unettomuus univaje lihominen laihdutus painonhallinta
Kuva Shutterstock

Liian lyhyt uni kostautuu ja näkyy vaakalukemissa. Jo se, että on nukkunut viikon liian lyhyitä yöunia, voi tuoda kilon lisää. Arvosta siis untasi ja varaa sille lisää aikaa — näin myös linjasi pysyvät kurissa.

Univajeen merkitystä painohallinnassa on selvitetty tutkimuksessa, jossa aikuisten annettiin nukkua valvotussa unilaboratoriossa vain viiden tunnin yöunet. Heidän painonsa alkoi nousta jo viiden vuorokauden kuluessa. Tämä siitä huolimatta, että koehenkilöille oli järjestetty ohjattua liikuntaa joka päivä.

Väsyneiden ruokahalu kasvoi ja heille alkoi maistua erityisesti rasvainen ja hiilihydraattipitoinen ruoka, siis juuri sellainen naposteltava, joka kerryttää lisäkiloja. Ruokahalu oli tavallista suurempi illalla kello 20 jälkeen.

Puoli tuntia lisää

Harva nipistää yöunistaan yhtä paljon kuin unihuoneessa kärvistelleet tutkimushenkilöt, mutta puolen tunnin tai tunnin varastaminen yöstä muulle tekemiselle on tavallista. Sen vaikutukset näkyvät painossa viimeistään muutaman viikon kuluttua, ellei onnistu hillitsemään syömisiään eli miettimään, mitä ja milloin syö.

Toisaalta jo puolen tunnin lisäuni joka yö auttaa painonhallinnassa. Lapsilla yhteys painon ja yöunien välillä on vielä suoraviivaisempi kuin aikuisilla. Useita vuosia jatkuneissa tutkimuksissa on nähty, että mitä vähemmän lapset nukkuvat suhteessa ikäistensä unitarpeeseen, sitä lihavampia he ovat.

Aikuisilla unenpuutteen ja lihavuuden syy-seuraussuhdetta loiventaa hieman se, että meillä on parempi kyky hallita painoa kuin lapsilla. Siis ainakin teoriassa.

Unentarve on yksilöllistä. Toiselle riittää kuusi tuntia, toinen on väsyksissä, jos ei ole saanut nukuttua yhdeksää tuntia. Useimmilla aikuisilla riittävä uni on jotain tältä väliltä, keskimäärin 7,5 tuntia.

Oman tarpeensa voi selvittää lomalla, kun on mahdollisuus mennä yöpuulle eri aikoihin ja nukkua eripituisia unia. Riittävä uni on sellainen, jonka jälkeen herää pirteänä ja vireys pysyy hyvänä koko päivän ilman päiväunia.

Hormonit sekaisin

Univaje häiritsee elimistön sisäistä kelloa ja ruokahalua säätelevien hormonien toimintaa, mikä voimistaa nälän tunnetta. Lyhyt uni lisää vatsalaukun tuottaman greliinihormonin eritystä ja vähentää rasvasolujen tuottaman leptiinin eritystä.

Elimistö tulkitsee hormonimuutokset stressiksi, joka vaatii lisää energiaa — siis lisää ruokaa. Pahaksi onneksi myös makeanhimo kasvaa.

Parhaillaan odotellaan tietoa siitä, voiko unta lisäämällä paitsi hillitä painonnousua myös laihtua. Asiasta on tehty Yhdysvalloissa suuri tutkimus, jonka päätuloksia ei ole vielä julkaistu.

Asiantuntija: Timo Partonen, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos