Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pähkinöitä kehotetaan syömään, ja olen syönytkin. Lopputulos on aina sama, suolisto menee sekaisin. Onko syy allergia? Vai syönkö pähkinöitä
liikaa?

Ravitsemussuositusten mukaan sopiva pähkinöiden määrä on 2 ruokalusikallista päivässä. Suositeltavia ovat nimenomaan maustamattomat pähkinät. Suklaa- ja jogurttipäällysteisissä pähkinöissä on laktoosia, mikä on varsin tavallinen vatsaoireiden aiheuttaja. Allergiakaan toki ei ole poissuljettu, mutta harva on allerginen kaikille pähkinöille, mantelit mukaan lukien.

Maapähkinät ovat palkokasveja, ei pähkinöitä, joten maapähkinäallergiaan liittyy usein myös allergia mm. herneille ja pavuille. Varsinaiset pähkinät ja mantelit saattavat sen sijaan sopia.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi mahdollinen vatsaoireiden aiheuttaja on kuitu. Jos kysyjän ruokavalio on vähäkuituinen, äkillinen pähkinöiden sisällyttäminen ruokavalioon lisää kuidun saantia. Suolisto tottuu kyllä kuitumäärän suurenemiseen muutaman päivän ”harjoittelun” jälkeen.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Työpaikan homeista sairastunut

Yksi mahdollinen vatsaoireiden syy on se, että pähkinöissä saattaa olla hometta tai hometoksiineja. Niitä on silloin tällöin tullut kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla