Kuva: <span class="photographer">Anna Huovinen</span>
Kuva: Anna Huovinen

Liikuntakyvyn vienyt selkäkipu, parhaan ystävän kuolema, paljon töitä ja muutto maalta kaupunkiin - laulaja Nina Tapiolla, 47, on parin viime vuoden aikana riittänyt rankkoja vaiheita. Hän on oppinut terapiassa, etteivät omat voimavarat ole loputtomat.

Laulaja-näyttelijä Nina Tapio sanoo olleensa aina ollut tosi terve — tähän syksyyn saakka. Syyskuussa hän havahtui eräänä aamuna selkäkipuun, jollaista hän ei ollut koskaan tuntenut.

 – En pystynyt pariin viikkoon olemaan edes pystyssä, oli vain pakko maata ja syödä vahvoja kipulääkkeitä. Se oli vaikea paikka minunlaiselleni aina menossa olevalle ihmiselle. Hermokipua kesti viisi viikkoa, enkä vieläkään ole täysin kunnossa.

Jälkikäteen Nina on ajatellut, että kivulla oli tarkoituksensa: se pakotti hiljentymään. Hän oli painanut täysillä menemään, vaikka olisi tarvinnut aikaa kaiken käsittelemiseen jo aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Keho teki sen sitten omalla tavallaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Terapia, paras harrastus

Nina oli ennen selkäepisodia aloittanut psykoterapian. Hän arvelee, että terapia ja kipu liittyvät jotenkin toisiinsa. Kun mielen lukot alkavat aueta, vaikuttaa se myös fyysisellä tasolla.

– Sain huomata, että minullakin on rajani. Olen ollut liian kiltti ja sanonut aina kyllä, jotta en pahoittaisi kenenkään mieltä. Nyt opettelen tervettä itsekkyyttä. Ja sitä, että oppisin hyväksymään itseni sellaisena kuin minäkin päivänä olen. Terapia on paras harrastukseni ikinä. Isotkin möröt ovat pienempiä, kun ne sanoo ääneen.

Nina muistelee ihania hetkiä ystävänsä Hanna-Riikka Siitosen kanssa. 

– Olen myös saanut perspektiiviä omaan elämääni. Nykyisin en esimerkiksi jaksa enää stressata painostani samalla tavalla kuin ennen. Terveys on tärkeintä, olen mieluummin liikkuva lihava kuin kipeä laiha. Elämän rajallisuus on eri tavalla läsnä ja se saa iloitsemaan arjen pienistä asioista.

Lue lisää Nina Tapion hyvän olon oivalluksista Hyvä terveys -lehden numerosta 14/2019!

Hyvä ja varmasti toimiva vinkki.

Tee  lauluharjoitukset istuen hyväryhtisesti ja rennosti anatomisesti uotoillulla, keinuvalla keskiraollisella satulatuolilla istuen, niin lantiosi ja selkäsi saavat levätä ja selkäkipu voi hellittää.

Seisominen on rasittavaa alaraajoille, lantiolle ja alaselälle. 

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla