Ruoka voi sairastuttaa myös kotikeittiössä, ja siksi puhtaus ruoanlaitossa on tärkeää. Käsien pesu on muistisääntö numero yksi, sillä suurin osa mikrobeista leviää likaisten käsien kautta ruokaan.

Käsen lisäksi myös veitsiä pitää pestä välillä, os leikataan niillä eri elintarvikkeita. Kala ja liha pidetään eri leikkuualustoilla. Esimerkiksi raaka liha ja salaattiainekset leikataan eri veitsillä ja eri alustoilla.

Ruoan säilytyksessä pitää muistaa, että lämmitettävä ruoka pitää kuumentaa tarpeeksi kuumaksi ja kylmänä säilytettävät maidot, juustot, lihat, kalat ja vihannekset on pidettävä riittävän kylmässä.

– Kesätoreilla myytävät lihapiirakat on lainsäädännön mukaan säilytysvaiheessa pidettävä alle 6 asteessa, mutta lämmitettävä ainakin 60:een lämpöasteeseen, kertoo Helsingin kaupungineläinlääkäri Niina Kotisalo.

Hänen alaisenaan työskentelevät Helsingin ympäristökeskuksen elintarvikevalvojat vahtivat väsymättä kesätapahtumia, jotta ihmiset välttyisivät ylimääräisiltä pöpöiltä.

Pauliina Talja ja Laura Saajasto lähtevät kiertämään lauantaiaamuna Maailma kylässä -tapahtumaa, jossa myydään toinen toistaan eksoottisempia ruokia, mutta myös suomalaisia perinneherkkuja.

– Raa'an lihan käyttö alueella on kielletty, kaiken pitää olla esikypsennettyä ja vihannestenkin valmiiksi pilkottuja, Talja selittää.

Kaisaniemen hiekkakentällä ruoan myyntipisteitä on viitisenkymmentä, joten hommaa on pariksi päiväksi. Jokaisesta on tehty kirjallinen ilmoitus, mutta se mitä tarkalleen ottaen myydään ei käy ilmi papereista. On esimerkiksi saksalaistyyppisiä lihatuotteita, afrikkalaista papupataa, kongolaisia ponduja ja platanoja, erilaisia somalialaisia ruokia ja arabialaisia suolaisia ja makeita leivonnaisia. Niitä on mentävä katsomaan.

Aamulla monet vasta virittelevät grillejään paistokuntoon, mutta pikku hiljaa lämpöisessä kesäsäässä tuoksuu curry, valkosipuli, makkara, letut ja jo suomalaisille hyvin tutuksi tullut jasmiiniriisi, jonka tuoksu on lähellä mietoa maissia tai popcornia.

Käsienpesupisteet ja saippuaa on myyntitelttojen takana. Jotkut selvästi vasta opettelevat niiden käyttöä. Terveystarkastajat opastavat, että saippuaa on hyvä turauttaa mukaan joka kerta.

Laura Saajasto mittailee ruokien lämpötiloja ja antaa joitakin huomautuksia liian alhaisista säilytyslämpötiloista. Alueen roska-astioissa tulisi  Pauliina Taljan mielestä olla kannet, etteivät lokit lähde levittelemään niihin heitettyä ruokaa.

Tarkastuskierros sujuu pääosin hyvässä hengessä, mutta yhden tuoretta lihaa myyvän kojun tuotteet Talja ja Saajasto joutuvat kieltämään. Terveystarkastajien ikävä velvollisuus on tuottaa pettymys ja mahdollisesti tappiota yrittäjälle. Tuotteet määrätään hävitettäväksi.
He ovat meidän kuluttajien puolella.

Nyt voi ottaa vaikka höyryävää maissikeittoa. Sen voi tehdä turvallisesti terveystarkastajien jatkaessa kierrostaan.

Lue lisää kylmäketjusta.

Kotikeittiössä

  • pese kädet aina ennen ruoanlaittoa
  • leikkaa kala, liha ja vihannekset eri leikkuualustoilla
  • pese veitset välillä, jos leikkaat eri elintarvikkeita
  • kypsennä liha läpikypsäksi
  • säilytä tuoretuotteet jääkaappilämpötilassa, ja kuuma ruoka riittävän kuumana (yli 60 astetta)
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.