Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Vatsavaivoja ja iho-oireita aiheuttavan keliakian ainoa hoitokeino on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Kotimaisia viljoja täytyy välttää täysin, ettei suolinukka vaurioituu uudelleen. Lue kuinka se onnistuu terveellisestä syömisestä tinkimättä.

1. Ole tarkka

Gluteenia voi piileskellä yllättävissä tuotteissa, kuten liemikuutioissa, maustekastikkeissa, leikkeleissä, jäätelötuutin vohveleissa, jogurteissa, mysleissä, makeisissa, valmispuuroissa ja uppopaistetuissa tuotteissa. Noutopöydissä syöminen voi olla joskus ongelmallista, sillä esimerkiksi vihersalaatin joukkoon saattaa tippua pastaa tai krutonkien muruja tai lounastajat ottavat samalla ottimella ensin pastaa, sitten salaattia.

2. Hallitse painoa

Gluteenittomat leivät ovat tiiviimpiä ja painavampia kuin gluteenipitoiset leivät. Yksi leipäviipale sisältääkin hulppeammin energiaa ja hiilihydraatteja kuin viipale ruisleipää. Leivän päälle saatetaan kasata myös paljon leikkeleitä, sillä gluteeniton leipä ei maistu samalta kuin tavallinen. Monella keliaakikolla paino tuppaakin nousemaan ruokavalion aloittamisen myötä.

3. Keräile kuitua

Syö päivittäin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kourallinen pähkinöitä sekä gluteenitonta kauraa, kuitulisiä ja yli kuusi prosenttia kuitua sisältäviä viljavalmisteita. Näin saat kuitua mukavasti.

4. Täydennä aluksi

Vitamiinivalmiste voi joskus diagnoosin jälkeen olla tarpeen noin vuoden ajan, jos on todettu vajaaravitsemus tai imeytymishäiriöitä.

5. Pidä erillään

Keliaakikko ei voi syödä ranskalaisia, jotka on paistettu samassa rasvassa gluteenia sisältävien ruokien, esimerkiksi nugettien kanssa. Myös kotona gluteenittomat tuotteet pitäisi säilyttää omassa kaapissa, sillä esimerkiksi leivänmurut eivät saa seilata pitkin keittiön pöytää. Koska rasvarasiaan putoaa helposti leivän murusia, keliaakikon kannattaa käyttää omaa rasvarasiaa ja veistä, samoin leivänpaahdinta.

6. Kokeile kauraa

Suuri osa keliaakikoista voi syödä puhtaasti tuotettua kauraa, johon ei ole missään vaiheessa päässyt sekoittumaan gluteenipitoisia viljoja.

Lue lisää keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta Hyvä terveys 2/2017. Tilaajana voit lukea lehden digilehdet.fi