Varhain vauvaiässä aloitettu kananmunan ja pähkinöiden syöttäminen voi tuoreen tutkimuksen mukaan ehkäistä ruoka-aineallergioiden kehittymistä. Havainto tukee nykyisiä ruoka-aineallergian hoitosuosituksia.

Tutkimuksessa yhdistettiin ja analysoitiin 146 allergiatutkimuksen aineistot, ja niiden perusteella kananmunaa kannattaisi alkaa syöttää jo 4–6 kuukauden ikäisille ja pähkinöitä 4–11 kuukauden iässä.

Verrattuna myöhemmin kananmunan syömisen aloittaviin 4–6 kuukauden iässä aloittaneiden kananmuna-allergian riski oli puolet pienempi. Varhainen pähkinäaltistus liittyi puolestaan lähes 70 prosenttia pienempään pähkinäallergian riskiin.

Käytännössä luvut tarkoittavat sitä, että varhainen altistus voi vähentää 24 kananmuna-allergiaa ja 18 pähkinäallergiaa tuhatta lasta kohden, tutkijat laskivat. Varhainen kananmunan ja pähkinän aloittaminen liittyi ainoastaan kananmuna- ja pähkinäallergioiden vähentymiseen, ei muiden ruoka-aineallergioiden.

Tutkimukset viittasivat myös varhaisen kala-altistuksen liittyvän pienempään kala-allergian riskiin, mutta näyttö oli heikkolaatuista. Gluteenia sisältävien ruokien syöminen ei vaikuttanut keliakiariskiin.

Iästä riippuen noin 3–9 prosenttia suomalaislapsista potee jotain ruoka-allergiaa. Valtaosalta allergiat häviävät muutamassa vuodessa, mutta osalla oireet jatkuvat kouluikään ja pitempäänkin. Sietokyky ruoka-aineille näyttää tutkimusten mukaan syntyvän parhaiten, kun kiinteiden ruokien antaminen aloitetaan 4–6 kuukauden iässä.

Viime vuonna julkaistussa lasten ruoka-aineallergioita käsittelevässä Käypä hoito -suosituksessa painotetaan etenkin lievien ja vaikeiden allergioiden erottamista. Vaikeissa tapauksissa ruoka-aineiden välttäminen on edelleen paikallaan, mutta lievissä tapauksissa ruoka-ainetta suositellaan syötäväksi oireiden sallimissa rajoissa tai pitämään välttämisruokavaliot tilapäisinä.

Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(JAMA 2016;316:1181–1192)
http://dx.doi.org/10.1001/jama.2016.12623

Kahvin juominen on monissa tutkimuksissa yhdistetty pienentyneeseen diabetesriskiin, mutta kahvi saattaa hyödyttää myös diabetekseen jo sairastuneita. Tuoreessa tutkimuksessa säännöllinen kahvin juonti liittyi pienempään riskiin menehtyä runsaan kymmenen vuoden sisällä. Yhteys rajoittui vain naisiin.

Tutkimus perustuu yhdysvaltalaisen NHANES-terveystutkimuksen aineistoihin ja runsaan 3 000 miehen ja naisen tietoihin. Osallistujat arvioivat kahvin, teen ja muiden kofeiinijuomien kulutustaan tutkimuksen alussa.

Analyysi osoitti päivittäin kahvia juovien naisten kuolleisuuden olleen yli puolet vähäisempää yksitoistavuotisen seurannan aikana. Tämä havaittiin verrattuna naisiin, jotka eivät juoneet lainkaan kofeiinijuomia. Yhteys näkyi jo yhden kupillisen päivässä juovilla, mutta voimistui kulutuksen kasvaessa. Seurannan aikana menehtyi 620 osallistujaa.Tulokset pysyivät ennallaan riippumatta osallistujien iästä, etnisestä taustasta, koulutus- ja tulotasosta, verenpaineesta, mahdollisesta munuaissairaudesta, painoindeksistä, tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Tutkimus esiteltiin eurooppalaisen EASD-diabetesjärjestön vuosittaisessa tapaamisessa.
Samansuuntaisia havaintoja on saatua aiemminkin, mutta tutkimuksista ei vieläkään pystytä päättelemään, mistä tarkalleen yhteys johtuu. Kahvi ja kofeiinijuomat ovat tutkimusten perusteella kuitenkin turvallisia myös sydänpotilaille, joten niiden kohtuullisesta nauttimisesta ei ole ainakaan haittaa.
Uutispalvelu Duodecim
(European Association for the Study of Diabetes (EASD) Annual Meeting 2017)http://tonykirby.com/diabetes/abstractcaffeine.pdf

(2017920) . Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio on yksittäisiä ruoka-aineita tärkeämpää verenpainetaudin ehkäisyssä, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimus vahvistaa jo valmiiksi mittavaa tutkimusnäyttöä ruokavalion ja verenpaineen yhteyksistä.
Hypertension-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 80 000 terveen ranskalaisen keskimäärin kolmevuotiseen seurantaan, jonka aikana 2 400 heistä sairastui verenpainetautiin. Osallistujien ruokavaliota kyseltiin useita kertoja tutkimuksen aikana.
Tulokset vahvistivat verenpainetaudin kehittyvän todennäköisemmin henkilöille, joiden ruokavaliossa oli runsaasti suolaa ja eläinproteiineja, mikä on todettu tutkimuksissa aiemminkin. Riski puolestaan pieneni kasvisproteiineja, hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljaa syömällä. Myös magnesium ja kalium pienensivät sairastumisriskiä.
Yksittäisiä ruokavalion osia tärkeämpää oli kuitenkin niiden muodostama kokonaisuus. Monipuolista ja terveellistä ruokavaliota noudattavien verenpainetautiriski oli yli 40 prosenttia pienempi kuin epäterveellisimmin syövien, tulokset osoittivat. Tällainen ruokavalio sisälsi runsaasti hedelmiä, kasviksia, täysjyväviljoja, pähkinöitä ja vähärasvaisia maitotuotteita sekä vähänlaisesti lihaa, kovia rasvoja ja sokerijuomia ja -herkkuja.
Korkea verenpaine on maailmanlaajuisesti merkittävimpiä terveysriskejä, ja se aiheuttaa vuosittain yli yhdeksän miljoonaa ennenaikaista kuolemaa. Verenpainetauti altistaa monille sairauksille, mm. sydän- ja verisuonitaudeille ja aivoverenkiertohäiriöille.
Suomessa verenpainetautia potee noin puolet miehistä ja kolmannes naisista. Verenpainelääkityksellä on noin puoli miljoonaa suomalaista.
Uutispalvelu Duodecim
(Hypertension 2017;DOI:10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.09622)https://doi.org/10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.09622

(2017920) . Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.