hiki tulee) ja syö säännöllisesti, niin hyvä tulee. Et ole läski! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosittelen vaikkapa jumppaamaan joka päivä perusliikkeitä. Esimerkiksi vatsoja, selkiä, punnerruksia, venytyksiä. Jo jokapäiväinen vartin aamujumppa tekee ihmeitä! Ja aivan totta - mitä enemmän liikut, sitä enemmän kulutat. Sokeria reilusti vähemmäksi, kannattee jättää limut, patukat, jätskit sun muut kaupan hyllylle. Tietty joku herkkupäivä on hyvä pitää niin pysyy himot kurissa! Et todellakaan ole läski! Itse painan vähän enemmän ja olen paljon lyhempikin. Koen itseni hieman pullukaksi, mutta muutaman kilon pudotus tekee ihmeitä. Viime keväänä laihduin em. neuvoilla 8kg parissa kuukaudessa. Talven aikana on vähän tullut repsahdettua, joutunee piakkoin taas pistää itsensä ruotuun. Kivempi se on kesälläkin olla hennoimmissa kesäkamppeissa kun ei oo niin paljon hyllyvää. Eikä oo koko ajan hiki kaupungilla käppäillessä yms kun on paremmassa kunnossa. Tarmoa ja päättäväisyyttä projektiin! Muistathan että itse olet vastuussa itsestäsi! <3

Liikunta ei auta ylipainoon, mutta toki se on muuten terveellistä ja suositeltavaa. "Kuluta vähemmän kuin syöt" -tyyppiset ohjeet ovat aika ajattelemattomia, koska jos se olisi noin helppoa, niin kukaan ei olisi lihava.

Mitään yleispätevää neuvoa on vaikea näin vähillä tiedoilla antaa. Sinun pitäisi itse löytää se itselläsi toimiva ratkaisu. Suurimmalla osalla ihmisistä toimii suosituksia huomattavasti rasvaisempi, mutta vähähiilihydraattisempi ruokavalio. Niin hullulta kuin se nykyihmisestä kuulostaakin, suurin osa niistä ylipainoisista, jotka syövät suositusten mukaisen ruoka-aineiden makrojakauman mukaan, laihtuvat lisäämällä rasvan osuutta huomattavasti ruokavaliossaan. Täytyy vielä korostaa, että yksilöitä kun olemme, niin kaikilla tämä ei toimi.

Mitäpä jos kävisit kurkkaamassa karppaus.info -sivustoa.

Matkalla ruokakomerolle käänny eteiseen ja laita lenkkarit jalkaa. Eikun pihalle (ja taskunpohjalle ei yhtään rahaa, ettei vain tule poikettua kaupan tai kioskin kautta ja palkittua reipasta minää, joka on käynyt lenkillä).

Ruoka olkoon lääkkeesi!

Hyviä rasvoja:

Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt (rypsi-, kookos-, ja oliiviöljy). Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta).

EI MARGARIINIA (= kevytlevite), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva ja rasvahappojen mono- ja diglyseridit.

Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.

Proteiinit:

Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.

Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.

Hyviä hiilihydraatteja:
Syö kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja) vähintään 500 grammaa päivässä.

Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan hiilihydraattia tulisi saada loput energiasta eli n. 45 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa korkeintaan 225 g hiilihydraattia päivässä.

Korkeintaan 2 annosta (EI 6-9) täysjyväviljaa jos viljat sopivat?

Viljat (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (runsaasti tärkkelystä) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliinin tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa. Perunan ja viljat voi korvata kasvikunnan tuotteilla.

Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

Mietit vähän mitä syöt, ja mieti sitten vielä uudestaan...pullaa? paahtoleipää? leikkeleitä? Ehkä joskus, mutta mitä sä saat noista? Eli ensimmäinen askel on ruokavalio, mitä luonnollisempaa sen parempaa, laatu ennen määrää, rasva ei ole vihollinen vaan se on mahdollisuus. Ja se seuraava askel on sitten se liikunta, etsi jotain mikä tuottaa sulle nautintoa...vaikkapa kuulokkeet korville ja seikkailulle pyörän kanssa tai kaverin kanssa juoksemaan sulkapallon perässä.

tsemppiä

Samassa tilanteessa

Hei! Mulla on sama tilanne, ja oon vaan sitkeästi jättänyt kaikki muut herkut paitsi pizzan ja kokiksen pois, ja ollut nyt tällä ruokavaliolla 3 päivää, käynyt lenkillä kerran, ja lihaskuntoa tehnyt 10min per päivä, ja paino on tippunut puoli kiloa :) suosittelen, ilman herkuttelua ei sittenkään ole niin vaikea olla!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat