Täysjyväviljoja ja viljakuituja paljon ruoastaan saavat välttyvät suolistosyöviltä muita todennäköisemmin. Muut ravinnon kuidut eivät välttämättä pienennä sairastumisriskiä, tuore tutkimus osoittaa.Tutkimus perustuu 480 000 aikuisen yhdysvaltalaisen yli 15-vuotiseen seurantaan, ja sen perusteella paljon täysjyväviljoja käyttävät sairastuivat seurannan aikana suolistosyöpään noin 16 prosenttia epätodennäköisemmin kuin osallistujat, jotka söivät täysjyvätuotteita vain harvoin. Myös viljoista saatavat kuidut ylipäätään liittyivät pienempään sairastumisriskiin, mutta muista ruoista saatavat kuidut eivät.Myös aiemmissa tutkimuksissa on saatu viitteitä kuitujen suolistosyöpää ehkäisevästä vaikutuksesta, mutta tulokset eivät kaikki ole olleet samansuuntaisia. On myös mahdollista, että osa kuituihin liitetyistä hyödyistä tulee niitä paljon syövien muista terveyttä edistävistä elämäntavoista.Täysjyvätuotteiden ja kuidun hyödyt johtuvat todennäköisesti monesta eri seikasta. Kuidut nopeuttavat ruoan kulkua suolistossa, mikä vähentää myös altistumista syöpää aiheuttaville aineksille. Kuitupitoinen ruokavalio myös sisältää muita terveellisiksi tiedettyjä ainesosia ja lisäksi ehkäisee tyypin 2 diabetesta ja laihduttaa, mikä voi pienentää suolistosyövän riskiä.Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.Kuituja saa parhaiten, jos syö viljoja ja varsinkin täysjyväviljoja ja palkokasveja. Sadassa grammassa ruisleipää on 10–12 grammaa kuitua, vastaavassa määrässä papuja tai pähkinöitä on noin 5–8 grammaa.Uutispalvelu Duodecim(American Journal of Clinical Nutrition 2020;112:603–612)https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa161

(000.000) 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla