Istuminen ja fyysisesti passiivinen elämäntapa altistavat monille sairauksille, mutta riskejään voi tutkimusten mukaan pienentää jaloittelemalla välillä. Tuoreen tutkimuksen perusteella istumisen vähentäminen ja korvaaminen liikunnalla voi vaikuttaa jopa elinikään.American Journal of Epidemiology -lehden julkaisemat tulokset perustuvat 8 000 keski-ikäisen ja vanhemman seurantaan vuosina 2009–2017. Osallistujien fyysistä aktiivisuutta ja passiivisuutta mitattiin mukana kannettavilla mittareilla neljän päivän ajan.Tulosten perusteella tutkijat arvioivat, että puolen tunnin istumisen korvaaminen kevyellä fyysisellä aktiviteetillä, kuten kävelyllä, pienensi riskiä menehtyä seurannan aikana noin viidenneksellä. Kovemmalla ja fyysisesti raskaammalla liikunnalla oli lähes kaksinkertainen vaikutus.Myös lyhyet, istumisen keskeyttävät, muutaman minuutin mittaiset aktiivisuusjaksot pienensivät riskejä, tutkijat havaitsivat.Aiemmissa tutkimuksissa fyysinen passiivisuus on liitetty mm. sydäntautiriskiin sekä suurempaan kuolleisuuteen. Istumisen vähentäminen ja pätkiminen on puolestaan liitetty terveysriskien pienentymiseen, mutta fyysisen passiivisuuden terveyshaitat näkyvät myös henkilöillä, jotka harrastavat liikuntaa. Todennäköisesti ylipaino, epäterveellinen ruokavalio ja muut elintavat selittävät osan yhteydestä. Myös epäsuotuisat vaikutukset aineenvaihduntaan saattavat olla yksi syy.Uutispalvelu Duodecim(American Journal of Epidemiology 2019;DOI:10.1093/aje/kwy271)https://doi.org/10.1093/aje/kwy271

(2019118) 2019 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla