Probiootit edistävät ruoansulatusta, hoitavat mahavaivoja ja lasten allergiaa. Niiden uskotaan myös suojaavan flunssalta ja jopa masennukselta. Näin valitset kuhunkin hetkeen sopivan probiootin.

Kaikki probiootit eivät toimi samalla tavalla, eikä erilaisten probioottien vaikutuksia voi yleistää. Tietyn probioottikannan tieteelliset tutkimukset ovat parhaimpia tienviittoja, joilla voi lähteä etsimään itselle sopivaa probioottia käyttötarkoituksen perusteella.

Listasimme elintarviketeollisuuden paljon käyttämien probioottien tutkittuja vaikutuksia ja tuotteita, mistä niitä voi saada.

Lactobacillus rhamnosus GG

Näihin se tehoaa: Rotavirus- ja antibioottiripulin hoito ja ehkäisy, atooppisen ihottuman ehkäisy, päiväkoti-ikäisten lasten korvatulehdusten ja sairastelun ehkäisy, karieksen ehkäisy, suolistotautien oireiden helpottuminen.

Mistä: Maailman tutkituin probiootti. Sitä on esimerkiksi Gefilus-tuotteissa ja monissa maitohappobakteerivalmisteissa.

Lactobacillus reuterii

Näihin se tehoaa: Rotavirus- ja antibioottiripulin hoito ja ehkäisy, koliikkiin liittyvän itkuisuuden vähentäminen, ummetuksen helpottaminen lapsilla.

Mistä: Tätä probioottia on esimerkiki Rela-tuotteissa.

Lactobacillus plantarum 200V

Näihin se tehoaa: Ärtyvän suolen oireyhtymän oireiden helpottaminen.

Mistä: Esimerkiksi Proviva-tuotteissa.

Lactobasillus casei DN

Näihin se tehoaa: Yleisten infektiosairauksien keston lyheneminen vanhuksilla ja lapsilla.

Mistä: Tätä probioottia on muun muassa monissa hapanmaitotuotteissa, kuten jogurteissa.

Lactobacillus acidophilus NCFM

Näihin se tehoaa:  Laktoosi-intoleranssin oireiden helpottaminen, päiväkoti-ikäisten lasten nuhakuume ja influenssatyyppisten oireiden ehkäisy ja helpottaminen.

Mistä: Tätä probioottia on monissa jogurteissa ja maitohappobakteerivalmisteissa.

Bifidobacterium lactis BB12

Näihin se tehoaa: Päiväkoti-ikäisten lasten korvatulehdusten ja kuumeilun ehkäisy.

Mistä: Tätä probioottia on esimerkiksi kaurajogurteissa ja monissa maitohappobakteerivalmisteissa.

Lue lisää:

Probiootit suojaavat sairauksilta
Probiootit - hyötyä vai huijausta?
Ehkäisevätkö probiootit flunssaa?
Probiootit - parempia pöpöjä suojaksemme

Probiootti on suolistossa elävä hyvä bakteeri, jonka teho on todistettu.

Probiootti vaikuttaa myönteisesti terveyteen tasapainottamalla suoliston bakteerikantaa.

Vierailija

Näin poimit probiooteista sopivan

Pro- ja prebiootit Probiootti on elävä mikrobi, bakteeri tai hiiva, joka vaikuttaa myönteisesti terveyteen tasapainottamalla ruoansulatuskanavan mikrobistoa. Ne pystyvät tuottamiensa yhdisteiden kautta esim. maitohappo pitämään haitallisten mikrobien kasvun kurissa. Valtaosa probioottien vaikutuksista välittyy paksusuolen kautta, mutta eräät bakteerikannat saattavat asettua myös muualle ruoansulatuskanavaan kuten suuhun tai mahalaukkuun. Tutkimuksissa tehokkaat määrät maitohappobakteereja ovat...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.