S채채nn철llinen liikunta voi tuoreen tutkimuksen mukaan auttaa muistisairauksien v채ltt채misess채 tai ainakin hidastaa muistin heikkenemist채. Vaikutukset havaittiin riskipotilailla, jotka harrastivat liikuntaa v채hint채채n kolmesti viikossa. Tutkimus perustuu yhdeks채ntoista aikaisemman tutkimuksen ja 1 145 osallistujan tietoihin.
Tutkimukseen osallistuneet olivat keskim채채rin 77-vuotiaita, ja heist채 65 prosentilla oli todettu joko kognitiivisten mielentoimintojen liev채 heikentym채 tai heill채 oli perinn철llinen alttius sairastua Alzheimerin tautiin. Loput olivat jo sairastuneet Alzheimerin tautiin. Osana tutkimusta potilaat oli jaettu ohjattuihin liikuntaryhmiin tai verrokkiryhmiin. Liikuntaa harrastaneiden muisti ja muut kognitiiviset kyvyt hieman paranivat tutkimuksen aikana, mutta verrokkien testitulokset heikkeniv채t, tulokset osoittivat. Vaikutus havaittiin aerobista kuntoliikuntaa kuten k채vely채 harrastavilla.
Tutkijat pit채v채t tuloksiaan osoituksena liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkityksest채 aivojen terveydelle ja uskovat liikunnan ainakin lykk채채v채n muistisairauksien alkamista. Nyt analysoiduissa tutkimuksissa hy철dyt n채kyiv채t potilailla, jotka osallistuivat ohjattuun liikuntaan keskim채채rin kolmesti viikossa 45 minuutin jaksoissa.
Tutkimus julkaistiin Journal of the American Geriatrics Society -lehdess채.Uutispalvelu Duodecim (Journal of the American Geriatrics Society 2018;DOI:10.1111/jgs.15241)https://doi.org/10.1111/jgs.15241

(2018221) 2018 Duodecim. Kaikki oikeudet pid채tet채채n. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levitt채minen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sis채lt철 jatkuu mainoksen j채lkeen
Sis채lt철 jatkuu mainoksen alla
Sis채lt철 jatkuu mainoksen alla