Olen 24-vuotias nainen ja sairastuin paniikkihäiriöön seitsemän vuotta sitten. Olen syönyt monta vuotta lääkettä nimeltä Efexor depot (venlafaksiini). Lääkkeen annos on tällä hetkellä 75 mg/vrk, aikaisemmin 150 mg/vrk. Huoleni on huomattava ylipaino, joka on alkanut kertyä suunnilleen lääkkeiden käytön aloittamisesta. Ennen lääkkeiden käytön aloittamista painoin 55 kg. Olen 169 cm pitkä ja nyt painan noin 100 kg. Olen yrittänyt tuloksetta saada painoani putoamaan ruokavaliolla ja liikunnalla. Voiko kyseinen lääke estää minua laihtumasta? Kannattaisiko lääkettä vaihtaa, koska en uskalla olla kokonaan ilman mitään lääkettäkään? Toivon vielä jonain päivänä painavani noin 65 kg.

Monien psyykenlääkkeiden ja myös masennuslääkkeiden haittavaikutuksena voi ilmetä huomattavaakin painon nousua. Paniikkihäiriön hoidossa voidaan käyttää useita erilaisia masennuslääkkeitä. Venlafaksiinin käytön yhteydessä painon nousu on suhteellisen harvinaista mutta kuitenkin mahdollista. Ruokahalun heikentyminen ja painon lasku on venlafaksiinin käytön aikana yleisempää kuin huomattava painon nousu.

Jos haluaisit kokeilla lääkkeen vaihtamista toiseen, vaihtoehtoina on jokin serotoninergisistä SSRI-lääkkeistä (esimerkiksi sitalopraami) tai monoamino-oksidaasin estäjä moklobemidi. Siirryttäessä venlafaksiinista tai serotoninergisistä lääkkeistä moklobemidin käyttöön on kuitenkin aina tärkeä pitää 2–4 viikon pituinen lääketauko.

Painon noususi on kuitenkin sen verran suuri, että en oikein usko sen olevan ainakaan pelkästään venlafaksiinin käytön aiheuttama haittavaikutus. Sinun kannattaakin keskustella lääkärisi kanssa selvittääksesi mahdolliset muut syyt. Jos painon nousun taustalla ei ole mitään muuta syytä, on ainoa keino riittävän tiukka dieetti ja liikunnan lisääminen. Pertti Mustajoen kirja Laihdu pysyvästi (Kustannus Oy Duodecim) on erinomainen opaskirja kaikille painonsa kuriin haluaville. Liittyminen Painonvartijoiden ryhmätoimintaan on usein myös hyvin toimiva keino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Matti Huttunen
psykiatri, psykoterapeutti

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla