Aikuistyypin diabetesta sairastavia kannustetaan harrastamaan liikuntaa, mutta kovin moni potilas ei onnistu liikkumaan suositusten mukaisesti. Tuoreen tutkimuksen perusteella paremmat tulokset voisikin saada keskittymällä liikunnan lisäämisen sijaan istumisen vähentämiseen ja pilkkomiseen.

Diabetologia-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat yhdeksäntoista keskimäärin 63-vuotiaan diabeetikon kokeeseen, jossa istumisjaksojen keskeyttäminen kevyellä kävelyllä ja seisoskelulla paransi potilaiden insuliiniherkkyyttä ja glukoositasoja jopa enemmän kuin kuntopyörällä polkeminen.

Osana tutkimusta potilaat noudattivat neljän päivän jaksoissa kolmea eri ohjelmaa, joiden aikana heidän ruokavalionsa kontrolloitiin ja veren insuliini- ja glukoosipitoisuuksia mitattiin toistuvasti. Yhden jakson aikana potilaat istuivat 14 tuntia päivässä, toisen aikana yksi tunti istumisesta käytettiin kuntopyörällä polkemiseen ja kolmannen aikana viisi tuntia istumista korvattiin ja keskeytettiin kävelyllä ja seisoskelulla. Jaksojen välillä oli kymmenen päivän tauko.

Istuminen on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty diabeteksen lisäksi sydänriskeihin ja lihomiseen ja nuo vaikutukset näkyvät riippumatta siitä harrastaako ihminen lisäksi liikuntaa. Tämän vuoksi istumisen vähentäminen ja sen pilkkominen jaloittelulla voi olla erityisen kätevä keino parantaa terveyttä. Tämä sopii varsinkin potilaille, joille varsinaiset liikuntaharrastukset ovat hankalia.

Uutispalvelu Duodecim
(Diabetologia 2016;DOI:10.1007/s00125-016-4161-7)
http://link.springer.com/10.1007/s00125-016-4161-7

Kahvin juominen on monissa tutkimuksissa yhdistetty pienentyneeseen diabetesriskiin, mutta kahvi saattaa hyödyttää myös diabetekseen jo sairastuneita. Tuoreessa tutkimuksessa säännöllinen kahvin juonti liittyi pienempään riskiin menehtyä runsaan kymmenen vuoden sisällä. Yhteys rajoittui vain naisiin.

Tutkimus perustuu yhdysvaltalaisen NHANES-terveystutkimuksen aineistoihin ja runsaan 3 000 miehen ja naisen tietoihin. Osallistujat arvioivat kahvin, teen ja muiden kofeiinijuomien kulutustaan tutkimuksen alussa.

Analyysi osoitti päivittäin kahvia juovien naisten kuolleisuuden olleen yli puolet vähäisempää yksitoistavuotisen seurannan aikana. Tämä havaittiin verrattuna naisiin, jotka eivät juoneet lainkaan kofeiinijuomia. Yhteys näkyi jo yhden kupillisen päivässä juovilla, mutta voimistui kulutuksen kasvaessa. Seurannan aikana menehtyi 620 osallistujaa.Tulokset pysyivät ennallaan riippumatta osallistujien iästä, etnisestä taustasta, koulutus- ja tulotasosta, verenpaineesta, mahdollisesta munuaissairaudesta, painoindeksistä, tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Tutkimus esiteltiin eurooppalaisen EASD-diabetesjärjestön vuosittaisessa tapaamisessa.
Samansuuntaisia havaintoja on saatua aiemminkin, mutta tutkimuksista ei vieläkään pystytä päättelemään, mistä tarkalleen yhteys johtuu. Kahvi ja kofeiinijuomat ovat tutkimusten perusteella kuitenkin turvallisia myös sydänpotilaille, joten niiden kohtuullisesta nauttimisesta ei ole ainakaan haittaa.
Uutispalvelu Duodecim
(European Association for the Study of Diabetes (EASD) Annual Meeting 2017)http://tonykirby.com/diabetes/abstractcaffeine.pdf

(2017920) . Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio on yksittäisiä ruoka-aineita tärkeämpää verenpainetaudin ehkäisyssä, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimus vahvistaa jo valmiiksi mittavaa tutkimusnäyttöä ruokavalion ja verenpaineen yhteyksistä.
Hypertension-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 80 000 terveen ranskalaisen keskimäärin kolmevuotiseen seurantaan, jonka aikana 2 400 heistä sairastui verenpainetautiin. Osallistujien ruokavaliota kyseltiin useita kertoja tutkimuksen aikana.
Tulokset vahvistivat verenpainetaudin kehittyvän todennäköisemmin henkilöille, joiden ruokavaliossa oli runsaasti suolaa ja eläinproteiineja, mikä on todettu tutkimuksissa aiemminkin. Riski puolestaan pieneni kasvisproteiineja, hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljaa syömällä. Myös magnesium ja kalium pienensivät sairastumisriskiä.
Yksittäisiä ruokavalion osia tärkeämpää oli kuitenkin niiden muodostama kokonaisuus. Monipuolista ja terveellistä ruokavaliota noudattavien verenpainetautiriski oli yli 40 prosenttia pienempi kuin epäterveellisimmin syövien, tulokset osoittivat. Tällainen ruokavalio sisälsi runsaasti hedelmiä, kasviksia, täysjyväviljoja, pähkinöitä ja vähärasvaisia maitotuotteita sekä vähänlaisesti lihaa, kovia rasvoja ja sokerijuomia ja -herkkuja.
Korkea verenpaine on maailmanlaajuisesti merkittävimpiä terveysriskejä, ja se aiheuttaa vuosittain yli yhdeksän miljoonaa ennenaikaista kuolemaa. Verenpainetauti altistaa monille sairauksille, mm. sydän- ja verisuonitaudeille ja aivoverenkiertohäiriöille.
Suomessa verenpainetautia potee noin puolet miehistä ja kolmannes naisista. Verenpainelääkityksellä on noin puoli miljoonaa suomalaista.
Uutispalvelu Duodecim
(Hypertension 2017;DOI:10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.09622)https://doi.org/10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.09622

(2017920) . Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.