Tuoreen kanadalaistutkimuksen mukaan paljon television, tietokoneen ja älylaitteiden parissa aikaa viettävät 2–3-vuotiaat saattavat jäädä ikätovereistaan hieman jälkeen kehityksessä. Tämä näkyy muun muassa sosiaalisissa kyvyissä ja kommunikaatiossa sekä ongelmanratkaisutaidoissa viisivuotiaana.

Runsas ruutuaika on aiemminkin yhdistetty hitaampaan kehitykseen, mutta tutkimuksista on ollut vaikea päätellä kumpi tulee ensin. Nyt julkaistussa tutkimuksessa pystyttiin kuitenkin osoittamaan, että kahden vuoden iässä runsaat kaksi tuntia päivässä ruutujen ääressä olevat pärjäsivät testeissä muita heikommin kolmevuotiaana. Samoin kolmevuotiaan ruutuaika näkyi viisivuotiaana tehdyissä testeissä.

Tulokset viittaavat siihen, että runsas ruutuaika voi hidastaa lasten kehitystä, mutta on myös mahdollista, että se on merkki taustalla vaikuttavista tekijöistä. Muun muassa perheen tulotaso ja äidin masennus olivat yhteydessä sekä ruutuaikaan että heikompiin testituloksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimukseen osallistui 2 400 kanadalaislasta ja äitiä. Lasten ruutuaikaa arvioitiin lasten ollessa 2, 3 ja 5 vuoden ikäisiä.
Uutispalvelu Duodecim(JAMA Pediatrics 2019;doi:10.1001/jamapediatrics.2018.5056)https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056

Sisältö jatkuu mainoksen alla

(2019225) 2019 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla