Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Vatsavaivoja ja iho-oireita aiheuttavan keliakian ainoa hoitokeino on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Kotimaisia viljoja täytyy välttää täysin, ettei suolinukka vaurioituu uudelleen. Lue kuinka se onnistuu terveellisestä syömisestä tinkimättä.

1. Ole tarkka

Gluteenia voi piileskellä yllättävissä tuotteissa, kuten liemikuutioissa, maustekastikkeissa, leikkeleissä, jäätelötuutin vohveleissa, jogurteissa, mysleissä, makeisissa, valmispuuroissa ja uppopaistetuissa tuotteissa. Noutopöydissä syöminen voi olla joskus ongelmallista, sillä esimerkiksi vihersalaatin joukkoon saattaa tippua pastaa tai krutonkien muruja tai lounastajat ottavat samalla ottimella ensin pastaa, sitten salaattia.

2. Hallitse painoa

Gluteenittomat leivät ovat tiiviimpiä ja painavampia kuin gluteenipitoiset leivät. Yksi leipäviipale sisältääkin hulppeammin energiaa ja hiilihydraatteja kuin viipale ruisleipää. Leivän päälle saatetaan kasata myös paljon leikkeleitä, sillä gluteeniton leipä ei maistu samalta kuin tavallinen. Monella keliaakikolla paino tuppaakin nousemaan ruokavalion aloittamisen myötä.

3. Keräile kuitua

Syö päivittäin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kourallinen pähkinöitä sekä gluteenitonta kauraa, kuitulisiä ja yli kuusi prosenttia kuitua sisältäviä viljavalmisteita. Näin saat kuitua mukavasti.

4. Täydennä aluksi

Vitamiinivalmiste voi joskus diagnoosin jälkeen olla tarpeen noin vuoden ajan, jos on todettu vajaaravitsemus tai imeytymishäiriöitä.

5. Pidä erillään

Keliaakikko ei voi syödä ranskalaisia, jotka on paistettu samassa rasvassa gluteenia sisältävien ruokien, esimerkiksi nugettien kanssa. Myös kotona gluteenittomat tuotteet pitäisi säilyttää omassa kaapissa, sillä esimerkiksi leivänmurut eivät saa seilata pitkin keittiön pöytää. Koska rasvarasiaan putoaa helposti leivän murusia, keliaakikon kannattaa käyttää omaa rasvarasiaa ja veistä, samoin leivänpaahdinta.

6. Kokeile kauraa

Suuri osa keliaakikoista voi syödä puhtaasti tuotettua kauraa, johon ei ole missään vaiheessa päässyt sekoittumaan gluteenipitoisia viljoja.

Lue lisää keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta Hyvä terveys 2/2017. Tilaajana voit lukea lehden digilehdet.fi

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.