Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Vatsavaivoja ja iho-oireita aiheuttavan keliakian ainoa hoitokeino on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Kotimaisia viljoja täytyy välttää täysin, ettei suolinukka vaurioituu uudelleen. Lue kuinka se onnistuu terveellisestä syömisestä tinkimättä.

1. Ole tarkka

Gluteenia voi piileskellä yllättävissä tuotteissa, kuten liemikuutioissa, maustekastikkeissa, leikkeleissä, jäätelötuutin vohveleissa, jogurteissa, mysleissä, makeisissa, valmispuuroissa ja uppopaistetuissa tuotteissa. Noutopöydissä syöminen voi olla joskus ongelmallista, sillä esimerkiksi vihersalaatin joukkoon saattaa tippua pastaa tai krutonkien muruja tai lounastajat ottavat samalla ottimella ensin pastaa, sitten salaattia.

2. Hallitse painoa

Gluteenittomat leivät ovat tiiviimpiä ja painavampia kuin gluteenipitoiset leivät. Yksi leipäviipale sisältääkin hulppeammin energiaa ja hiilihydraatteja kuin viipale ruisleipää. Leivän päälle saatetaan kasata myös paljon leikkeleitä, sillä gluteeniton leipä ei maistu samalta kuin tavallinen. Monella keliaakikolla paino tuppaakin nousemaan ruokavalion aloittamisen myötä.

3. Keräile kuitua

Syö päivittäin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kourallinen pähkinöitä sekä gluteenitonta kauraa, kuitulisiä ja yli kuusi prosenttia kuitua sisältäviä viljavalmisteita. Näin saat kuitua mukavasti.

4. Täydennä aluksi

Vitamiinivalmiste voi joskus diagnoosin jälkeen olla tarpeen noin vuoden ajan, jos on todettu vajaaravitsemus tai imeytymishäiriöitä.

5. Pidä erillään

Keliaakikko ei voi syödä ranskalaisia, jotka on paistettu samassa rasvassa gluteenia sisältävien ruokien, esimerkiksi nugettien kanssa. Myös kotona gluteenittomat tuotteet pitäisi säilyttää omassa kaapissa, sillä esimerkiksi leivänmurut eivät saa seilata pitkin keittiön pöytää. Koska rasvarasiaan putoaa helposti leivän murusia, keliaakikon kannattaa käyttää omaa rasvarasiaa ja veistä, samoin leivänpaahdinta.

6. Kokeile kauraa

Suuri osa keliaakikoista voi syödä puhtaasti tuotettua kauraa, johon ei ole missään vaiheessa päässyt sekoittumaan gluteenipitoisia viljoja.

Lue lisää keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta Hyvä terveys 2/2017. Tilaajana voit lukea lehden digilehdet.fi

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Teetä aamuun ja iltaan, juomaksi läpi aterian, juhlahetkiin ja virkistykseksi. Jos et vielä ole hurmaantunut erilaisista teelajeista, aloita tutustuminen hennoista mauista voimakkaampiin.

MUSTA TEE on käsitellyin tee. Vihreät teelehdet muuttuvat monivaiheisessa hapetusprosessissa tummiksi. Tutuimpia laatuja ovat Earl grey, Lapsang souchong ja Chai-latte, jossa on muun muassa kanelia, chiliä, mustapippuria, lakritsinjuurta ja jeeraa.

 Chai-latte on ihana jälkiruoka vaahdotetun maidon kera.

VALKOINEN TEE on luonnonmukaisin teelaatu. Teen lehdet on poimimisen jälkeen vain kuivattu ja pakattu. Maku on hento ja hienostunut. Baihao yienzhen (hopeaneulatee) on kallein teelaatu, johon käytetään ainoastaan parhaita silmuja.

 Juomaksi juhlahetkiin.

VIHREÄ TEE on Kiinan kansallisjuoma. Sitä ei hapeteta, teen lehdet joko paahdetaan tai höyrytetään kevyesti. Tunnetuimpia ovat Gunpowder, Longjing, Matcha ja Sencha.

 Sopii juotavaksi vaikka läpi aterian.

OOLONG-TEE (WULONG) on hapetettu mustan ja vihreän teen välimuoto. Oolong-teet ovat tuoksuvia ja hienostuneita. Tutuimpia ovat kukkainen Oriental beauty ja hedelmäinen Tie guanyin.

 Kokeile virkistävänä taukoteenä.

TEEHAUDUKKEET eivät ole teetä laisinkaan. Rooibos on kofeiiniton ja vatsaystävällinen yrttijuoma, joka sisältää antioksidantteja ja flavonoideja. Yerba maté taas sisältää runsaasti kofeiinia , C-vitamiinia ja muita antioksidantteja.

 Rooibos sopii iltateeksi, yerba maté energiajuomaksi kylmänä tai kuumana.

 

Kuva Tuomas Kolehmainen
Kuva Tuomas Kolehmainen

Einekset helpottavat kasvissyöntiä, mutta vegehyllylläkin kannattaa tutkia tuoteselosteet.

  1. Valitse ruoka, jossa tyydyttyneiden rasvojen osuus on alle kolmannes. Tarkista, mikä rasva on listassa ensimmäisenä, sillä sen osuus on suurin. Kookos ja palmu ovat kovaa rasvaa, rypsistä saa enemmän omegakolmosia kuin auringonkukkaöljystä.
  2. Suolaa saisi olla ateriassa mielellään alle 1,2 g/100 g. Jos tahdot karsia suolaa vielä lisää, käy läpi kuiva-ainehylly. Pavuista, herneistä ja linsseistä saa nopeasti ravinteikasta ruokaa.
  3. Kuitua kertyy kasvisruoasta väkisinkin ekstraa, sillä lihassa ja maitotuotteissa sitä ei ole lainkaan. Kaikki kuitu on plussaa, mutta suosi kuitenkin täysjyvää.
  4. Pikaruokien vegeversiot, kuten soijanakit ja vihikset ovat herkutteluosastoa. Kasvisruoassa pätee sama periaate kuin sekasyöjälläkin: suosi mahdollisimman värikästä, yksinkertaista ja vähäsuolaista ruokaa.