En saa mitaan aikasieksi saamattomuus masennus
Kuva Shutterstock

Elämässäni ei ole minkäänlaista rutiinia. Nousen sängystä vasta päivällä, en saa töitä tehdyksi, en huolehdi terveydestäni tarpeeksi, en saa pidettyä asuntoani siistinä ja ilkeilen miehelleni jatkuvasti purkaakseni turhautumistani. Elämässä on paljon hauskoja hetkiä, mutta tunnen että olen kaiken suhteen myöhässä ja pettynyt. Olen tarkoituksella muuttanut asennettani kyyniseksi, jotta en pettyisi koko ajan omaan toimintaani. Pahin ongelmani on, että en halua aloittaa mitään epämukavaa tehtävää. Olen 27-vuotias nainen, vakaassa parisuhteessa, valmistuin hiljattain korkeakoulusta mieluiseen, mutta vaikeasti työllistyvään ammattiin. Nyt teen satunnaisesti etätöitä freelancerina. Mistä saan apua ja mitä minun kannattaa tehdä?
Laura

Aikaansaaminen lienee yksi meidän suomalaisten perisynneistä. Pakko tehdä varmasti riittävästi ja pelko saada laiskan leima, istutetaan jo varhain meihin. Kulttuuri ja kasvatus pystyvät muokkaamaan parhaimmastakin geeniperimästä varjokuvan, jollemme itse pistä hanttiin. Teemaa kuvaa hyvin Maaret Kallio kirjassaan Lujasti Lempeä, jossa hän kysyy muun muassa "mitä sanoisi rakkaus". Ongelmanratkaisu alkaa tuttuun tapaan sen tunnustamisesta, kuten sinä olet jo tehnyt.

Kerrot kamppailleesi vuosia aikaansaamattomuuden kanssa. Silti olet valmistunut hiljattain korkeakoulusta ja parisuhteessa. Pinnan alla on kuitenkin turhautumista ja jopa jonkinlaista itserankaisua, kun laiminlyöt itseäsi ja suhdettanne.

Yksi asia, mikä pistää silmään kirjeessäsi, on suunnan puute: et oikeastaan kuvaa mitä haluat vaan sen, mitä et enää halua. Muutoksen aikaansaamiseksi sinun pitäisi ruveta haluamaan jotain sinulle arvokasta elämääsi. Ilman suuntaan ajaudumme sinne tänne, mikä tekee elämästä poukkoilevaa ja hallitsematonta.

Ikäsi perusteella olet tilanteessa, jossa joutuu pohtimaan perheen perustamista: parisuhteesta tehdään vakaa ja lapsia joko hankitaan tai ei hankita. En tiedä oletko ratkaissut tämän elämänkysymykset, mutta voisi olla hyvä puhua siitä luottoystävän tai miehesi kanssa. Ratkaisemattomat elämänkysymykset vievät usein kuvaamaasi ajelehtivaan tilaan. Suosittelisin lukemaan esimerkiksi Viktor Franklin Elämän tarkoitusta etsimässä tai Anthony De Mellon Havahtumisen.

Kuvauksesi perusteella ylläpidät pessimismiä ikään kuin rankaisuna johonkin. Mikä tämä asia elämässäsi voisi olla? Välttääksesi kohtaamasta jotain vielä pelottavampaa? Taustalla voi olla ylikontrolloitua tai suorituskeskeistä lapsuutta, jossa ei ole ollut mahdollista löytää omaa tietään. Ehkä voisit etsiä sitä vaikkapa psykoterapian avulla.

Erilaisia ajankäytön oppaita oman työskentelyn aikatauluttamiseen löytyy pilvin pimein. Kokemukseni mukaan ne voivat toimia myös uusien pettymysten välineinä. Ehkä oletkin jo hakenut verkosta tietoa.

On hyvä muistaa, että et ole yksin. Me kaikki välttelemme asioita, jotka tuottavat tuskaa tai ovat liian pelottavia. Elokuvassa Jäähyväiset (Israel 2014) käsitellään meille kaikille pelottavaa teemaa eli kuolemaa. Jos siitä voi tehdä komedian ikäihmisten piirissä, ollaan jo pitkällä. Myös kotimainen komediasarja Siskonpeti tekee pilaa lähes kaikesta mitä suomalaisen miehen ja naisen pitäisi kyetä tekemään, mutta jossa epäonnistumme surkeasti. Suvaitsevampaa kesää sinulle.

Näin eteenpäin

  • Harjoittele suvaitsevampaa ja rakastavampaa suhdetta itseesi kaikkine puutteinesi ja riittämättömyyksinesi.
  • Pysähdy pohtimaan kysymystä: Mitä minä oikeasti haluan elämässä?
  • Harjoittele olemaan turvallisesti surkea esimerkiksi miehesi kainalossa tai terapiassa.

Mikael Saarinen

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.