Suomen Latu ja Hyvä terveys kannustavat suomalaisia lähiladuille. Tekniikka- ja voiteluneuvoja jakavat Hiihtoniilot ja -niilottaret 8.2.–8.3. Osallistumalla kuvakisaamme voit voittaa hienot hiihtovälineet.

Hiihto on loistava koko kehoa liikuttava laji. Hiihtäminen kehittää etenkin keskivartalon lihaksia, jonka vuoksi se on hyvää vastapainoa istumatyölle. Muutamalla hiihtolenkillä viikossa peruskunto kohenee nopeasti.

Oikeanlaiset välineet tekevät hiihdosta sujuvaa.

– Aloittelija pääsee alkuun valmiilla paketilla, joka sisältää sukset, sauvat ja monot. Paras apu suksien valinnassa on ammattitaitoinen myyjä, Suomen Ladun aikuisliikunnan koordinaattori Hanna Okkonen kertoo.

Uusien suksien pohjavoitelun voi tehdä itse tai teettää ammattilaisella. Pohjustusvoiteen levittämisen jälkeen voitelu tapahtuu kelin mukaan. Talven aikana perinteisen suksille tarvitaan 2–3 pitovoidepurkkia eri pakkasasteille ja liisterituubi. Luistelusuksiin lisätään vain luistoa.

Saatavilla on myös voiteluvapaita pitopohjasuksia, joita ei nimensä mukaisesti tarvitse voidella lainkaan.

Ennen välineiden hankkimista on päätettävä, millä tyylillä haluaa hiihtää. Perinteiseen tyyliin ja luisteluhiihtoon tarvitaan erilaisilla ominaisuuksilla varustetut välineet.

Vaatimukset näkyvät esimerkiksi monojen varsien pituudessa: perinteisen monot ovat nilkasta matalat, korkeat luistelumonot puolestaan tukevat voimakkaasti nilkkaa ja jalkaterää.

Hiihtomukavuutta lisää myös oikeanlainen vaatetus. Paksu toppatakki ei ole paras hiihtovaate, vaan ylle kannattaa mieluummin pukea useampia ohuita ja hengittäviä kerroksia. Ja pipo tietysti päähän.

Tekniikka ja tyyli tutuksi

Jos viime hiihtokerrasta on aikaa vuosia tai jopa vuosikymmeniä, suoraan eteenpäin vievä perinteinen tyyli on helpompi hallita kuin sivuttaisliikettä sisältävä luisteluhiihto.

Hiihdon harjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisella vauhdilla, lyhyellä matkalla ja leudolla säällä. Paras aloituspaikka on tasainen maa, esimerkiksi peltolatu.

”Hiihdossa tasapaino on kaiken A ja O. Suksien päällä tasapaino kannattaa hakea ensin ilman sauvoja. Perinteisen tyylin vuorohiihto tapahtuu samassa rytmissä kuin kävely. Luisteluhiihdossa alkuun auttaa selvä painonsiirto sukselta toiselle”, Okkonen neuvoo.

Oppia oikeaan tekniikkaan voi hakea myös aikuisten hiihtokouluista, joita hiihtoseurat ja latuyhdistykset järjestävät ympäri maata.

Mitat haltuun

  • Perinteisen suksien pituuden saa lisäämällä omaan pituuteen 15–25 senttiä.
  • Luistelusuksien pituuden saa lisäämällä omaan pituuteen 5–15 senttiä.
  • Perinteisen sauvat ovat hiihtäjää 20–30 senttiä lyhyemmät.
  • Luistelusauvat ovat hiihtäjää 10–20 senttiä lyhyemmät.
  • Suksien sopiva jäykkyys riippuu hiihtäjän painosta ja mittasuhteista.
  • Sopivaan monoon mahtuu yksi sukka. Liian isot monot eivät tue jalkoja oikein.

Lisätietoa ja videoita hiihdosta Suomen Ladun sivuilta. 

Seuraa Hiihtoniilojen ja -niilottarien toimintaa Facebookissa.

Osallistu Suomen Ladun ja Hyvän terveyden kilpailuun lähettämällä hiihtokuva itsestäsi kuvagalleriaamme.

Kaikkien 7.2. mennessä kuvansa lähettäneiden kesken arvomme Karhun Fortis Beargrip -suksisetin, Startin suksivoiteita ja Sastan flanellipaitoja. Palkinnon arvo on noin 400 euroa.

Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.

Tänä keväänä minäkin pyrähdän juoksuun. Miten toimia, ettei into lopahtaisi heti alkuun? Valmentaja Kirsi Valasti neuvoo.

  1. Pidä juoksuosuuden lyhyinä, minuutin pyrähdykset kävelyn lomassa riittävät. Lisää vähitellen juoksun osuutta. Kun tulee päivä, jolloin lenkki ei maistu, harrasta suosiolla pehmeämpää liikuntaa: uimista, jumppaa tai pyöräilyä.
  2. Juokse vain juoksujalkineilla, ei pelitossuilla tai kävelykengillä. Kengän on vaimennettava iskua, mutta se ei saa tukea liikaa. Vaatteet voi valita makunsa mukaan eikä vesipulloa tarvita alle kahden tunnin lenkillä.
  3. Kivut johtuvat yleensä siitä, että keskivartalon tai pakaran lihakset pettävät. Hieronta ja lepo helpottavat, mutta lopullisen ratkaisun tuo vain lihasten vahvistaminen. Juoksijan pitää muistaa kasvattaa lihaskuntoa lenkkeilyn välipäivinä.

 

Aloita näin

1. VIIKKO

MA juoksu ja kävelyä 25–30 min

TI pehmeää liikuntaa, kuten vesijuoksua tai kevyttä jumppaa

KE lepopäivä

TO lihaskuntotreeni

PE pehmeää liikuntaa

LA juoksua ja kävelyä 25–30 min

SU lepopäivä

2.–3. VIIKKO

Sama ohjelma, mutta juoksu-kävelylenkkejä voi pidentää 5 minuutilla joka viikko.

Asiantuntija: Kirsi Valasti, valmentaja ja psykoterapeutti.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Liikunta
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.