soijajauhot soija
Kuva Shutterstock

Onko soijajauhon käyttö päivittäin terveellistä? Ja mikä on suositeltava määrä? Sekoitan sitä aamuisin ruokalusikallinen veteen ja syön. Olisiko jokin muu parempi vaihtoehto?

Soijajauhoa voi hyvin käyttää päivittäin. Se sopii myös lapsille. Soija eri muodoissaan täydentää erinomaisesti vegaani- eli täysin kasvikunnan tuotteista koostuvan ruokavalion proteiinikoostumusta. Soijan proteiini on lähes eläinkunnan proteiinin veroista. Sen lisäksi on hyvä käyttää proteiinin lähteenä päivittäin myös palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä riittävän monipuolisen proteiinin saannin turvaamiseksi.

Sekasyöjän ruokavaliossa soijan merkitys on ravitsemuksellisesti vähäisempi, mutta monipuolistaa ruokavaliota osaltaan. Menneinä vuosina soijan terveysvaikutuksia tutkittiin vilkkaasti etenkin vaihdevuosi-ikäisillä naisilla. Myös soijan merkitystä veren rasva-arvojen hallinnassa tutkittiin. Tulokset jäivät kuitenkin varsin vähäisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Soijaa on saatavilla soijajauhon lisäksi mm. maito- ja lihavalmisteiden tyyppisinä tuotteina sekä rouheena. Suomessa soijan käytölle ei ole rajoituksia, mutta on hyvä muistaa, ettei yhtä ruoka-ainetta kannata kohtuuttomasti suosia, olipa kyseessä mikä ruoka-aine tahansa. Kohtuus kaikessa.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Ruustinna

Luokitellaanko oheinenkin tutkimus tuloksiltaan vähäiseksi? Welty, Lee, Lew, Nasca & Zhoun tutkivat vuonna 2007 soijapavun vaikutusta kuumiin aaltoihin ja vaihdevuosioireisiin. Tutkimukseen osallistui 60 postmenopausaalista naista, jotka alkoivat noudattaa terapeuttista elämäntapamuutosta ruokavalionsa suhteen. Naiset saivat aluksi ravitsemusterapeutin ohjeistuksen ruokavaliomuutok-siinsa. Ruokavaliossa 30 % energiasta tuli saada rasvasta (7 % tyydyttynyttä rasvaa,

33

12 % tyydyttymättömiä rasvoja, ja 11 % monityydyttymättömiä rasvoja), 15 % ener-giaa proteiinista ja 55 % hiilihydraateista. Ruokavalioon kuului myös 200 mg koleste-rolisaanti päivässä sekä 1200 mg kalsiumia ja naisten tuli syödä kaksi rasvaista kala-ateriaa viikossa. Neljän viikon dieetin jälkeen naiset jaettiin kahteen eri ryhmään, jossa toisessa jatkettiin vain dieettiä ja toisessa dieetin kanssa alettiin syödä 25 g soi-jaa sekä 101 mg aglykonin isoflavonoideja: 61 mg genisteiiniä, 30 mg daidzeiiniä, 10mg glyciteiiniä. Tätä mallia jatkettiin kahdeksan viikkoa. (Welty ym. 2007, 361-362.)

Tutkimuksen aikana naiset täyttivät tietyin väliajoin vaihdevuosiin liittyvän elämän-laatukyselylomakkeen, joka sisälsi aihealueita koskien vasomotorisia, psykososiaali-sia, fyysinen sekä seksuaalisia oireita. Naiset olivat myös pitäneet kuumista aalloista kirjaa koko tutkimuksen ajan. Tutkimuksessa todettiin kuumien aaltojen vähentymi-nen soijaa syövällä ryhmällä jopa 45 %, kun vähentymistä pelkällä dieettiryhmällä ei ollut ollenkaan. Soijaryhmällä oli kahdeksan viikon jälkeen myös 19 % lasku vasomo-torisissa oireissa, 12.9 % lasku psykologisten oireiden kohdalla sekä 9.7 % lasku fyy-sisten oireiden kohdalla. Paraneva trendi huomattiin myös seksuaalisissa pisteytyk-sissä, 17.7 % lasku oireissa. (Welty ym. 2007, 363-366.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla