Välimeren perinteinen ruokavalio ja sitä muistuttavat ruokavaliot auttavat pitämään verisuonet kunnossa ja sitä kautta ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja. Vaikutus havaitaan yhtä lailla riskiryhmäläisillä kuin terveilläkin, tuore tutkimus osoittaa.Perinteistä Välimeren ruokavaliota noudattavat syövät runsaasti kasviksia, oliiviöljyä, pähkinöitä, hedelmiä, kalaa ja täysjyväviljoja ja käyttävät kohtuullisesti alkoholia ja vähänlaisesti punaista lihaa, makeisia ja teollisia viljoja. Tutkimuksessa analysoitiin 14 satunnaistetun ja lumekontrolloidun tutkimuksen aineistot ja 1 900 osallistujan tiedot, ja niiden perusteella välimerelliseen ruokavalioon satunnaistettujen verisuonten sisäpintojen toiminta parani enemmän kuin verrokkien.Vaikutus havaittiin riippumatta osallistujan terveydentilasta, iästä, painoindeksistä, tutkimuksen kestosta tai tutkimusasetelmasta. Tulokset vahvistavat jo valmiiksi vahvaa näyttöä välimerellisen ruokavalion terveyshyödyistä.Terveysvaikutuksiltaan hyvin samanlaisen ruokavalion voi koostaa myös suomalaisen ruokakulttuurin aineksista. Esimerkiksi kotimaiset kasvikset, marjat, täysjyväinen ruis ja kaura, rypsiöljy, vähärasvaiset maitotuotteet ja kotimainen kala ovat hyvä perusta terveelliselle ruokavaliolle.Tutkimus julkaistiin Journal of Nutrition -lehdessä.Uutispalvelu Duodecim(Journal of Nutrition 2020;150:1151–1159)https://doi.org/10.1093/jn/nxaa002

(000.000) 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuo on totta. Ns Välimeren ruokavalio on tutkitusti terveellinen mutta vain ja ainoastaan, jos se ei sisällä runsaasti hiilihydraatteja kuten pastaa, makaroonia, pizzaa, leipää jne. Jos sisältää, niin verensokeri nousee ja kohonnut verensokeri tuhoa verisuonet ja koko elimistön niin siellä kuin täälläkin. Lisäksi rypsit, rapsit ja muut siemenöljyt eivät kuulu lainkaan Välimeren ruokavalioon. Vain oliiviöljyä ja muita puukasvien öljyjä kannattaa käyttää kalan ja luonnollisten eläinrasvojen lisäksi.

Pekka Lönnroth

Sisältö jatkuu mainoksen alla