Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos tunnet, että sinua sivalletaan työpaikalla, on paras olla provosoitumatta. Avoin riitely tuskin parantaa tunnelmia töissä. Psykologi Anna Salmi neuvoo kuitenkin reagoimaan.

 

Monilla työpaikoilla kamppaillaan yrityksen menestyspaineiden alla omasta elintilasta. Viime kädessä siitä, riittääkö töitä vielä tulevaisuudessa myös itselle.

Se voi hermostuttaa työntekijöitä ja lisätä työkavereiden välistä kilpailuhenkeä. Jokainen haluaa osoittaa olevansa tarpeellinen organisaatiolle.

Omaa asemaa saatetaan pönkittää muiden taitoja kyseenalaistamalla. Mitä tehdä, kun piikittely tulee työkuvioihin ja lannistaa työintoa?

-Kun tuntuu, että kollega piikittelee ikävällä tavalla, ota aikalisä, neuvoo Väestöliiton psykologi Anna Salmi.

Rauhoitu ennen reagointia

1. Kiukku synnyttää fysiologisen reaktion: sydän alkaa hakata ja kiihtymys nousee. Työkaverin heittämä sivallus voi romuttaa hetkeksi omanarvontuntosi. Sen sijaan, että sivaltaisit takaisin, kokoa rauhassa hyvä omakuvasi. Mieti vasta sitten, miten voit antaa ikävään käytökseen sortuneelle työkaverille palautetta.

2. Muista, että yhden ihmisen harrastama piikittely kertoo ehkä hänen omasta pahasta olostaan. Voit kysyä kaverilta, mitä hän tarkoittaa ikävällä heitollaan tai toistuvilla huomautuksillaan? Piikitteleekö hän tarkoituksella vai huomaamattaaan? Mistä hän todella on huolissaan ja mitä yrittää sanoa?

3. Tietoinen provosointi syö kaikkien työintoa ja huonontaa ilmapiiriä. Jos tilanne ei helpotu työkaverin kanssa juttelemalla, voit puhua mieltäsi painavasta asiasta esimiehesi kanssa. Pidemmän päälle se helpottaa kaikkien oloa.

 

 

Työpaikalla kiusattu

On hyvä oppia olemaan provosoitumatta

Mun työpaikalla se kiusaaja on just se esimies , joka antaa omalla käytöksellään vapaat kädet myös muille kiusaajille, joista tulee sitten tämän esimiehen luottohenkilöitä. Nämä luottohenkilöt saavat sitten johtaa projekteja ja valita ketkä saavat osallistua kokouksiin sekä mitä tietoa sieltä kerrotaan sille ulkopuolelle jätetylle - eli vähän tai ei mitään. Sittenpä onkin taas sanomista ku tämä ulkopuolelle jätetty tekee jotain väärin, koska ei saanut tarpeeksi oikeaa infoa. Kukaan ei uskalla...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.