Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Katso kuinka pienillä elämäntapavalinnoilla voit keventää sydämesi urakkaa.

Vain prosentilla nuorista aikuista täyttyy ihanteellisen sydänterveyden kaikki kriteerit, jotka American Heart Association -järjestö on määritellyt.

Sydänterveys on myönteisten asioiden summa, ja moniin sen osatekijöihin ihminen voi itse vaikuttaa.

– Suurin osa nuorista aikuisista liikkui riittävästi, ja monella olivat verensokeri ja kolesteroli suositellulla tasolla. Sen sijaan vain 7 prosentilla ruokavalio oli ihanteellinen. Harvalla toteutui suosituksen mukainen kalan syönti sekä suolan ja tyydyttyneen rasvan välttäminen, Sydäntutkimuskeskuksen erikoistutkija Mervi Oikonen sanoo.

Kansainvälisesti vertailtaessa suomalaiset söivät useammin kalaa ja joivat harvemmin sokeroituja virvoitusjuomia. Suomessa syötiin myös eniten täysjyväviljaa.

Tutkimus on osa kansainvälistä tutkimusta, johon kuuluu myös suomalainen 1980 alkanut sydän- ja verisuonitautitautien riskitekijöiden seurantatutkimus LASERI. Sen tärkein löydös on, että lapsuuden ja teini-iän riskitekijöillä on suuri merkitys valtimokovettumataudin syntyyn.
 

sydämelle terveellistä on
 

  • normaalipaino
  • tupakoimattomuus
  • riittävä liikunta
  • päivittäin kasviksia, hedelmiä ja täysjyväviljaa
  • kalaa kahdesti viikossa
  • verenpaine, kolesteroli ja verensokeri kunnossa
  • tyydyttynyt rasva vähiin
  • ei lisäsuolaa
  • sokeroidut juomat pois

Lue lisää
Suojaa sydän jo nuorena
Sydän tykkää, kun hengästyt
DASH-ruokavalio laihduttaa ja parantaa