paras vitamiini talvikauteen?

Seuraa 
Liittynyt3.4.2008

Mitä vitamiinivalmisteita kannattaisi näin talvella käyttää? Tiedän, että D-vitamiinia pitäisi tankata, mutta kuinka paljon ja mistä valmisteesta? Riittääkö monivitamiini/hivenainevalmiste (kuten multitabs) vai tarvittaisiinko jotain muutakin?

Kommentit (8)

Vierailija

Eikös se riitä, että syö monipuolista ruokaa ja riittävästi kasviksia? Ainakin jos olet perusterve.
Itse en ole koskana käyttänyt mitään lisäravinteita, ja veriarvot ovat ihan huippuluokkaa. syön reilut puoli kiloa kasviksia päivittäin, ja muutenkin huolehdin siitä, että ravintoni on monipuolista.

Vierailija

Luin äskettäin jostakin artikkelin,että suomalaisten pitäisi lisätä rutkasti D-vitamiinin nauttimisen määrää.Siis ihan kaikkien.Ennen vanhaan peloteltiin yliannostuksilla ja jopa D-vitamiinimyrkytyksillä.Mikä se oikea annostus sitten on? ??? Tarvitseeko esim. minun aikuisen poikani ottaa D-vitamiinilisää talvella.Sisätyöskentely,eikä ole mikään mahdoton salaattisyöppö.Hän itse naurahtelee koko vitamiiniasialle.Minulle varmaankin riittää apteekin valmisteen kalkin seassa oleva D-vitamiini? ikää vähän yli ns.keski-iän. :O

Vierailija

Sekin on käsittääkseni erinomainen d-vitamiinilisä, että käy etelässä talviaikaan. Jo viikon aurinkolomalla saa tankattua rutkasti d-vitamiinia :)

Vierailija

Minä taas luin että joka toisella suomalaisella on puutetta D-vitamiinista ja loputkin tarvitsisivat sitä enemmän kuin ruoasta voi saada. Eli kaikkien pitäisi ottaa purkista. Jotenkin vain tuntuu ihan älyttömältä. Miten täällä on sitten ennen pysytty hengissä, kun ei tuo apteekkiverkosto kovin vanha ole. Ei ole vielä lopullinen totuus D-vitaminista selvinnyt.

Vierailija

Hyvin on pärjätty ilman vitamiinipillereitä tähänkin asti. Taitavat olla vain markkinointimiesten hömpötystä. Syö terveellisesti niin voit hyvin :D

Vierailija

D-vitamiinin terveysvaikutukset voivat olla huomattavan laajat!

D-vitamiinin vaikutukset ihmisen terveyteen saattavat olla huomattavan laajat, Oxfordin yliopiston geenitutkimus vihjaa. Sen mukaan D-vitamiini vaikuttaa mm. MS-tautiin, nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin liittyviin geeneihin sekä yli 200 muuhun geeniin.

Genome Research -lehdessä tutkijat kertovat DNA-sekvensoinnin avulla löytäneensä ihmisen genomista 2 776 paikkaa, joihin D-vitamiinin reseptoriproteiini sitoutuu, ja havaitsivat niiden kasautuvan monien autoimmuunitauteihin liittyvien geenien lähettyville. Havainto viittaa siihen, että D-vitamiini saattaa vaikuttaa mm. SLE-taudin (systeeminen lupus erythematosus), nivelreuman ja useiden syöpien syntyyn.

Tutkijat havaitsivat lisäksi D-vitamiinin vaikuttavan huomattavasti 229 geenin aktiivisuuteen, joista mm. IRF8-geeni on yhdistetty MS-tautiin ja PTPN2 nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin.

Tulosten käytännön merkitys on vielä epäselvä, mutta ne vahvasti viittaavat siihen, että D-vitamiini vaikuttaa hyvin monien sairauksien kehittymiseen.

http://www.poliklinikka.fi/ruoansulatuskanava/uutiset/3616699

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat