mikä on paras liikunta

Seuraa 
Liittynyt18.8.2015

olen 51v kysyisin mikä on sopivin liikuntamuoto jossa laihtuu helposti olen hyvin ylipainoinen.

Kommentit (13)

Vierailija

Ensin kannattaisi keskittyä ruokavalioon, karsia sieltä ylimääräiset rasvat ja hiilarit pois. Jos ylipainoa on paljon, liikunta kannattaa aloittaa vähitellen, ettei nivelet rasitu. Sauvakävely, kuten jo mainittiin, vesijumppakin on oiva muoto. Ja venyttely on tärkeää! Tsemppiä!

Vierailija

Tehokasta liikkumista saa vesijuoksusta. Se on helppo aloittaa, eikä rasita niveliä. Kotioloissa kevyiden painojen useat toistosarjat antavat kestävyyttä. Kävely sauvoin tai ilman pienistä lenkeistä aloittamalla, mutta säännöllisesti tuo happea ja luonnossa tai muuten mukavassa ympäristössä liikkuen usein myös juttukavereita, jos olet seurallinen.
Katso myös milloin ja mitä syöt. Mitkä ovat muiden läheistesi tottumukset. Löytyykö yhteistä tavoittelua muutokseen. Sekkaa myös oman tavoitteesi tausta ja ota rutkasti mukaan malttia sekä huumoria. Pienillä alkuaskelilla voit saada jo tulosta valitessasi tekemisiäsi.
:p

Vierailija

Paljon ylipainoisen kannattanee aloittaa liikunta varovaisesti ellei ole tottunut liikkuja. Uinti ja vesijuoksu / -kävely ovat ainakin sopivia ja näin talvella hiihto perinteisellä tavalla. Hiihto on hyvää kokonaisvaltaista liikuntaa.

Ja terveellinen ruokavalio ehdottomasti ja liikunta sitä tukemaan.

Vierailija

tämä ei kyllä ole varmaankaan sallittu vinkki mutta kannattaa muistaa ne pienet askeleet.

Lähden illalla kävelylle lähikauppaan, osta vaikka pätkis.
Seuraavalla kävelyllä osta pikku pulla vähän kauempana olevasta marketista ja palaa kotiin nauttimaan teen kanssa. Pullan voi vaikka puolittaa kotona toiselle.

Jonkun ajan päästä voit siirtyä iltakävelylläsi vaikka kevyt limun hakuun. Tärkeintä on että saa hyvän mielen ja pääsee vähän himasta ulos tuulettumaan. sitten sitä huomaakin että se kävely on kivaa muuten vaan, kun siihen on tottunu. vaikka ensin vartista puoleen tuntiin ja viikon loppuna urakoi ittes jonnekin kivaan kahvilaan.

Etene vähitellen. Mulla on toiminu ihan kivana piristeenä tollaset täsmäiskut lähikaupaan siinä klo 20:00 kieppeillä. Isot ostokset on kyllä tehty jo aiemmin. viikonloppuisin käydään ainakin yhdellä kävelyllä noin 1-2h ja sen jälkeen maistuu kahvi jossain kuppilassa.

Vierailija

Kävely on vaaratonta ja yllättävän tehokasta, kun vain jaksat kävellä jatkuvasti, mieluummin joka päivä. Etene kuin muuli sinnikkäästi, omaan vauhtiisi ja lisää potkua (!) sitä mukaa kuin kunto nousee. Jo parissa viikossa saat huomaat kunnon kohonneen. Jos et samaan aikaan lisää syömistä, laihdut väen väkisin.

Vierailija

Olen toipilas selkä- ja tekonivelleikkauksesta. Vuosi on kulunut ja on vaikea ajatella liikkumista muutoin kuin käydä vesijumpassa ja sauvakävellä pieniä matkoja. Ikääntyminen vielä hidastuttaa kaikkea runsaaseen ylipainoon liittyvää. Nyt tarvitsen runsaasti tukea sillä meinaa tulla syrjäytymisajatukset yksin asuvana. Kävelyseura tai jumppakaverit eivät tule kotoa hakemaan??

:o

Vierailija

Totta turiset, hiekka. Ohjatussa ryhmässä oppii oikean tekniikan. Oikealla tekniikalla tehtynä vesijuoksu on yllättävän tehokasta, nimensä mukaisesti juoksua eikä vyön varassa uimista.

Vierailija

Itselläni ongelma, 8 viikkoa kyynärsauvoilla jalkateräleikkauksen jälkeen, mistä alkaa liikunta. Sopivalta tuntuisi vesijuoksu/uinti tai kuntosali. Sohva vain pysyy tukevasti vielä selässä. :D

Vierailija

Mä oon ehdottomasti vesiliikunnan kannalla. Ylipainoisella ja selkävaivaisella kuten mä on se ainoa liikuntamuoto, joka sopii nyt. Myöhemmin, kun painoa on pudonnut voi ottaa erilaisia liikuntamuotoja kehiin. Olin tänään lapsenlapsen kanssa uimahallilla. Hän meni pötkylän kanssa kovaa vauhtia edellä ja mä vesikävelin reippaasti perässä. Ihan hyvää liikuntaa tuli 45min.

Vierailija

Pelkkä liikunta ei auta ylipainoon, ruokavalio on myös otettava huomioon. Itse pudotin 20 kiloa jättämällä turhat pois ruokavaliosta ja päivittäisellä liikunnalla. En edes aloittanut radikaalilla tavalla. Ravitsemusterapeutin kanssa tuli puhuttua.
Liikunnan kanssa kannattaa olla varovainen alkuun, vaarana on nivelrikko ja tylsistyminen jos aloittaa liian rajusti. Säännölliset kävelyt ja kotona hyötyliikunta. Vesijumpalla saa tehokasta liikuntaa ja nivelet pysyvät ehjinä. :D

Vierailija

Olen Ninnin linjoilla. Minusta on pääasia, että jokin paikka liikkuu ja mieluimmin säännöllisesti. Liikunta on siitä vinkeä juttu, että kun sitä pikku hiljaa aloittelee, siihen tulee himo kuin hapankorppuun. :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat