Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikenteessä on taas satoja flunssaviruksia. Osa niistä aiheuttaa vakavampaa influenssaa. Ikävä kyllä, taudit muistuttavat toisiaan. Joskus flunssa voi olla yllättävän raju ja influenssa taas melko lievä.

Onko niin, että kun kerran on sairastanut influenssan, ei enää ikinä sekoita sitä flunssaan?

Ei ole. Tyypillinen influenssa alkaa rajusti korkealla kuumeella, lihaskivuilla ja yskällä.

Flunssa taas alkaa usein kurkkukivulla ja nuhalla.

Joskus flunssakin voi olla yllättävän raju ja influenssa taas melko lievä. Siksi flunssan ja influenssan erottamiseen varmuudella toisistaan tarvitaan aina laboratoriotutkimuksia. Ne ovat kuitenkin kalliita – kymmenistä euroista satoihin – joten niitä tehdään terveydenhuollossa yleensä vain, jos sairastunut alkaa olla sairaalahoidon tarpeessa.

Kun on joskus sairastanut influenssan ja oireet alkavat samanlaisina kuin aikaisemmallakin kerralla, itsellä voi olla hyvä aavistus taudin luonteesta. Jos vielä työyhteisössä tai muuten lähipiirissä on ollut todettua influenssaa, veikkaus voi olla hyvinkin oikea.

Koska influenssan (influenssa A ja/tai B) aiheuttaa joka vuosi tietty virus, sitä vastaan on kehitetty vuosittain otettava rokote, jossa on mukana 3 tai 4 influenssaviruskantaa. Sen sijaan flunssaviruksia on satoja eikä influenssarokotus suojaa niiltä.

Tarvitaanko flunssaan kylmettyminen?

Flunssaan tarvitaan aina taudin aiheuttaja eli flunssavirus, joten pelkkä kylmettyminen ei riitä. Vilustuminen kuitenkin aiheuttaa pieniä hormonaalisia muutoksia, jotka heikentävät luontaisen vastustuskyvyn toimintaa.

Altistumme viruksille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda tuntuvaan sairastumiseen. Kylmettyminen tai vilustuminen kuitenkin tekee elimistöstä herkemmän saamaan oireita aiheuttavan virustartunnan.

Yleisimpiä flunssan aiheuttajia ovat rinovirukset, enterovirukset, adenovirukset sekä korona- ja parainfluenssavirukset.

Asiantuntija: LKT, virusopin professori Ilkka Julkunen Turun yliopistosta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Lepoa vai lääkettä? Vai onko flunssa niin kova vastustaja, että molempia tarvitaan?

Helpottaako jättiannos C-vitamiinia (1000 mg päivässä) flunssaista oloa?

Joissakin pienissä tutkimuksissa on saatu hyviä tuloksia tällaisilla C-vitamiinimäärillä.

Vielä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa, että C-vitamiinin näin suurien määrien nauttiminen olisi hyödyllistä – aikuisten C-vitamiinin saantisuosituskin on vain 75 milligrammaa päivässä.

Uskomus suurten C-vitamiinimäärien tehokkuudesta flunssaan ja moniin muihin sairauksiin on vuosikymmeniä vanhaa perua, eikä C-vitamiinin tankkaaminen ainakaan flunssan ehkäisemiseksi näytä kannattavan nykytiedon valossa.

Flunssan puhjettua siitä voi kuitenkin olla vähän apuaoireiden lievittämisessä. Se voi myös jonkin verran lyhentää taudin kestoa, samoin kuin sinkkikin. Ainakaan siitä ei ole haittaa.

Onko lepo on paras hoito flunssaan?

On. Lepo on parasta lääkettä useammastakin syystä. Kuumeessa ei pidä rehkiä eikä tehdä työtä, vaan silloin kannattaa keskittyä nukkumiseen ja makoiluun. Jos kuumetta ei ole, kotona voi puuhailla voimien mukaan, kunhan välttää raskasta työtä. Kotona sairastamalla estetään myös tartunnan leviäminen muihin, kuten työ- tai opiskelutovereihin.

Jos tauti ei hellitä lepäämällä, vaan päinvastoin pahenee, kannattaa mennä käymään lääkärissä. Kuntoliikuntaa kannattaa jatkaa vasta kun tuntee olonsa terveeksi eikä flunssa enää oireile.

Asiantuntija: LKT, virusopin professori Ilkka Julkunen Turun yliopistosta.

Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.
Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.

Kun selkäkipuinen tulee liikuntalääkäri Jari Parkkarin vastaanotolle, hän saa ensitöikseen riisua jalkineet ja housut. Miksi?

–Kaiken kaikkiaan kipujen ehkäisyssä tärkeintä on selän viisas käyttö. Jos selkä pyöristyy liikaa, se on haitallista välilevyille. Neuvon turvallisemmat asennot arkeen, myös pukeutumiseen.

Miten selkänsä voi pitää kivuttomana?

–Vaikka olisi maailman vahvin mies, ei säästy selkäkivuilta, jos käyttää selkää virheellisesti. Toisaalta heikollakin selällä pärjää, jos sitä kuormittaa viisaasti.

Lepoa vai liikettä? Mikä pitää selän kunnossa?

–Suurimmat riskit tulevat olemisen ääripäissä. Toisessa päässä liikkumattomuus, toisessa liikuntalajit, joissa tulee nopeita suunnanmuutoksia ja kontakteja, kuten jääkiekossa ja jalkapallossa. Selälle on myös liian iso muutos, jos istuu päivän ja rehkii illalla salilla.

Millaisessa tilanteessa selkä yleensä särkyy?

–Ongelmat alkavat tavallisesti hyvin vähäisestä ponnistuksesta. Sementtisäkkiä osataan nostaa fiksusti mutta sukka poimitaan lattialta selkä pyöristyneenä. Silloin alaselästä katoaa lihastuki ja nikamien välilevyihin kohdistuu liiallista kiilaavaa painetta. Jos ylävartalo painaisi kuin höyhen, ei painetta syntyisi.

Millainen harjoittelu on parasta selkävaivaivaselle?

–Tutkimme UKK-instituutissa pilateksen vaikutusta selkävaivoihin. Se on harjoitustekniikka, jossa hengityksen tuella treenataan vartalon lihaksia. Parhaimmillaan pilatestreenin jälkeen lantionpohjan lihaksiin ja syviin vatsa- ja selkälihaksiin jää kahdenkymmenen prosentin pito päälle. Laji opettaa myös korjaamaan lantion asennon selälle terveelliseksi jokapäiväisessä elämässä.

Millaiset asennot suojaavat selkää?

–Selän tulisi säilyä suorana kuin rautakanki syvissä kyykyissä ja kurkotuksissa, ettei välilevyihin kohdistuisi kiilaavaa painetta. Kumartumiset tulisi tehdä yhden jalan yli eli käyntiasennossa toinen jalka edessä. Silloin ylävartaloa kannattava voima tulee edessä olevan jalan reisilihaksesta ja keskivartalon tuki säilyy, kun alaselkä pysyy neutraaliasennossa.

Miten oikean kumarrusasennon löytää?

–Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle, kauluspaidan alle, harjanvarsi. Jos tekniikkasi on väärä, kauluspaita kiristyy ja selkä pyöristyy.

Asiantuntija: Jari Parkkari, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti.

Käyttäjä3345
Seuraa 
Liittynyt18.1.2018

Asennot kuntoon, niin selkä kiittää

Käsittämätöntä että "asiantuntija" ei kiinnittänyt huomiota yleisimpään selän virhekäyttöön. Se on tavallinen eli selkä pyöreänä istuminen. Tämä asento jatkuvana ja tavallisena päivittäisenä asentona aiheuttaa yli 90 selkäkivuista. Tavallisessa tuolissa pinnistely ei korjaa asentoa. Vasta kun reidet ovat 45 astetta alaviistoon ja tuolissa on n. 30 mm keskirako poistamassa paineen genitaaleilta, kuten kehittyneissä satulatuoleissa on, lantio oikenee seisomaryhtiin, yläselänkin ryhti korjaantuu...
Lue kommentti