Suolisto- oireet

Seuraa 
Liittynyt13.4.2013

Hei. Olen 22-vuotias nainen. Olen kärsinyt pahoista vatsa- ja suolisto- oireista muutaman vuoden. Suolistoni toimii epäsäännöllisesti, välillä ummetusta, välillä ripulia/ löysää rasvaulostetta. Minulla oli pienennä jonkinasteinen laktoosi-intoleranssi. Kuitenkin, pystyn syömään nykyään ihan normaaleja maitotuotteita. Minulta on testattu keliaki ei ollut. Itse olen nyt päätynyt ärtyvän paksusuolen oireyhtymään. Välillä vatsani pelottaa minua todella. Ruokailun jälkeen (ei kuitenkaan aina) minulle tulee pahoinvointia, huimausta. Töissä en nykyään syö kuin kourallisen itse ruokaa, muuten salaattia ja leipää. Kaikki leipä siis käy. Ilmavaivoja saattaa esiintyä iltaisin, jolloin myös olen turvonnut. Jos syöny raskasta ruokaa, oloni on hirveän turvonnut, myös kuin nestettä kertyisi elimistööni. Nyt minulla on ollu oireita myös niin, että en tiennyt mihin se liittyyisi, joten minulta on tutkittu myös endometrioosi, mitään ei ole kuitenkaan löytyny. Virtsavaivoja on siinä mielessä, että joudun käymään puolen tunnin- tunnin välein vessassa. Jos juon vesilasillisen se tulee melkei heti ulos. Samoin kahvista/ teestä joudun käymään vessassa parikin kertaa puolen tunnin sisällä. aamuisin vatsani toimii kun juon pari kuppia kahvia. Muuten tulee ummetusta. Olen kokeillut levolakkia ym. Nyt sitten, kun olen syönyt esim. ranskalaisia ym roskaruokaa, minulle tulee oitoja tuntemuksia suolistoon. Kuin siellä olisi jotain ylimääräistä. Kysynkin nyt helpotusta vaivoihin ja kannattaisiko esim. käydä tähystyksessä, jos se voisi olla jotain muuta kuin ärtynyt suoli. Minulla kyllä on herkkä vatsa esim. stressin suhteen, mutta olen kuitenkin vielä nuori ja tämä asia todella vaivaa. saan välillä todella kivuliaita kouristuskohtauksia alavatsan seudulla.. Olikohan tuossa nyt kaikki oireet ym. Joskus muuten menee maha sekaisin mausteista, kermasta, kastikkeista ja jos vatsani on oikein tyhjä.

Kommentit (12)

Vierailija

Suosittelen Itäkeskuksen Mehiläisen yleislääkäri Vilho Aholaa. Hän tietää ravitsemus- ja suolistoasioista todella paljon ja paransi minut samanlaisesta tilanteesta dieetillä. Käy siellä ennen kuin menet tähystykseen!

Vierailija

Asun Keskipohjanmaalla. Ajattelin, että kävisin työterveydessä, mutta siellä lääkäri on niin ihmeellinen mieshenkilö, etten usko, että hänestä on mitään apua. Tuijottaa tietokoneen näyttöä ja välillä kuuluu um, joo, nii justii.. tms. Entä miten/ mitä kokeita sitten otetaan, jos kävisin yksityisellä ja selittäisin tilanteen? ja voiko olla, että mahalaukussa olisi myös jotain hämminkiä? Mieluummin kyllä antaisin mahalaukun tähystää ensin. Ja varmaan he muitakin kokeita ottavat, ei kuulema hirveän herkästi nuorille tehdä tähystystä..

Vierailija

Ja sitten jos sinne tähystykseen joutuu, niin kuinka herkästi saa sen nukutuksen? En usko, että pelkällä paikallispuudutuksella/ rauhoittavilla kestäisin..

Vierailija

Käytätkö alkoholia, se voi pahentaa suolisto-oireita. Jätä ihmeessä roskaruoka pois. Syötkö aamulla puuroa, jos et voi aamulla syödä puuroa, syö sitä vaikka päivälliseksi. Olen huomannut että lautesellinen puuroa päivässä rauhoittaa mahaa kummasti. Kokeile, auttaako sipulin, omenan, lantun, paprikan ja voimakkaiden mausteiden poisjättäminen. Sitrushedelmät närästävät ja aiheuttavat ilmavaivoja monille. Korvaa punainen liha esim soijarouheella tai suikaleilla. Kumpikaan tähystys (mahan tai paksusuolen) ei ole paha, kumpaankaan ei tarvita puudutusta, rauhoittavia tai nukutusta. Hieman epämiellyttävää, mutta ei kivuliasta.

Vierailija

Noin 5% ihmisillä on suolisto sellainen,että sitä on haasteellista tutkia ja tutkimus aiheuttaa tällöin kipua.Lääkäri voi antaa kipulääkettä/rauhoittavaa,joka auttaa kyllä ja jotta tutkimus saadaan tehtyä.

Vierailija

Käytän alkoholia kohtuudella. Roskaruokaa en syö kuin pari kertaa n. puolen vuoden aikana muutenki. Aamuisin harvoin pystyn syödä mitään, minulla on niitä minuuttipuuroja, joita olen joskus syönyt. Mutta kun ei aamulla tahdo mikään mennä alas.. Ja sekin on jännä, että minulla ei ikinä ole maha kipeä, ei ole koskaan närästänyt, en edes tiedä miltä se tuntuu, eikä ole mitään röyhtäysongelmia. Voisin kuvitella omalla kohdallani, että tuo suoliston tähystys tuntuisi aivan hirveältä :s

Vierailija

Kannattaisi käydä paksunsuolen tähystyksessä. Minulla ihan samantapaisia oireita vuosikausia, kunnes paksunsuolen tähystyksessä löytyi Chroonin tauti.

Vierailija

Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 200-1000mg / vrk
C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

D-vitamiinia 50-125µg / vrk

Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1

Omega-3 rasvahappojen tarve on jopa 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista.

Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Vierailija

Kaikenlaiset suolisto-ongelmat lissäntyvät koko ajan.

Johtuvan paljon prosessoidusta ruuasta.

Margariinit tarvii lailla kieltää ja laittaa THL vastuuseen.

Leipää ei tarvii 9 palaa päivässä. Ei tarvii lainkaan kuitujen eikä muunkaan saamiseksi.

Ja jos sitä syö, niin korkeintaan 2 palaa.

Maitoa ei lainkaan.

Kysytetyt täysrasvaiset juustot ovat hyvää ruokaa ja ahapatettu maito eli piimä tai jogurtti. Ja luomuna.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat