Aamulla herätessäni minulla on hassu tapa: avattuani silmät tarkistan aina ensimmäisenä iPhonestani päivän sääennusteen. Olen tosi koukuttunut sääennusteihin muutenkin (olenko jo kertonut, että Forecan meteorologien pitämä blogi on yksi suosikeistani), mikä on vähän hassua. Syy viime aikojen sääkyttäykselle on kuitenkin ollut selvä: olen halunnut tsekata, että onhan ulkona varmasti pyöräilysää.

Monet teistä varmasti tuntevat varsin olemattoman hyötyliikuntataustani. Oulussa mulla tuli hyötyliikuttua hävettävän vähän, kun kaikki töistä kouluun ja harrastuksiin oli niin lähellä. Saattoi mennä pitkiäkin aikoja, etten pyöräillyt juuri lainkaan. Helsinkiin muututtua etäisyyksiin tuli "pienoinen" muutos, ja aika pian huomasin, että täällä 5-7 kilometriä on lyhyt välimatka - ja usein vieläpä sellainen, että sen pääsee taittamaan nopeiten pyörällä.

Kesän aikana kehityin sen verran hyötypyöräilijänä, että uskaltauduin haastamaan itseni aloittamaan työmatkapyöräilyn. Mulla on töihin matkaa sellainen 6,5km suuntaansa, eli se on oikein sopiva matka pyöräiltäväksi. Uuden pyöränkin hankin tulevaa työmatkaani silmällä pitäen vanhan varastetun tilalle! "Punaisella paholaisella" työmatka onkin taittunut rattoisasti tähän saakka.

Syksyn mittaan olen huomannut, että pyöräily ei ole enää tuntunut ollenkaan niin vaivalloiselta kuin alunperin ajattelin. Itse asiassa olen huomannut, että mun tulee pyöräiltyä tosi paljon: vähintään 13 kilsaa päivässä, mutta joskus mittariin tulee jopa 20-30 kilometriä, jos käyn töiden lisäksi vaikkapa treenaamassa. Enpä olisi vielä vuosi sitten uskonut, että minusta tulee tällainen hyötypyöräilijä. :D  Ja onhan tuo ihan kohtuullista lisäystä viikottaisiin treenitunteihinkin, vaikken hyötypyöräilyä niihin suoranaisesti laskekaan.Toki joskus menen töihin julkisilla, jos mun pitää esimerkiksi joutua töiden jälkeen nopeasti keskustaan tai juoksen kotiin.

Alun perin ajattelin, että pyöräilisin ehkä syyskuun loppuun ja siirtyisin suosiolla julkisiin sitten, kun alkaa sataa enemmän vettä. Syyskuu oli kuitenkin kuiva ja lämmin, eikä lokakuussakaan aluksi niin paljon satanut... Tänään oli oikeastaan ensimmäinen sellainen aamu, kun vettä tuli vähän enemmän. Valmistautuduin jo henkisesti siihen, että nyt alkaa busseilukausi, onhan ulkona myrsky ja kaikkea. Sitten päässäni jotenkin napsahti, ja päätin, että ei hitsi - mennään sittenkin pyöräillä! Vedin kammoamani coretex-asun niskaan ja lähdin polkemaan. Matkalla töihin pohdin, että voisinkohan pyöräillä töihin läpi talven.... Jos ostaisin cyclo-crossin tai edes nastarenkaan. ;) Olen tainnut jäädä koukkuun. :)

Onko lukijoiden joukossa ketään muuta työmatkapyöräilyyn hurahtanutta? Entä pyöräileekö teistä kukaan läpi talven? :)

Kommentit (19)

20/19 | 

Minä olen täällä Kajaanissa hurahtanut työmatkapyöräilyyn täysin! Ennen kuljin työmatkaa autolla lähes 200km päivässä. Kun sitten työmatka lyheni 8 kilometriin, aloin pyöräillä työmatkat. Ja teen sen ympärivuotisesti, talvella maastopyörän alla on nastat. Vain ihan pahimmilla kelillä (kaatosade, kova pakkanen) otan auton käyttöön.

21/19 | 

Mä pyöräilen läpi vuoden, mitä nyt kaupunkiin bussilla meen talvella, mutta noin muuten. Pyörässä on nastarengas edessä, niin uskaltaa liukkailla myös ajella. Kyllähän se talvella ärsyttää jos on lunta paljon ja kylmä, mutta vaatetta päälle vaan ja onneksi yleensä nuo pyörätiet myös aurataan hyvin, niin pääsee pyörällä menemään. :)

-M-

22/19 | 

Minäkin olen työmatkapyöräilyyn hurahtanut :) Pyöräilin keväällä ekat kerrat töihin, ja kesän mittaan heräsin ihmettelemään, että miksi ihmeessä en ole aiemmin pyöräillyt! Kylläpä olen ollut pöhkö, kun olen linja-autossa istunut! Aamulla siinä herää hyvin, ja illalla on jotenkin reipas olo pykäillä kotiin :) Talvella en uskalla pöyräillä, mutta aijon kävellä, edes toiseen suuntaan! Kiitos kivasta blogistasi ja iloa syksyyn :)

23/19 | 

Minulla on työmatkaa 13km suuntaansa a pyöräilen ympäri vuoden. Talvella nastarenkailla. Kovimmilla pakkasilla kuljen bussilla. Työpaikalla menen pikasuihkuun ja laitan työvaatteet päälle. Arkisin en sitten paljon muuta liikuntaa harrastakaan, venyttelen illalla ja teen jotain lihaskuntoliikkeitä. Ja kaadun illalla sänkyyn. Unta ei tarvitse paljon odotella! :)

 

Laura

24/19 | 

Munsta on jotenkin tosi hauskaa että sulla on alkanu hyötypyöräily vasta sen jälkeen kun muutit pois Oulusta, mitä kuitenkin pidetään (ainakin meidän oulualaisten mielestä) Suomen pyöräilypääkaupunkina. Muistan esimerkiki kun asuin hetken Helsingissä ja koitin keväällä pyöräillä siellä, niin olipa se vähän ikävää ajella Hämeentietä pitkin autoilijoiden joukossa, kun sille matkalle ei ollut pyöräiteitäkään.

Ja tottaka pyörä kulkee vuoden ympäri! En tosin tarvi pyörää työmatkoille, mutta treenimatkoilla ajelua kertyy kuitenkin noin 70 kilsaa viikossa. Vaikka se ei mikään päätä huimaava lukema olekaan, on siitä selvästi hyötyä verrattuna siihen, jos kulkisin reenimatkat vaikkapa autolla.

-Inka 

25/19 | 

Lukija Oulusta ilmoittautuu :)

Ennen pyöräilin aina kouluun ja myöhemmin töihin, kesät ja talvet. Nastarenkaat vaan alle! Nyt asumme Kaakkurissa ja täältä aamuvarhain (töissä oltava jo 7:30) tulee vähän turhan kiire keskustaan. Nyt siis pyöräily jäänyt. Kaikki muut matkat pyrin kyllä edelleen ajelemaan, salireissut yms. 

 

Jatkahan vaan samaan malliin, nautit vielä talvipyöräilystäkin :)

26/19 | 

Hei Sanna, olen 55v nainen, poljin 15v 6kmx2 työmatkan  "sulien" kelien ajan ja lopun vuodesta kävelin edestakaisin, olin ns.elämäni kunnossa silloin! Mutta  3v sitten muutin ja työmatkani lyheni 1km, yhyy!! Joten työmatka hyötyliikuntaa ei enää tule ja ihan harmittaa siksi kun se hyöty oli moninkertainen, aamulla virkistyi ja illalla "pää tyhjeni"! Kaikki aina ihmetteli sitä kulkemistani että miten viitsin? Mutta minusta se oli ihanaa!!!! Joten ota vaan hyöty irti työmatkastasi..

Mukavia työmatkoja ja hyvät voinnit,

Annikki

27/19 | 

Ei löydy työmatkapyöräilijää, mutta koulumatkapyöräilijä! Mulla tilanne menee vähän toisinpäin kuin sulla: kotikaupungissa joka paikkaan oli useampi kilometri matkaa ja se taittu kätevästi pyörällä. Nyt Tampereelle opiskelemaan muutettuani matkat lyheni huimasti, mutta pyörällä sotketaan edelleenkin, vaikka kauhistuttaa vähän hyötyliikunnan väheneminen. Sen ongelman päätin kuitenkin hoitaa niin että käyn ruokakaupassa aina mahdollisimman kaukana :)

Myös talvipyöräilystä pikkukaupungissa on kokemusta, nyt pitää vaan toivoa että täällä isommassa kaupungissa pyörätiet olisi talvella paremmin hoidettuja. En tosin tiedä kuinka vakavasti otettavana talvipyöräilijänä mua pidetään, kun viiletän parinkymmenen asteen pakkasissa hameessa ja koroissa ;)

28/19 | 

Talvella voi pyöräillä ilman nastojakin, ainoastaan silloin kun kadut on täynnä jäätynyttä loskaa ja ovat siten epätasaisia on pyöräily hieman haasteellista :) Lumihan ei ole liukasta ja kunhan tekee tiukemmat kurvit varovasti ei pieni jääkään haittaa. Vaatetus vaan kohdalleen!

 

29/19 | 

Mä pyöräilin aikoinani lähes ympäri vuoden kouluun ja keskustaan, rauhallisella tahdilla noin 20-30 min, kun bussilla (kävelyineen ja odotuksineen) olisi mennyt ihan yhtä kauan. Menin bussilla, jos sää oli tosi huono. Koulun jälkeen oon pyöräillyt lähinnä keväästä loppusyksyyn tai alkutalveen. Ensimmäiset liukkaat kelit (etenkin mustat jäät, kun niihin ei osaa varautua) tuntuvat aina pahoilta, pelkään kaatumista tai loukkaantumista jne. Oon varmaan joka talvi kaatunut kertaalleen jossain käännöksessä tai mutkassa, mutta mulle ei onneksi ole koskaan tapahtunut mitään pahempaa. Mustelmia lähinnä. Liukkaisiinkin tottuu jollain tasolla talven aikana, mutta koulun jälkeen työmatkalla esteeksi muodostui loppumatkan tosi pitkä, loiva ylämäki. Menomatkalla talvivaatteissa ylämäkeen ja mahdollisesti hikisenä perillä (ei suihkua) ja kotimatkalla se alamäen vauhti taas pelotti. Totesin, että mieluummin menen bussilla ne talvikuukaudet, ja säännöllinen talvipyöräily on jäänyt. 

30/19 | 

Oih, hyötypyöräily! Itse kannatan pyöräilyä todellakin. Kouluun pyöräilin koko syksyn, kunnes viime viikon alkaessa vaihdoin busseihin. Oli kyllä järkyttävä muutos, koko elämä meni iha päälaelleen! :D mukavaa kun olet löytänyt pyöräilyn ilot!

 

31/19 | 

Mahtavaa, että kirjoitit aiheesta, samat jutut pyörineet (hehe) mielessä mullakin viime aikoina! Olen niin koukuttunut pyöräilyyn, että edes kunnon sade ei haittaa menoa, tosin sitten pitää olla fööni ja meikit mukana töissä (ja tietenkin sateenkestävät varusteet, jotka on kyllä ainakin mulla ikävän hiostavat myös). Mutta mutta, kammoan pyöräilyä liukkaalla muutaman kaatumisen jälkeen. Olen myös iloinnut tästä lämpimästä lokakuusta, mutta miten sitten tulevaisuudessa... Muakin kiinnostaisi kuulla kokemuksia talvipyöräilystä, millaiset renkaat ehkä olisi hyvät ja pitääkö pyörällä olla sitten muitakin ominaisuuksia.

Joka tapauksessa ihan mahtava harrastus tuo työmatkapyöräily!

32/19 | 

Itsekin liikun paljon mieluummin pyörällä kuin bussilla. Ajelen matkan kotoa yliopistolle ja takaisin (5 km suuntaansa) ympäri vuoden. Vain kaatosateella ja kovilla pakkasilla turvaudun bussiin. Talvella pyörässäni on nastarenkaat, ilman en kyllä uskaltaisikaan ajaa. Olo on niin paljon pirteämpi kun saa hyötyliikuntaa alle heti aamusta, vaikka muutenkin kyllä liikun paljon. :)

33/19 | 

Suosittelen nastarenkaita sekä eteen että taakse! Eihän nastalenkkaritkaan oo välttämättömät, mut on se juokseminen/pyöräily vaan niin paljon rennompaa kunnollisilla nastoilla, jos on yhtään liukas keli.

34/19 | 

Yippeee!!! :) Ihanaa Sansu!! <3 Fillariholisti Sape täällä on NIIN ylpeä susta!! Jes! Varo vaan, huomaat kohta, ettet muistakaan, koska olisit viimeksi käyttänyt julkisia! 
Superterkut Kuopiosta! 

Sape

35/19 | 

Itse oon aina pyöräillyt läpi talven :) Mulla on ihan tavallinen hybridi pyörä sileine renkaineen ilman nastoja ja hyvin pärjää. Asun Keski-Suomessa. Lukioaikana pyöräilin läpi vuoden 7 kilometrin koulumatkan. Vain yli 30 asteen pakkasessa urhauvuin bussiin. Mutta reilu kakskyt astetta on sekin vielä kohtuullinen kunhan pukeutuu oikein :) Eli todellakin suosittelen!

36/19 | 

Minusta on vähän pölhöä, että "talvipyöräilystä" tehdään niin iso numero, eihän kukaan keskustele erikseen "talviautoilusta" tai "talvikävelystäkään".

Pyörällä ajo kesät talvet on ihan normaalia, minusta siitä voisi vouhkata enemmän, miksi jotkut hylkää pyörän talliin koko talveksi :)

 

37/19 | 

minäkin ajan kyllä talvella, vaikka työmatkaa ei juuri ole, mutta myös jumppaan jne. ongelmana yleensä on jarrujen jäätyminen!! se on inhottavaa kun muuten ei ongelmia..

virkistävää se kyllä on!! :)

38/19 | 

Täällä on myös yksi, jolla aamu alkoi säätietojen katsomisella! Ja sadetutkan. Ja tuulen. Ja sitten valittiin varusteet sen mukaan.

Oma työmatka pyöräillen on vähän alle 12 km suuntaansa ja sitä poljin kesän ja vielä muutama viikko sitten. Nyt vaihdoin pyörän bussiin, tosin rahan säästämiseksi ja hyötyliikunnan lisäämiseksi jää bussista Espoon ja Helsingin rajalla ja kävelen 3 km töihin (asun siis Espoossa ja olen Helsingissä töissä) ja iltapäivällä sama matka kotiin lähtiessä. Eihän se kaatosateessa kivaa ole, mutta eipä toisaalta sade estänyt pyöräilyäkään. Mieheltäkin tuli kommenttia "mutta siellähän sataa paljon" ja multa vastaus "äääääänd?". Kului hetki ja kuului "niin, eihän se sua estä" :D Kummastuneita katseita tulee välillä työkavereilta ja sain kuulla olevani "hullu" kun tulin vettä valuen töihin, mutta vastauksena saivat leveän hymyn, pyöräily vain oli niin kivaa!

Välillä houkuttaa myös talvipyöräily ja olenkin menossa kuuntelemaan aiheesta luentoa ensi viikon keskiviikkona henkilöstöliikunnan järjestämänä! Saas nähdä otanko pyörän sittenkin alle talven aikana... ;) Muuten taas keväällä lähden polkemaan ja jatkan niin kauan kuin hyvältä tuntuu :)

Tulikohan jo tarpeeksi pitkä ja sekava kommentti ja vielä "vanhaan" postaukseen ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hae blogista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla