Liikunnan harrastaminen ja kunnon kohottaminen ovat hyväksi iäkkäiden aivoille, mutta tuoreen tutkimuksen perusteella liikunta voi parantaa myös nuorten kognitiivisia kykyjä.

Neurology-lehdessä julkaistut tulokset viittaavat siihen, että liikuntaa lisäämällä voi parantaa ns. toiminnanohjausta, joka tarkoittaa muun muassa käyttäytymisen säätelyä, tarkkaavaisuutta sekä tavoitteellista toimintaa. Nämä toiminnot heikkenevät iän myötä ja varsinkin dementiaa sairastavilla.Tutkimuksessa toiminnanohjausta mittaavissa testeissä havaittiin selvää parannusta 20–67-vuotiailla osallistujilla, jotka puolen vuoden ajan tekivät ohjattuja aerobisia harjoituksia neljästi viikossa. Vertailuryhmäläiset tekivät venytyksiä ja vastaavia harjoituksia.Suotuisat vaikutukset toiminnanohjauksessa havaittiin kaikissa ikäryhmissä, mutta ne olivat suurimmat iäkkäimmillä. Tutkijat arvioivat, että liikunnan lisäämisen ansiosta 40-vuotiaat osallistujat saivat testeissä samanlaisia tuloksia kuin kymmenen vuotta nuoremmat, mutta 60-vuotiaiden testitulokset olivat jopa 20 vuotta nuorempien tasolla.Vielä on epäselvää vaikuttavatko nyt havaitut muutokset myös riskiin sairastua dementiaan tai lievempiin muistisairauksiin. Sen selvittäminen edellyttää pitempiä ja suurempia lisätutkimuksia. Tutkimukseen osallistui 132 henkilöä. Heidän muistiaan ja muita kognitiivisia kykyjä testattiin tutkimuksen alussa sekä uudelleen 3 ja 6 kuukautta myöhemmin.Uutispalvelu Duodecim(Neurology 2019;DOI:10.1212/WNL.0000000000007003)http://n.neurology.org/content/early/2019/01/30/WNL.0000000000007003.abs...

(201927) 2019 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla