Mikä avuksi, kun helle turvottaa jalat voimattomiksi, aristaviksi tai kuumottaviksi?

  1. Liikuttele pölkyksi paisuneita jalkojasi. Kevyt kävely, jumppa tai uinti auttaa, rankka urheilu vain pahentaa tilannetta.
  2. Nosta ylös. Makaa sängyllä jalat kohotettuina seinälle tai tyynykasan päälle.
  3. Suihkuttele jalkoja kylmällä, tukala olo helpottaa koko kropassa.
  4. Vältä kiristäviä vaatteita, erityisesti sukkia, jotka jättävät rannut nilkkoihin.
  5. Odota. Suurin osa turvotuksista poistuu itsestään ajan kanssa.

    Vinkit antoi yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma.

    Lue lisää Turvotus lähtee liikkumalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huolehdi nestetasapainosta, mutta erittäin runsas vedenjuonti saattaa jopa lisätä turvotusta. Alkoholi ja sokeri- ja kofeiinipitoiset juomat ovat huonoja korvaamaan hikoilun aiheuttamaa nestehukkaa. Suolatasapaino säilyy, kun syöt normaalisti.

Puhdistetusta suolasta on poistettu lähes sata erilaista mineraalia, jotka tasapainottaisivat suolan vaikutusta elimistössä. Lisäksi puhdistettuun suolaan on lisätty mm. paakkuuntumisenestoaineita, joista ei terveydellemme ole mitään hyötyä, päinvastoin. Paras suola olisi puhdistamaton merisuola, josta elimistö saa tarvitsemansa mineraalit, joka ei kohota verenpainetta, ei kerää nestettä elimistöön, ei rasita munuaisia ja joka säilyttää elimistön homeostaasin.

Valtaosa meistä pitää suolaa pahana asiana ja sitähän se normaali kaupan yliprosessoitu valkoinen jauhe onkin. Ruokasuola on teollisuuden jäte, kitkerä ja halpa säilöntäaine, ei mauste, joka maistuu pahalle ja pilaa ruuan maun. Mutta kun puhumme aidosta raffinoimattomasta merisuolasta, niin se on jo aivan eri juttu.

http://www.raikasweb.com/syokaa-suolaa

Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä 3-5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla