Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen ehkäisee iäkkäiden kaatumisia ja niistä aiheutuvia loukkaantumisia. Tuoreen tutkimuksen mukaan noin 2–3 kertaa viikossa on sopiva harjoittelutahti. Tällöin liikunnan hyödyt ovat selvimmät.
Tulokset julkaistiin JAMA Internal Medicine -lehdessä, ja ne perustuvat 46 tutkimuksen katsaukseen ja 40 tutkimuksen meta-analyysiin. Tutkimuksissa keskimäärin 73-vuotiaat osallistujat oli satunnaistettu joko liikuntaryhmään tai verrokkiryhmään vähintään vuodeksi.Analyysien perusteella liikuntaryhmäläisten riski kaatua seurannan aikana oli 12 prosenttia pienempi kuin verrokkiryhmäläisten. Heillä oli lisäksi 26 prosenttia vähemmän kaatumisia, jotka johtivat loukkaantumiseen, ja todennäköisesti myös luunmurtumat vähenivät. Valtaosassa tutkimuksia käytettiin kunto-, lihas- ja tasapainoharjoitusten yhdistelmiä.Joitain vuosia sitten julkaistiin tutkimustuloksia, joiden mukaan liikunnan lisääminen voi myös suurentaa iäkkäiden kuolleisuutta, mutta nyt tehtyjen havaintojen perusteella pelot näyttävät turhilta. Tämän aineiston mukaan 2–3 kertaa viikossa 50 minuuttia kerralla ei suurenna kuolleisuutta eikä lisää sairaalahoitoja. On silti mahdollista, että tätä runsaampi liikunta lisää myös haittavaikutuksia.Yli 65-vuotiaista noin 30–40 prosenttia kaatuu ainakin kerran vuodessa. Heistä merkittävä osa myös loukkaantuu kaatuessaan, mutta vakavia vammoja saa vain noin joka kymmenes.Uutispalvelu Duodecim(JAMA Internal Medicine 2018;DOI:10.1001/jamainternmed.2018.5406)https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2...

(2019122) 2019 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla