Pitääkö melatoniinin ottamisessa pitää joskus tauko. Olen käyttänyt sitä jo vuoden unettomuuteen ja se on toiminut hyvin.

Lääkäri voi määrätä melatoniinihormonia pitkävaikutteisena Circadin-nimisenä myyntiluvallisena lääkevalmisteena tai apteekissa valmistettavina lyhytvaikutteisina melatoniinitabletteina. Lisäksi melatoniinia voi ostaa vapaasti apteekista ja luontaistuotekaupoista.

Circadin on tarkoitettu yli 55-vuotiaiden unettomuuden lyhytaikaiseen (korkeintaan 13 viikkoa) hoitoon. Ravintolisien terveysväittämien mukaan melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa ja lievittää aikaeron yksilöllisiä vaikutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksissa melatoniini on lyhentänyt nukahtamiseen kuluvaa aikaa keskimäärin noin 10 minuuttia lumelääkkeeseen verrattuna silloin, kun unettomuus ei liity muuhun sairauteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tietoa melatoniinin haittavaikutuksista on kerätty pääosin lyhytkestoisista, alle 3 kuukauden tutkimuksista, ja pisimmillään yli kolmen vuoden ajalta. Haittoina voi esiintyä esimmm. päänsärkyä, huimausta, väsymystä, pahoinvointia, näköhäiriöitä, painajaisunia, runsasta hikoilua ja vatsa­vaivoja. Muitakin haittoja voi olla, esim. verensokeri voi nousta ja veren hyytyminen hidastua.

Yhteisvaikutuksia voi esiintyä tiettyjen lääkkeiden kanssa. Yleensä melatoniini on kuitenkin hyvin siedetty jopa yliannoksina, toisin kuin muut, varsinaiset unilääkkeet.

Mitään hälyyttävää tietoa ei melatoniinista ole tullut esiin, mutta tiedot pitkäaikaisen käytön turvallisuudesta puuttuvat. Kysyjän kannattaa miettiä, ovatko melatoniinin hyödyt hänelle suuremmat kuin mahdolliset haitat. Voihan olla, että unettomuutta aiheuttavat tekijät ovat väistyneet, ja uni on riittävän hyvää ilman melatoniiniakin. Sen voi tauon jälkeen tarvittaessa aloittaa uudelleen.

Annikka Kalliokoski
kliinisen farmakologian erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Pelokas

Tuo keskimäärin 10 min aiemmin tuleva uni on outo arvio. Käytän melatoniinia arki-iltaisin, koska en nukahda lainkaan ilman sitä. Melatoniinia tuo unen suunnilleen 30-60 min sen ottamisen jälkeen. On taivaallista, kun ei tarvitse pyöriä koko yötä sängyssä unta odottelemassa. Mitään itse havaittavia haittoja ei ole ilmennyt. Jostain luin, että haittaisi maksan toimintaa, mikä on nyt alkanut pelottaa. En haluaisi käyttää varsinaisi unilääkkeitäkään.

Olen kokeillut melatoniinia, mutta mina saan yhta hyvin unta, kun laitan pari juustovoileipaa iltapalaksi ja pimennan makuuhuoneen.

Laitan siis oman kehoni valmistamaan melatoniinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla