Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Energiajuomien kulutus kasvaa koko ajan. Minkälaisia vaikutuksia energiajuomilla oikein on? Kuka niitä tarvitsee?

Väitteisiin energiajuomista vastaavat farmasiantohtori Antti Alaranta ja farmaseutti Joonas Mikkonen.

1. Energiajuomat sopivat urheilujuomiksi.

Tarua. Energiajuomat sisältävät kofeiinia ja tauriinia, jotka ovat diureetteja eli ne poistavat nestettä ja suoloja, kuten natriumia. Tämä voi heikentää suorituskykyä pitkään kestävässä rasituksessa. Tavalliseksi urheilujuomaksi energiajuomissa on liikaa hiilihydraatteja (10–15 g/dl), eikä niiden kevytversioissa ole lainkaan hiilihydraatteja. Lisäksi oikeat urheilujuomat sisältävät hikoiltaessa poistuvia suoloja.

Ennen urheilusuoritusta juodun energiajuoman on joissakin tutkimuksissa todettu parantavan reaktioaikaa ja valppautta sekä aerobista suorituskykyä. Energiajuomaa voi nauttia esimerkiksi ennen kuntosaliharjoittelua, jolloin se saattaa parantaa suorituskykyä, mutta varsinaiseksi urheilujuomaksi se on huono vaihtoehto.

2. Jo kaksi tölkkiä energiajuomaa päivässä vie ylikierroksille ja on liikaa.

Kofeiiniherkälle yksikin tölkillinen voi aiheuttaa levottomuutta, sydämen tykytystä ja unettomuutta. Sen sijaan kofeiiniin tottuneelle muutaman tölkin nauttiminen vuorokaudessa ei aiheuta epämiellyttäviä vaikutuksia. Erityisesti kofeiinille herkkien onkin syytä välttää energiajuomia.

Kenelle tahansa liiallinen kofeiinin nauttiminen saattaa aiheuttaa epämiellyttäviä oireita, kuten sydämentykytystä, hermostuneisuutta ja vatsavaivoja. Vaikutukset ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Kofeiinin liiallisena kerta-annoksena pidetään 600–1000 mg, joka kertyy yli kahdesta litrasta energiajuomaa.

Energiajuomien pitkäaikaisen käytön turvallisuudesta ei ole tutkittua tietoa. Käyttö on kuitenkin hyvin yleistä eikä vakavia haittavaikutuksia ole voitu osoittaa.

3. Energiajuomien jatkuvasta käytöstä seuraa riippuvuus ja lopettamisesta vieroitusoireita.

Totta. Energiajuomien sisältämä kofeiini aiheuttaa helpommin riippuvuutta kuin sama määrä kofeiinia kahvina nautittuna. Kahvissa on ainesosia, jotka vähentävät kofeiiniriippuvuuden syntymistä. Energiajuomien kevytversiot eivät eroa vaikutuksiltaan energiajuomien normaaliversioista.

4. Kupillinen sokerikahvia antaa yhtä tehokkaasti virtaa kuin energiajuoma.

Tarua. Tutkimuksissa puhtaan kofeiinin on havaittu lisäävän suorituskykyä enemmän kuin sama määrä kofeiinia kahvina nautittuna. Energiajuomien sisältämä tauriini saattaa hieman tehostaa kofeiinin vaikutusta.

Kahvikupillisen sisältämä kofeiinimäärä vaihtelee 50–150 milligrammaan. Energiajuomat sisältävät kofeiinia siis suuriin piirtein saman määrän kuin kupillinen kahvia.

5. Lapsille ei saa antaa energiajuomaa.

Totta. Suuren kofeiinipitoisuuden takia energiajuomia ei suositella lapsille, odottaville äideille eikä kofeiiniherkille ihmisille. Energiajuomien sisältämän suuren kofeiinimäärän vuoksi Elintarviketurvallisuusvirasto vaatii Suomessa pakkauksiin varoitus- ja kofeiinipitoisuus-merkinnät sekä suositukset vuorokautisesta käyttömäärästä.

6. Energiajuomat sisältävät piristäviä yhdisteitä, kuten kofeiinia, guaranaa, tauriinia tai glukuronolaktonia. Sen lisäksi niissä on melko paljon B-vitamiineja.

Totta. Kofeiinilla on piristävä vaikutus, jota tauriini saattaa tehostaa, mutta muiden aineiden piristävästä vaikutuksesta ei ole tieteellistä näyttöä.

Moniin energiajuomiin on lisätty myös guaranaa, glukuronolaktonia, inositolia sekä pantoteenihappoa eli B5-vitamiinia, niasiinia eli B3-vitamiinia ja muita B-ryhmän vitamiineja. Juomien pohjana on hiilihapollinen vesi, ja ne sisältävät yleensä sakkaroosia, glukoosia tai maltodekstriiniä. Energiajuomien kevytversioissa hiilihydraatit on korvattu energiaa sisältämättömillä keinomakeutusaineilla, kuten aspartaamilla, asesulfaami K:lla tai sukraloosilla.

7. Energiajuomien guarana on varsinainen ihmeaine: se parantaa suorituskykyä, polttaa rasvaa, ehkäisee sairauksia, kohottaa potenssia ja virkistää aivotoimintaa.

Tarua. Guarana on kofeiinipitoinen kasvi, jonka lisäämiselle energiajuomiin ei löydy muuta perustetta kuin toimiminen kofeiinin lähteenä. Guaranan muille väitetyille vaikutuksille ei ole tieteellistä näyttöä.

Kofeiini, myös guaranasta saatu, piristää ja vaikuttaa suotuisasti muun muassa reaktioaikaan, keskittymiskykyyn sekä lähimuistiin. Sillä on todettu olevan myönteinen vaikutus fyysiseen kestävyyteen. Kofeiini saattaa tehostaa myös anaerobista suorituskykyä.

8. Energiajuomat sisältävät tauriinia, joka yhdessä alkoholin kanssa voi aiheuttaa myrkytystilan.

Tarua. Energiajuomien sisältämien aineiden ja alkoholin yhteisvaikutuksia on selvitetty lukuisissa tutkimuksissa. Haitallisia yhteisvaikutuksia ei ole havaittu. Energiajuomat kuitenkin lisäävät alkoholin nauttimisen aiheuttamaa nestehukkaa, joten energiajuomia on syytä nauttia kohtuudella alkoholin kanssa.

Tauriinin vaikutuksia fyysiseen suorituskykyyn on tutkittu niukasti, mutta näyttää siltä, että se tehostaa kofeiinin suorituskykyä parantavaa vaikutusta. Tauriinilla on todettu olevan myönteinen vaikutus myös mielialaan.
Tauriini on välttämätön ainoastaan imeväisikäisillä.Sitä saadaan myös ruokavalion kautta esimerkiksi kalasta, lihasta sekä äyriäisistä, ja sen keskimääräinen saanti ravinnosta on noin 100 mg vuorokaudessa. Yksi pakkaus energiajuomaa saattaa sisältää jopa 2 000 mg tauriinia.

9. Energiajuomat ovat hampaille yhtä tuhoisia kuin limut.

Totta. Energiajuomissa on hampaille haitallisia hiilihydraatteja (sokereita) suurin piirtein saman verran kuin virvoitusjuomissa. Energiajuomat ovat myös yhtä happamia kuin virvoitusjuomat. Hapan makea syövyttää hampaan kiillettä.

10. Energiajuoman voi sekoittaa helposti myös itse.

Tarua. Hyvänmakuisen juoman sekoittaminen kotioloissa on työlästä, vaikka raaka-aineita on periaatteessa saatavilla.

11. Energiajuomissa on enemmän energiaa eli sokeria kuin muissa virvoitusjuomissa.

Tarua. Energiajuomissa on suurin piirtein saman verran energiaa kuin virvoitusjuomissa, ja niistäkin löytyy kevytversioita. Energiaa sisältämättömien juomien kutsuminen energiajuomiksi onkin harhaanjohtavaa. Energiajuomilla tarkoitetaan tässä tapauksessa piristäviä aineita sisältäviä juomia, jotka valmistajien mukaan lisäävät käyttäjän energisyyttä.

12. Energiajuoma auttaa valvomaan.

Totta. Energiajuoma piristää ja siirtää unentarvetta hetkellisesti.

Lue lisää urheilijan ravinnosta.
 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.