Ajattele miten isoa taakkaa pienet jalkapohjasi kannattelevat. Miten sinnikkäästi ne pitävät sinut pystyssä ja vievät uusiin maisemiin. Ei ihme, jos jompikumpi niistä väsyy ja kipeytyy.

Tiedätkö, missä kunnossa jalkasi ovat? Tuntuu ehkä siltä, että jalkapohjillesi kuuluu hyvää, kun kantapääsi eivät ole halkeilleet tai et ole koskaan kuullutkaan tarsaalitunnelioireyhtymästä. Onhan kintuilla päässyt eteenpäin läpi koko elämän.

Jalkojen kuntoa on kuitenkin hyvä seurata. Niiden hoito ei ole hienostelua vaan viisas arkirutiini.

— Ihan samalla tavalla kuin hampaista, jaloistakin voi löytyä ikävä yllätys, joka vaikuttaa koko terveyteen. Kipu on aina hälytysmerkki, huomauttaa jalkaterapeutti Katja Toivonen.

Hänen mielestään jalkojen rasvausta voi jopa pitää halpana henkivakuutuksena.
— Rikkoutuneessa ihossa on portti avoinna kaikille bakteereille, Katja Toivonen herättelee.

KATSE KENKIIN

Moniin jalkavaivoihin ovat ainakin osasyyllisiä huonot jalkineet: linttaan astutut, liian pienet tai korkeakorkoiset. Lievimmillään seurauksena on känsiä, pahimmillaan vaivaisenluu.

Liian kapeat ja huonosti istuvat kengät rikkovat ihon ja voivat aiheuttaa kivuliaan tulehduksen.

Jalkasi kiittävät laadukkaista, leveälestisistä jalkineista, joissa varpaat pääsevät liikkumaan vapaasti. Kun käytät sopivia kenkiä, saat kovettumatkin hoidettua pelkällä rasvauksella.

Parasta keholle ja kintuille on paljain jaloin kävely, silloin lihakset ja nivelet toimivat niille tarkoitetulla tavalla.

Jos jaloissasi ei ole virheasentoja, jotka vaativat kengältä erityisominaisuuksia, kokeile avojaloin kulkemista matkivia paljasjalkakenkiä. Ja vaikka korkokengät uhkaavat jalan ja selän terveyttä, niitäkin voi käyttää silloin tällöin.

PAINO HALLINTAAN

Jalkapohjan kipuun on monta syytä, mutta usein taustalta löytyy rakenneongelma: jalan sisäkaaren laskeumasta johtuva lattajalka. Lapsella se voi olla rakenteellinen tai toiminnallinen, eikä läheskään aina aiheuta vaivoja. Lattajalka saattaa kuitenkin kehittyä aikuisellekin, ja silloin syy on selvä.

— Jalkapohjan lihakset pystyvät jonkin aikaa estämään sisäkaaren romahtamisen. Mutta jos painoa on liikaa ja liikkuu vähän, jalan kaari alkaa madaltua, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Ari Majola sanoo.

Parasta jalkavaivojen ehkäisyä ovatkin painonhallinta ja liikunta. Toinen estää jalkojen liiallista kuormitusta ja toinen pitää kudokset kunnossa.

Jos jalkapohja kipeytyy, kannattaa ensin kokeilla itsehoitoa. Vaihda jalkineet, jumppaa ja venyttele jalkateriä mahdollisimman usein. Käytä itsehoitotuotteita, kuten rakkolaastareita. Jos vaiva ei hellitä, on asiantuntijan vuoro. Jalat pitää saada mahdollisimman nopeasti sellaiseen kuntoon, että liikkuminen on taas ilo.

Katso myös
Jalkajumppa panee veren kiertämään
Jalkajumppa vaivaisenluun hoitoon