Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Tutkimustiedon perusteella liikkumiseen on ainakin 10 hyvää syytä. Keksi itse omasi!

  1. Yleiskunto paranee. Verenkierto- ja hengityselimistön toiminta tehostuu. Maksimaalinen hapenottokyky paranee ja sydänlihaksen toiminta vahvistuu. Sydän kasvattaa kokoa ja alkaa lyödä tehokkaammin.
  2. Liikkuvuus lisääntyy. Hyvä liikkuvuus auttaa liikkumaan oikein ja vähentää nivelten turhaa kuormittamista. Se myös parantaa lihasten aineenvaihduntaa ja lihaskireyksiä, jolloin ryhti pysyy ylväänä.
  3. Kestävyys kohenee ja lihakset vahvistuvat.Lihakset jaksavat tehdä töitä entistä pidempään, kun lihasten aineenvaihdunta — ja kyky tuottaa energiaa kasvavat.
  4. Unen laatu paranee. Säännöllinen treeni auttaa paitsi nukahtamaan helpommin, myös nukkumaan tasaisemmin ja välttymään kiusallisilta yöheräilyiltä. Lisäksi liikunnan harrastaminen vaikuttaa myönteisesti vireyteen valveilla ollessa.
  5. Painonhallinta helpottuu. Liikunta yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon parantaa laihtumistuloksia pelkästään ruokavalion muutoksiin verrattuna. Energiankulutuksen lisääminen vähentää aina sisäelinten ympärille kertyvän haitallisen rasvan määrää.
  6. Kaatumisvaara pienenee. Lääkkeillä ei voi ehkäistä kaatumista, tasapainoharjoittelulla voi. Tarvitsemme hyvää kehonhallintaa erityisesti liukkailla keleillä ja hämärässä.
  7. Virtsankarkailu vähenee. Runsaasti liikkuvilla iäkkäillä naisilla esiintyy vähemmän virtsankarkailua kuin vähemmän liikkuvilla, varsinkin jos lantiopohjan lihaksia treenataan täsmällisesti. Liikkeelle lähteminen auttaa virtsankarkailun ehkäisemisessä raskauden ja synnytyksen jälkeen.
  8. Mieli piristyy. Erityisesti mieluisaa lajia harrastettaessa ajatukset keskittyvät tekemiseen, eikä huolille ja murheille ole päässä tilaa. Liikunnan yhteydessä kohoavat endorfiinitasot voivat pitää hyvänolontunnetta päällä pitkään treenin jälkeenkin. Endorfiinihumala tosin vaatii jo rankkaa urheilua, eikä siihen aina apeana kykene.
  9. Sosiaaliset verkostot laajenevat. Liikkuessa voi tutustua saman henkisiin ihmisiin, vaihtaa ajatuksia ja saada ehkä uusia ystäviä. Jo vastaantulevan lenkkeilijän maltillinen tervehdys kerryttää päivän sosiaalisten kohtaamisen pankkitiliä mukavasti.
  10. Liikkujaidentiteetti syntyy. Identiteetti tarkoittaa ihmisen käsitystä itsestään. Säännöllinen treenaaminen tuottaa mielikuvan liikkujasta, ei sohvaperunasta. Kun liikunnasta saadut hyödyt alkavat näkyä ja tuntua, minäkokemus liikkujana vahvistuu. Silloin on aina vain helpompi lähteä liikkeelle ja mukavampi harjoitella.

Asiantuntijat: liikuntalääketieteen dosentti Katriina Kukkonen-Harjula ja tutkijatohtori Sari Aaltonen.