Erosin vain noin kuukausi sitten vuosikautisesta aviomiehestäni hänen uskottomuutensa vuoksi. Muutin yksin asumaan ja nyt olen aivan yksin, ystävänikin jäivät seurusteluni ja avioliittoni kuluessa. Remontoin uutta asuntoa, murehdin raha-asioita ja itken yökaudet, kuinka pärjään. Ex-miehelläni on uusi kumppani, löysi hänet jo samana viikonloppuna kun erosimme. Eivätkö kaikki yhteiset hetkemme merkinneetkään hänelle tämän enempää?

Olen laihtunut muutamassa viikossa 14 kg, ruoka ei maistu ja saatan olla koko päivänkin syömättä, kuukautiseni kestävät yli kaksi viikkoa, iltaisin en saa unta ja happi tuntuu loppuvan, öisin heräilen ja aamulla olen lopen uupunut. Saan raivonpuuskia, suutun töissä työtovereilleni, kotona hakkaan seiniä ja viskon tavaroita. Mitä minulle on tapahtumassa, miten selviän tästä?

Erosi miehestäsi ja hänen uskottomuutensa ovat laukaisseet sinussa vakavan masennustilan, jonka oireina on ruokahaluttomuus, laihtuminen, univaikeudet, väsymys, ärtymys ja mielialasi voimakas vaihtelu. Erot ja menetykset ovat yksi tärkeimmistä vakavien masennustilojen syistä.

Ero aviopuolisoista ovat jokaiselle tavattoman kipeitä tapahtumia. Näin erityisesti jos puoliso on ollut uskoton ja löytänyt tämän seurauksena uuden kumppanin. Eron ja uskottomuuden herättämät erilaiset kipeiden tunteiden – viha, raivo, mustasukkaisuus, yksinäisyyden tuska, suru – läpikäyminen kestää viikkoja ja kuukausia, joskus vuosiakin.

Kipeimmässä vaiheessa emme näe tulevaisuutta emmekä kykene ottamaan vastaan ystäviemme lohdutuksen sanoja. Suuri osa avioeron läpikäynneistä pääsee kuitenkin ajan myötä tapahtuneen yli ja löytää uuden, ja joskus aikaisempaa paremman, elämän ja kumppanin.

Vakavan masennuksen kehittyessä on aina viisasta kääntyä oman lääkärin, psykiatrin tai psykoterapeutin puoleen. Kuvaamiesi oireiden perusteella hyötyisit varsin todennäköisesi sopivasta masennuslääkityksestä, joka korjaisi mielialasi ohella myös unettomuutesi ja laihtumisesi. Psykoterapeutin kanssa kykenisit läpikäymään rakentavasti erosi herättämät erilaiset kipeät tunteet ja muistot. Ystäviemme ja tuttaviemme kanssa me emme useinkaan kykene riittävästi puhumaan kaikista eroihimme liittyvistä tunteista.

Matti Huttunen
psykiatri ja psykoterapeutti

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Lepoa vai lääkettä? Vai onko flunssa niin kova vastustaja, että molempia tarvitaan?

Helpottaako jättiannos C-vitamiinia (1000 mg päivässä) flunssaista oloa?

Joissakin pienissä tutkimuksissa on saatu hyviä tuloksia tällaisilla C-vitamiinimäärillä.

Vielä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa, että C-vitamiinin näin suurien määrien nauttiminen olisi hyödyllistä – aikuisten C-vitamiinin saantisuosituskin on vain 75 milligrammaa päivässä.

Uskomus suurten C-vitamiinimäärien tehokkuudesta flunssaan ja moniin muihin sairauksiin on vuosikymmeniä vanhaa perua, eikä C-vitamiinin tankkaaminen ainakaan flunssan ehkäisemiseksi näytä kannattavan nykytiedon valossa.

Flunssan puhjettua siitä voi kuitenkin olla vähän apuaoireiden lievittämisessä. Se voi myös jonkin verran lyhentää taudin kestoa, samoin kuin sinkkikin. Ainakaan siitä ei ole haittaa.

Onko lepo on paras hoito flunssaan?

On. Lepo on parasta lääkettä useammastakin syystä. Kuumeessa ei pidä rehkiä eikä tehdä työtä, vaan silloin kannattaa keskittyä nukkumiseen ja makoiluun. Jos kuumetta ei ole, kotona voi puuhailla voimien mukaan, kunhan välttää raskasta työtä. Kotona sairastamalla estetään myös tartunnan leviäminen muihin, kuten työ- tai opiskelutovereihin.

Jos tauti ei hellitä lepäämällä, vaan päinvastoin pahenee, kannattaa mennä käymään lääkärissä. Kuntoliikuntaa kannattaa jatkaa vasta kun tuntee olonsa terveeksi eikä flunssa enää oireile.

Asiantuntija: LKT, virusopin professori Ilkka Julkunen Turun yliopistosta.

Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.
Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.

Kun selkäkipuinen tulee liikuntalääkäri Jari Parkkarin vastaanotolle, hän saa ensitöikseen riisua jalkineet ja housut. Miksi?

–Kaiken kaikkiaan kipujen ehkäisyssä tärkeintä on selän viisas käyttö. Jos selkä pyöristyy liikaa, se on haitallista välilevyille. Neuvon turvallisemmat asennot arkeen, myös pukeutumiseen.

Miten selkänsä voi pitää kivuttomana?

–Vaikka olisi maailman vahvin mies, ei säästy selkäkivuilta, jos käyttää selkää virheellisesti. Toisaalta heikollakin selällä pärjää, jos sitä kuormittaa viisaasti.

Lepoa vai liikettä? Mikä pitää selän kunnossa?

–Suurimmat riskit tulevat olemisen ääripäissä. Toisessa päässä liikkumattomuus, toisessa liikuntalajit, joissa tulee nopeita suunnanmuutoksia ja kontakteja, kuten jääkiekossa ja jalkapallossa. Selälle on myös liian iso muutos, jos istuu päivän ja rehkii illalla salilla.

Millaisessa tilanteessa selkä yleensä särkyy?

–Ongelmat alkavat tavallisesti hyvin vähäisestä ponnistuksesta. Sementtisäkkiä osataan nostaa fiksusti mutta sukka poimitaan lattialta selkä pyöristyneenä. Silloin alaselästä katoaa lihastuki ja nikamien välilevyihin kohdistuu liiallista kiilaavaa painetta. Jos ylävartalo painaisi kuin höyhen, ei painetta syntyisi.

Millainen harjoittelu on parasta selkävaivaivaselle?

–Tutkimme UKK-instituutissa pilateksen vaikutusta selkävaivoihin. Se on harjoitustekniikka, jossa hengityksen tuella treenataan vartalon lihaksia. Parhaimmillaan pilatestreenin jälkeen lantionpohjan lihaksiin ja syviin vatsa- ja selkälihaksiin jää kahdenkymmenen prosentin pito päälle. Laji opettaa myös korjaamaan lantion asennon selälle terveelliseksi jokapäiväisessä elämässä.

Millaiset asennot suojaavat selkää?

–Selän tulisi säilyä suorana kuin rautakanki syvissä kyykyissä ja kurkotuksissa, ettei välilevyihin kohdistuisi kiilaavaa painetta. Kumartumiset tulisi tehdä yhden jalan yli eli käyntiasennossa toinen jalka edessä. Silloin ylävartaloa kannattava voima tulee edessä olevan jalan reisilihaksesta ja keskivartalon tuki säilyy, kun alaselkä pysyy neutraaliasennossa.

Miten oikean kumarrusasennon löytää?

–Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle, kauluspaidan alle, harjanvarsi. Jos tekniikkasi on väärä, kauluspaita kiristyy ja selkä pyöristyy.

Asiantuntija: Jari Parkkari, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti.

Käyttäjä3345
Seuraa 
Liittynyt18.1.2018

Asennot kuntoon, niin selkä kiittää

Käsittämätöntä että "asiantuntija" ei kiinnittänyt huomiota yleisimpään selän virhekäyttöön. Se on tavallinen eli selkä pyöreänä istuminen. Tämä asento jatkuvana ja tavallisena päivittäisenä asentona aiheuttaa yli 90 selkäkivuista. Tavallisessa tuolissa pinnistely ei korjaa asentoa. Vasta kun reidet ovat 45 astetta alaviistoon ja tuolissa on n. 30 mm keskirako poistamassa paineen genitaaleilta, kuten kehittyneissä satulatuoleissa on, lantio oikenee seisomaryhtiin, yläselänkin ryhti korjaantuu...
Lue kommentti