Olen 31-vuotias ja olen kärsinyt 10 vuotta pahenevista PMS-oireista. Ovulaatiota seuraavana päivänä olen jo herätessäni kuin zombie ilman elämäniloa. Tuskin löytyy toista yhtä rumaa naista. Mieheni on varmasti maailman huonoin puoliso ja ystävät vihaavat minua. Huudan, raivoan ja lopuksi itken. Olen yrittänyt kaikkea SSRI-lääkkeistä jätti­annoksiin B₆-vitamiinia ja luomukonstit siinä välissä. Ehkäisypillerit pahensivat PMS-oireita. SSRI-lääke oli ainoa, joka toimi, mutta sen seurauksena sain elämäni ensimmäisen manian. Nykyään minulla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja hoitona on Lito 300 mg. Olen käynyt ongelman kanssa niin gynekologin kuin psykiatrin vastaanotolla. Kaikki tuntuvat sivuuttavan asian. Pitääkö odottaa vain vaihdevuosia, vai onko Litoon mahdollista yhdistää esim. jotain SSRI-lääkettä?
 
Gynekologi Aila Tiitinen vastaa:  Kuukautisia edeltävää eli premenstruaalioireyhtymän (PMS) syytä ei tiedetä, mutta se liittyy säännölliseen kuukautiskiertoon, on pahimmillaan keskimäärin 40-vuotiailla ja häviää vaihdevuosien myötä. Tavallisimmat psyykkiset oireet ovat ärtyneisyys, masentuneisuus ja itkuherkkyys. Fyysisiä oireita ovat rintojen arkuus ja pingotus, yleinen turvotus ja päänsärky. Oirekuva voi vaihdella.

Joskus B₆-vitamiini (pyridoksiini) voi olla hyödyksi psyykkisten oireiden hoidossa, annos on 50–100 mg päivässä 1–2 viikon ajan ennen kuukautisia.  Monilla naisilla yhdistelmäehkäisypillerit tasaavat kuukautiskiertoja ja siihen liittyviä mielialaoireita, mutta kaikille siitä ei ole apua vaan tilanne voi pahentua.

Uusia mielialalääkkeitä, ns. serotoniinin takaisinoton estäjiä, voidaan käyttää vaikeissa tilanteissa. Annos on pienempi kuin depression hoidossa (esim. fluoksetiini tai sitalopraami 10–20 mg/vrk). Jos käytössä on muu jatkuva lääkitys, on aina mietittävä yhteisvaikutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lääkäreiden lääketietokanta toteaa: Liton yhteiskäyttö SSRI-masennuslääkkeiden kanssa voi lisätä ns. serotoniinisyndrooman riskiä tai aiheuttaa muita haittavaikutuksia, kuten vapinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin ollen kysyjän tilanteessa gynekologi kaipaa psykiatrin apua lääkehoidon valinnassa.

 

Psykiatri Matti Huttunen vastaa: Oirekuvasi ei ole tyypillinen PMS-oireyhtymälle, koska käytöksesi muuttuu heti ovulaation jälkeen. Yleensä PMS-oireyhtymä ilmenee vain muutama päivä ennen kuukautisten alkua. Serotoninergiset mielialalääkkeet (SSRI-lääkkeet) ovat ainoa lääke, jonka on tutkimuksissa osoitettu lievittävän PMS-oireita.

Joillakin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivillä potilailla masennuslääkkeiden käyttö voi laukaista manian tai hypomanian. SSRI-lääkkeitä voidaan kuitenkin käyttää kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä, jos samalla käytetään litiumia tai muita mielialantasaajia. SSRI-lääkkeen käyttöä PMS-oireittesi hoitoon kannattaa kokeilla edellyttäen, että käytät samanaikaisesti litiumia.

 

 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Selvinnyt

Hei,
Itselläni oli vahvat PMS -oireet. Oireet alkoivat tasan viikkoa ennen kuukaustisia ja olivat mm. 'miesinhoa', itkuherkkyyttä, raivoherkkyyttä, rintojen aristusta ja turvotusta. Kun oireet helpottivat, tiesin, että vuorokauden sisällä kuukautiset alkavat. Ja tosiaan, oireet hävisivät vaihdevuosien alettua.
Miten PMS-oireiden kanssa sitten elää? En huomannut, että mikään (syöty tai meditoitu) olisi helpottanut, mutta kun tiesi mistä hankala viikko johtui ja että se menee ohi, niin itse sekä perhe selvisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla