Televisiossa dieettiohjeita jakava Jutta Gustafsberg on jättänyt ruokien punnitsemisen taakseen – ja on siitä onnellinen. Nyt hän kuitenkin kokeilee alkaalista dieettiä, jolla tavoittelee energistä oloa.

Fitness-valmentaja ja yrittäjä Jutta Gustafsberg on jättänyt kisadieetit taakseen. Hän tietää, mitä timmin vartalon saavuttaminen vaatii, eikä ole enää valmis siihen. Nyt hän tavoittelee täydellisen vartalon sijasta hyvää oloa ja mielenrauhaa.

Terveelliset valinnat ovat kuitenkin niin sisäänrakennettuja, että Gustafsbergin ei tarvitse kummemmin niitä miettiä. Hän syö aina paljon vihreää ja proteiineja ja hiilihydraatteja tarpeen mukaan.

– Nautin siitä, ettei ruokia tarvitse punnita ja pakata aina eväitä mukaan, kuten kilpailuaikoina.

Herkut maistuvat entiselle huippu-urheilijalle, mutta vain viikonloppuisin. Arkisin hän pitää edelleen tiukkaa linjaa.

Herkuista maistuu kaikenlainen makea: laku, suklaa ja juustokakku. Tumman suklaan saloihin hänet opetti ravitsemusterapeuttiystävä, joka tarjosi tekemäänsä raakasuklaata.

– Rasvaisista ruoista, kuten pitsasta, en pidä.

Puhdistuskausi edessä

Vaikka Jutta Gustafsbergin ei enää tarvitse tavoitella dieeteillä kisakuntoa, hän kokeilee alkuvuodesta puhdistavaa pH-dieettiä. Hän tekee sen yhtä aikaa valmennettaviensa kanssa, jotta pystyy jakamaan kokemuksiaan.

Gustafsberg on ollut pH-dieetillä kerran aiemmin, vuosi sitten keväällä.

– Oloni oli tosi kepeä ja ihoni alkoi kukoistaa.

PH-dieetin taustalla on ajatus siitä, että elimistö on liian hapan, ja sitä neutralisoidaan emäksisillä ruoka-aineilla, lähinnä kasviksilla, marjoilla ja juureksilla. Dieetin aikana ei syödä punaista lihaa ja tilalle otetaan paljon vihreää.

Alkaalisella ruokavaliolla tavoitellaan hoikkaa kehoa, heleää ihoa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Dieetin sanotaan puhdistavan elimistöä kuonasta ja vähentävät selluliittia. Lisäksi se tuo elinvoimaa ja kirkastaa ihon ja hiukset.

Hollywood-tähdistä muun muassa Gywneth Paltrow, Kirsten Dunst ja Jennifer Aniston ovat vannoneet alkaalisen dieetin nimeen.

Paljon vettä

Vettä Jutta Gustafsberg juo aina heti aamusta 3–5 desiä. Kun hän lähtee jonnekin, mukana on aina shakeri tai 1,5 litran limupullo vedellä täytettynä.

– Pyrin juomaan päivittäin ainakin kaksi litraa vettä. Dieetin aikana nostan määrää kolmeen litraan.

Ikä 41
Ammatti yrittäjä, fitness-valmentaja, tv-juontaja.
Perhe Asuu 11-vuotiaan poikansa kanssa Pirkkalassa. Avomies, yrittäjä ja kehonrakentaja Ari Kokkonen asuu Kuopiossa.
Ajankohtaista Jutta ja puolen vuoden superdieetit parhaillaan Livillä. Sen päätyttyä alkaa 25.3.2015 Jutta ja huikeat häädieetit. Työn alla syksyllä 2015 ilmestyvä Jutan voimakirja.

Vierailija

Tästä syystä Jutta Gustafsberg kokeilee pH-dieettiä

Syöpä tykkää sokerista. Elimistön PH:ta ei pysty millään ravinnolla muuttamaan. Totuus veren alkaloinnista http://www.magneettimedia.com/totuus-veren-alkaloinnista/ Asidoosi (elimistön nesteiden liiallinen happamuus) http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00656 Alkaloosi (elimistön nesteiden liiallinen emäksisyys) http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00655 Kaikki pisteet Jutalle, jos on edes jonkun ihmisen saanut pysyvästi muuttamaan...
Lue kommentti
Selma S.

Tästä syystä Jutta Gustafsberg kokeilee pH-dieettiä

Vierailija kirjoitti: " Oloni oli tosi kepeä ja ihoni alkoi kukoistaa. " Kyllä on saanut todella huonosti syödä, jos iho on ollut huonossa kunnossa ja olo heikko. Erittäin hyvä huomio. Rivien välistä monta kertaa paljastuu totuus. Juttahan ei oikeasti ole mikään huippuammattilainen ravinto ym asioissa, joten onkin mielenkiintoista kun "Suomen johtava fitnessasiantuntija" kertookin tarvitsevansa jotain ph-dieettiä kun olo ei muuten ole tarpeeksi hyvä ja ihokin on kalpea. Ne Jutan systeemit eivät...
Lue kommentti
laihdutuskuuri, rasvamaksa

Luin jostakin, että nopea laihdutus aiheuttaa rasvamaksan? Mistä tämä johtuu ja voiko sitä estää, jos kuitenkin haluaa ruveta laihdutuskuurille? Onko rasvamaksa pysyvä?

Rasvamaksalla tarkoitetaan tilaa, jossa maksasoluihin kertyy runsaasti rasvaa. Lisäksi voi kehittyä maksasoluvaurio, joka johtaa pahimmillaan hengenvaaralliseen maksakirroosiin. Ei-alkoholiperäisen rasvamaksan tavallisin syy on ylipaino.

Lisäksi tunnetaan liuta harvinaisempia syitä rasvamaksaan. Yksi on nopea laihtuminen. Maksan rasvoittumista nähdään lähinnä erittäin rajujen dieettien yhteydessä ja harvinaisena laihdutusleikkauksen komplikaationa. Voimakas, nopea laihtuminen aiheuttaa maksan rasvoittumista eri mekanismien kautta, eikä toistaiseksi ole yksiselitteistä rajaa sille, mikä on liian nopeaa laihtumista. Suositeltu laihtumistahti (noin puoli kiloa viikossa) on kuitenkin todettu turvalliseksi ja johtaa yleensä myös pysyvämpään laihtumistulokseen.

Jos nopean laihtumisen seurauksena todetaan maksan rasvoittumista, tulee laihtumistahtia hidastaa ja välttää maksaa kuormittavia tekijöitä, kuten alkoholia, tiettyjä lääkkeitä ja luontaistuotteita. Maksan toipuminen on yksilöllistä eikä yksiselitteistä vastausta tilan pysyvyydestä voida antaa.
 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

aineenvaihdunta, uni, ruokarytmi, liikunta

Oletpa perinyt "lihavat" tai "laihat" geenit, aineenvaihduntaasi voit aina auttaa toimimaan paremmin.

1. Nuku riittävästi

Univaje hidastaa aineenvaihduntaa ja kerryttää rasvaa erityisesti keskivartaloon, stressihormonien välityksellä. Unenpuute lisää tutkitusti myös näläntunnetta, koska silloin ”kylläisyyshormoni” leptiinin taso laskee samalla, kun ”nälkähormoni” greliinin määrä lisääntyy. Lisäksi univaje heikentää insuliinin normaalia vapautumista.

2. Syö säännöllisesti

Tasainen ateriarytmi pitää aineenvaihdunnan vilkkaana. Hyvä ateriaväli on 3–4 tuntia. Pidempi ”paasto” saa elimistön toimimaan säästöliekillä, koska elimistö itse säätelee energiatasapainoa, eikä luovu hevillä energiavarastoista.

On tärkeää oppia erottamaan oikea nälkä ja mielihalu. Jääkaappinsa voi varustaa yllättävien tilanteiden varalta esimerkiksi porkkanoilla, kurkulla, tomaateilla tai muulla kevyellä naposteltavalla.

3. Liikuta lihaksiasi

Mitä enemmän kehossasi on lihaskudosta, sitä enemmän energiaa kulutat ja vastaavasti saat syödä enemmän. Lihasvoimaa voi parantaa minkä ikäisenä tahansa. Lihaskuntoharjoittelu tai ruumiillinen työ olisi hyvä olla osa päivärutiineja.

Vielä pitkään harjoittelun jälkeenkin aineenvaihduntasi on koholla, koska kehosi suorittaa korjaustoimenpiteitä. Tämä kalorien ”jälkipolte” kestää 3–24 tuntia riippuen harjoittelun tehosta ja kestosta.

Asiantuntija: Satu Aaltonen, laillistettu ravitsemusterapeutti, Mehiläinen.